Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "Trygghetscertifiering" i ett nötskal
- Detta ämne har 227 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 12 månader sedan av pyhobby.
-
FörfattareInlägg
-
18 januari, 2012 kl. 18:44 #134502Per NilssonDeltagare
Ytterligare en ”certifierad” e-handlare som fifflar:
http://www.svd.se/naringsliv/reafiffel-pa-trettise_6779425.svd
18 januari, 2012 kl. 18:49 #134503danielanderssonDeltagare@Per Nilsson 32633 wrote:
Ytterligare en ”certifierad” e-handlare som fifflar:
http://www.svd.se/naringsliv/reafiffel-pa-trettise_6779425.svd
Hur kunden kan känna sig lurad är svårt att förstå.
Om kunden ser ett pris, är tillräckligt nöjd med detta pris och köper varan. Är då inte kunden nöjd med priset?
Vad är eg skillnaden på att skriva ”Rekommenderat pris: 100 kr” och 100 kr genomstruket?
Slutresultatet är detsamma, kunden köper varan för ett annat än pris.
18 januari, 2012 kl. 18:55 #134504Per NilssonDeltagare@lunarmys 32634 wrote:
Hur kunden kan känna sig lurad är svårt att förstå.
Om kunden ser ett pris, är tillräckligt nöjd med detta pris och köper varan. Är då inte kunden nöjd med priset?
Vad är eg skillnaden på att skriva ”Rekommenderat pris: 100 kr” och 100 kr genomstruket?
Slutresultatet är detsamma, kunden köper varan för ett annat än pris.
Det är en stor skillnad tycker jag, alltså skillnaden på rek.pris och ett överstryket pris.
Ett pris med streck igenom sig uppfattas som ett tidigare pris och nu är det rea, ett rekommenderat pris är vad leverantören rekommenderar. Era egna överstrukna priser, är de rek.priser eller är det rea-priser?
Jag förstår att kunden upplever sig ha blivit lurad.
Ett exempel är dammsugaren från Electrolux som kostar 1200 kronor hos Tretti.se. Det priset anges i rosa. Bredvid priset finns ett annat, betydligt högre pris, 2225 kronor, i svart och överstruket. Enligt en arg kund kan det inte tolkas på annat sätt än att det överstrukna priset har varit det ursprungliga priserbjudandet på sajten. Och att de 1200 kronorna är ett nedsatt pris under en mellandagsrea, Konsumentverket ger honom rätt.
Edit:
Dock är det inte säkert att Tretti.se har gjort detta med ont uppsåt, de tyckte säkert att idén var bra utan att ha något ont i åtanke. Därför kanske det är lite raljerande av mig att lägga det i den här tråden… men ni vet ju hur jag är när det gäller trygg e-handel
18 januari, 2012 kl. 18:57 #134505danielanderssonDeltagare@Per Nilsson 32635 wrote:
Det är en stor skillnad tycker jag, alltså skillnaden på rek.pris och ett överstryket pris.
Ett pris med streck igenom sig uppfattas som ett tidigare pris och nu är det rea, ett rekommenderat pris är vad leverantören rekommenderar. Era egna överstrukna priser, är de rek.priser eller är det rea-priser?
Jag förstår att kunden upplever sig ha blivit lurad.
Ett exempel är dammsugaren från Electrolux som kostar 1200 kronor hos Tretti.se. Det priset anges i rosa. Bredvid priset finns ett annat, betydligt högre pris, 2225 kronor, i svart och överstruket. Enligt en arg kund kan det inte tolkas på annat sätt än att det överstrukna priset har varit det ursprungliga priserbjudandet på sajten. Och att de 1200 kronorna är ett nedsatt pris under en mellandagsrea, Konsumentverket ger honom rätt.
Jag vet att KV gav honom rätt.
Men det finns två lägen, antingen var han NÖJD eller INTE NÖJD med priset. Var han nöjd med priset, köpte han och var glad. Var han inte nöjd, så skedde inget köp.
Varför ska man känna sig lurad efter ett köp, om man var nöjd vid köptillfället?
Våra genomstrukna priser är tidigare priser.
18 januari, 2012 kl. 19:01 #134506Per NilssonDeltagare@lunarmys 32636 wrote:
Jag vet att KV gav honom rätt.
Men det finns två lägen, antingen var han NÖJD eller INTE NÖJD med priset. Var han nöjd med priset, köpte han och var glad. Var han inte nöjd, så skedde inget köp.
Varför ska man känna sig lurad efter ett köp, om man var nöjd vid köptillfället?
Våra genomstrukna priser är tidigare priser.
Han fick antagligen intrycket av att det var ett riktigt klipp han gjorde men när bitarna föll på plats så kanske han lackade ur.
Men precis som du skriver så var han ju faktiskt nöjd med priset och genomförde sitt köp.
Tretti.se har ju inte heller gått i försvarsställning i fallet och ändrat sig vilket ger dem heder.
SvD kanske gör en höna av en fjäder i det här fallet. Som sagt, precis som jag skrev i edit-tillägget så kanske det var lite…hmmm… raljerande av mig att lägga inlägget i denna tråd..
18 januari, 2012 kl. 19:02 #134507CroonaDeltagareBygghemma kör detta stenhårt, Överstrukna rek. priser och sen ett rött pris som motsvarar deras.
Kunden var väl säkert nöjd när han gjorde köpet, då han trodde han gjorde ett ”klipp”. Ser man sen samma vara på ett annat ställe för samma pengar, då fattar man ju att man inte gjort något klipp och man känner sig lurad.
18 januari, 2012 kl. 19:04 #134508Per NilssonDeltagare@Croona 32638 wrote:
Bygghemma kör detta stenhårt, Överstrukna rek. priser och sen ett rött pris som motsvarar deras.
Kunden var väl säkert nöjd när han gjorde köpet, då han trodde han gjorde ett ”klipp”. Ser man sen samma vara på ett annat ställe för samma pengar, då fattar man ju att man inte gjort något klipp och man känner sig lurad.
Lite fult är det
Någon som har koll på vad marknadsföringslagen säger om detta?
18 januari, 2012 kl. 19:14 #134509ParvelitoDeltagareDet är väldigt mycket tjafsande om priser, vad som är reapriser, vad som är rekommenderade priser etc. Det har gått så långt att beteendeforskare sett att kunderna har börjat sluta lita på påstådda tidigare priser, eftersom kunderna förstått att det aldrig någonsin skett att att någon verkligen betalat det priset. Hemelektronik är en särskilt utsatt bransch, och det finns massor av exempel bara från de senaste åren där t.ex. eviga realistationer, angivande av felaktiga utgångspriser vid och lockpriser på varor som sedan inte finns slagits fast. Att man inte säger sig känna till sådant är bara båg.
Och jag tycker att Per har en poäng. Är det OK av handlare som är certifierade trygga E-handlare att så flagrant bryta mot lagen, även om de är stora?
18 januari, 2012 kl. 19:23 #134511danielanderssonDeltagare@Parvelito 32640 wrote:
Och jag tycker att Per har en poäng. Är det OK av handlare som är certifierade trygga E-handlare att så flagrant bryta mot lagen, även om de är stora?
Men.. det är ju otroligt farligt.
När vi sänker priserna på produkter, så måste vi manuellt sätta ”Tidigare pris”. Om det skulle sättas till ett felaktigt pris, förutom att få en tillsägelse av KV, blir vi då av med vår certifiering?
Eller som i det här fallet, då (enligt vad dom säger iaf) Tretti inte visste om att dom gjorde fel.
Dom fick en tillsägelse och rättade sig.
Ska man bli av med certet då?
18 januari, 2012 kl. 19:44 #134514ParvelitoDeltagare@lunarmys 32643 wrote:
Men.. det är ju otroligt farligt.
Ska man bli av med certet då?
Jag vet inte.
Reglerna för vad man får göra och inte är allt annat än glasklara hos utfärdarna av certifikat. Det finns regler som säger att man inte får bryta mot lagen, det är allt, och det faller i all sin glasklarhet på sin orimlighet. Det publiceras aldrig några anledningar till varför butiker har fått sina certifikat indragna, så om det finns några tolkningar och prejudikat är det okänt för konsumenten och för övriga innehavare av certifikat också. Man publicerar inte ens vilka som fått sina certifikat indragna.
Jag tycker nog att Tretti.se är ett seriöst företag som väl uppfyller kraven för certifiering. Jag brukar själv handla där. Därför vore det intressant om utfärdaren av certifikat förklarade varför det här inte är en överträdelse som renderar indragning, så att det finns på pränt den dagen en liten e-handlare gör samma tabbe och som anmäls och hängs ut hänsynslöst av konkurrenter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.