Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel "Trygghetscertifiering" i ett nötskal

Visar 10 inlägg - 121 till 130 (av 228 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #131043
    Andreas
    Deltagare

    För mig symboliserar Klarna loggan lika mycket trygg e-handel som alla certifieringar gör.

    #131045
    Anton A
    Deltagare

    @Andreas 28763 wrote:

    För mig symboliserar Klarna loggan lika mycket trygg e-handel som alla certifieringar gör.

    Instämmer till fullo!

    #131057
    bloggus
    Deltagare

    @Richie72 28748 wrote:

    Summa sumarum: Ingen slutkund har blivit lurad på pengar eller produkter i detta ärende.

    Tänker du lika enkelspårigt alltid?

    Oavsett vilken certifiering vi pratar om, så är det ett paket som handlar om, som är en helhet och handlar inte enbart om pengar/produkter.

    Anser du i så fall att ett företag skulle kunna sälja kunddatabasen till ett annat företag för att de skulle använda det till sin marknadsföring? Skulle det företaget bryta mot reglerna? Enligt dig och TEHs svar om bangerhead, så skulle det vara tillåtet, då kunden inte har blivit lurad på produkter eller pengar …

    #131080

    @Per Nilsson 28754 wrote:

    För det första är jag väldigt glad över att som du skriver ”stå vid sidlinjen”. Till skillnad mot dig är jag ju faktiskt inte uppskörtad och blåst av en säljare på TEH. Det är aldrig kul att erkänna att man har blivit lurad, men ibland så måste man faktiskt släppa hörnflaggan och prestigen och komma in i matchen igen. Försök att se saker och ting ifrån ett helikopterperspektiv istället.

    Du tycker inte att det är anmärkningsvärt att företag som betalar för sin certifiering kommer undan fast de inte följer de regler som skall vara enhetliga med certifieringen?

    Summa summarum: Alla slutkunder som har handlat hos certifierade företag som inte följer certifieringsreglerna till 100% har blivit lurade eftersom de har handlat i tron att företaget faktiskt gör rätt för sig enligt certifieringsreglerna.

    För att göra det enkelt för er som inte ser hur saker och ting hör ihop:

    Exempel 1:

    Körkort

    Jag ska köra upp för att ta mitt körkort. Jag kör mot rött ljus och får därför inte mitt körkort. Hade TEH varit min uppkörningskontrollant så skulle jag ändå få mitt körkort.

    Exempel 2:

    Simborgarmärket

    En vanlig person måste simma 200 meter för att få sitt simborgarmärke. En kund hos TEH behöver bara simma 40 meter för att få sitt simborgarmärke.

    herregud. måste bara skriva det igen så att nån sätter stopp för det här. HERRE MIN GUD

    #131081
    Per Nilsson
    Deltagare

    @debaser 28803 wrote:

    herregud. måste bara skriva det igen så att nån sätter stopp för det här. HERRE MIN GUD

    Om du inte gillar inlägget så kan du kanske bemöda dig med att skriva vad det är som är fel med det istället.

    Det är ju lite lustigt att ni som vurmar för dessa certifieringsbolag inte kan argumentera som folk utan måste ta till fula knep för att försöka förlöjliga och förringa oss som inte accepterar certifieringsbolagens lurendrejeri. Men det är väl så det är när man inte riktigt kan argumentera för sin sak, då är det lättare att försöka skifta fokus i diskussionen.

    I och med era taffliga försök till att försvara certifieringsranchens vara så blir jag bara mer och mer övertygad om att ni har fel och vi andra har rätt. Hade ni däremot kommit med riktiga och förnuftiga argument så hade jag kanske omvärderat min övertygelse, men som det är nu så finns det inte på kartan, det känns som om ni inte ens lyckas övertyga er själva.

    Det är inte jag som blir drabbad i slutändan, det är ni och kunderna. Och så länge ni inte ställer högre krav på era certifieringsbolag så kommer den här smörjan att fortgå och ju längre den fortgår desto sämre förtroende kommer folk få för ”certifieringar”.

    #131088

    @Per Nilsson 28804 wrote:

    Om du inte gillar inlägget så kan du kanske bemöda dig med att skriva vad det är som är fel med det istället.

    Det är ju lite lustigt att ni som vurmar för dessa certifieringsbolag inte kan argumentera som folk utan måste ta till fula knep för att försöka förlöjliga och förringa oss som inte accepterar certifieringsbolagens lurendrejeri. Men det är väl så det är när man inte riktigt kan argumentera för sin sak, då är det lättare att försöka skifta fokus i diskussionen.

    I och med era taffliga försök till att försvara certifieringsranchens vara så blir jag bara mer och mer övertygad om att ni har fel och vi andra har rätt. Hade ni däremot kommit med riktiga och förnuftiga argument så hade jag kanske omvärderat min övertygelse, men som det är nu så finns det inte på kartan, det känns som om ni inte ens lyckas övertyga er själva.

    Det är inte jag som blir drabbad i slutändan, det är ni och kunderna. Och så länge ni inte ställer högre krav på era certifieringsbolag så kommer den här smörjan att fortgå och ju längre den fortgår desto sämre förtroende kommer folk få för ”certifieringar”.

    För det första så har jag inte varit delaktig i den här diskussionen, och säger (åtminstone här) varken bu eller bä angående certifiering. Däremot har du en rent utsagt förbannat dryg ton – först i det inlägget jag citerade och nu i det här. DET min herre, och ingenting annat, är anledningen till mitt ”herregud”.

    Vidare är det väldigt intressant att du först kommer med årets två sämsta jämförelser (simmärket och körkortet) för att sedan klanka ner på min eventuellt dåliga argumentationsförmåga.

    Lite ödmjukhet skulle klä dig Per.

    #131089
    Per Nilsson
    Deltagare

    @debaser 28813 wrote:

    För det första så har jag inte varit delaktig i den här diskussionen, och säger (åtminstone här) varken bu eller bä angående certifiering. Däremot har du en rent utsagt förbannat dryg ton – först i det inlägget jag citerade och nu i det här. DET min herre, och ingenting annat, är anledningen till mitt ”herregud”.

    Vidare är det väldigt intressant att du först kommer med årets två sämsta jämförelser (simmärket och körkortet) för att sedan klanka ner på min eventuellt dåliga argumentationsförmåga.

    Lite ödmjukhet skulle klä dig Per.

    Och hur var det alla hålla sig till ämnet istället för att diskutera mig? Nu är det andra gången du gör det utan att diskutera trådens ämne. Om du stör dig på min ”dryga” ton så kan du ta det via ett PM. Som sagt, vi behöver inte använda denna tråd till att diskutera varandra.

    Eller ännu bättre, du kan helt sonika hoppa över mina inlägg i den tråden, på så sätt får vi en win-win-situation du och jag. ;) Du skriver ju själv att du varken säger bu eller bä angående certifieringar så varför bryr du dig ens om denna tråd?

    Varför ska jag vara ödmjuk för? Tror du att t.ex. TEH kommer att åtgärda sina fel och brister om jag är ödmjuk? Ligger det inte i deras egna intresse att skärpa till sig oavsett hur kritiken framförs? Personligen tycker jag att certifieringsbolagen är ”dryga” och ej ödmjuka när de inte ens kan följa sina egna basala regler.

    Jag har full förståelse för att du uppfattar den här diskussionen som obekväm och ”dryg”, det bolaget som du länkar till i din signatur är ju ”certifierat”. Det gör alltid lite ont att bli ifrågasatt.

    Som sagt, låt oss hålla oss till ämnet. Har du några ytterligare påhopp så kan du ta dem via PM – här diskuterar vi certifieringar. ;)

    #131539
    Per Nilsson
    Deltagare

    Butik21:s ägare Richard Torsslow har skrivit ett väldigt intressant inlägg i debatten på http://www.loggenbloggen.se.

    I inlägget tas det bland annat upp vilka andra ”trygghetsfaktorer” som påverkar kundens förtroende. Om man t.ex. kollar på Butik21:s status hos Trustpilot så har Butik21 grymma betyg! http://www.trustpilot.se/review/www.butik21.com

    Jag skulle utan tvekan handla mina stödstrumpor hos dem.

    Richard frågar sig själv om han behöver båda dessa trygghetsfaktorer eller om det skulle räcka med Trustpilot.

    Kan vi för den skull avsluta Trygg E-handel. Knappast, jag är övertygad om att alla de här faktorerna samverkar för att ge kunden en ökad känsla av trygghet för deras kommande eller pågående köp på nätet. Jag tror istället att nästa steg är att skaffa lokala certifieringar för varje land.

    Men samtidigt är det här något som jag tänker på varje dag. Finns det bättre investeringar för att skapa trygghet?

    I Butik21:s fall tycker jag att det med råge räcker med Trustpilot. Vad tycker ni?

    Ett annat exempel som är intressant att kika på är butiken MyTrendyPhone.se. De har hyfsade (bra) recensioner på Trustpilot. De är dubbelcertifierade, både hos Rådet och TEH.

    Kollar man däremot deras rating på Prisjakt så har de många dåliga recensioner.

    Vem ska man tro på här? Ger Prisjakt ett rättvist omdöme? Skiljer sig prisjaktbedömarna sig ifrån trustpilotbedömarna?

    För att krydda debatten ytterligare så lägger vi till The Phone House. De är certifierade hos TEH men har jättedåliga betyg hos Trustpilot och Prisjakt.

    #131636
    MrTrib
    Deltagare

    @Per Nilsson 28757 wrote:

    Det är ju precis detta det handlar om. Hade TEH varit de som de utger sig för att vara så hade de haft örnkoll och sett till att företagen verkligen följde certifieringsreglerna till punkt och pricka och till 100%.

    Det är ju först då det verkligen blir seriöst. Som det är nu är det ju ett stort skämt och TEH ser inte till att reglerna efterlevs. De gör enstaka stickprov då och då och nöjer sig med detta.

    Idag spelar det ingen som helst roll om du är ett seriöst eller oseriöst företag så länge du betalar din avgift till certifieringsföretagen. Detta urvattnar seriositeten och förtroendet. Som det är nu kan den gula loggan eller gröna loggan lika gärna betyda: ”Hej, vi är ett skurkaktigt företag som har köpt vår certifiering och vi skiter i att följa regelverket”. Lika mycket värt som ett köpt körkort eller simborgarmärke…

    Nej, jag vidmakthåller att de som blir grundlurade är de seriösa företagen och slutkunderna. Slutkunderna blir lurade och blåsta i och med att de handlar i tron att logotyperna borgar för trygghet. De seriösa företagen blir grundlurade i och med att de likställs med oseriösa företag.

    Jag tror, tvärt emot dig, att en kund inte känner sig lurad på något sätt. De vet till 99,99% säkerhet inte ens om att vissa företag inte följer riktigt alla punkter till punkt och pricka. Sen att cert-företagen borde vara något tuffare i sina krav, eller spola vissa krav, är en annan sak.

    Och om vi seriösa bolag ska känna oss lurade? Löjligt. Vi har i tråden sett konverteringsökning på Roliga prylar med loggan, och jag har samma erfarenhet men inte i riktigt lika stora tal. Så vem är egentligen lurad då?

    #131637
    MrTrib
    Deltagare

    @skinza.se 28765 wrote:

    Instämmer till fullo!

    Frågan är bara om våra besökare upplever det så? De mätningar jag har gjort är att certifikatloggan (Trygg ehandel) har gett bra mycket bättre konvertering än bara Klarna-loggan. Jag tror dock på samspelet cert-logga, Klarna-logga och andra faktorer som tydliga villkor är viktigare än en enskild logga.

Visar 10 inlägg - 121 till 130 (av 228 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.