Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "Trygghetscertifiering" i ett nötskal
- Detta ämne har 227 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 12 månader sedan av pyhobby.
-
FörfattareInlägg
-
25 november, 2011 kl. 18:50 #131000Trygg E-handelDeltagare
@Per Nilsson 28681 wrote:
Har gått igenom några företag på TEH:s lista över certifierade företag. Har inte betat av hela A ännu men detta är resultatet hittills:
Hej Per!
Se svar på dina kommentarer nedan:
http://www.mona.se/Home.home.0.html = saknar org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.mona.se/Allmaenna-koepvillkor.a1146.0.html
http://fyndiq.se/ = ej länkbar logga
Att länka till certifikatet är inget som krävs enligt det certifieringsavtal som vi har med butikerna. Vi försöker istället arbeta med att ”lära” konsumenter att använda mouse-over funktionen för att verifiera certifikatets äkthet. Butiker som väljer att inte använda detta förlorar troligen mer på det än om de skulle använda funktionen och vara transparent med att det finns ett klagomål eller någon mindre brist.
http://www.24optics.com = saknar org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.24optics.com/kundservice
http://www.abcleksaker.se/ = saknar org.nummer
Korrekt, kommer påtalas. Tack för tipset.
http://shop.alltforforaldrar.se/ = ej länkbar logga på förstasidan
Se svar, fyndiq ovan
http://shop.alvseredsshop.se/product-dlist.asp = ej länkbar logga & ej org.nummer
Se svar, fyndiq ovan
Org.nummer finns här: http://shop.alvseredsshop.se/article.asp?artcatid=11http://www.armstrongtheshirt.com = ingen adress, inget org.nummer samt väldigt snålt med företagsuppgifter
Informationen finns här: http://www.armstrongtheshirt.com/sv/dynamicField/view/position/terms/render/partial.html
http://shop.audiovideo.se/ = Webbutiken är nedstängd…
Det stämmer,vi har tyvärr ingen automatiskt övervakning på detta. Den enda som sker med automatik är bolagsövervakning och detta bolag är välmående och existerar fortfarande. Ägarna brukar alltid meddela oss om det skulle ske att sidan läggs ned. Tack för informationen.
http://www.badshop.se/ = ej länkbar logga..
Se svar, fyndiq ovan
http://www.bagatoo.se/ = inget org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.bagatoo.se/ombagatoo.html
http://www.blinfo.se = ej länkbar logga…
Se svar, fyndiq ovan
http://www.bonprixservice.de/se/ = inget org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.bonprix.se/agbLayer.htm
25 november, 2011 kl. 19:32 #131001Per NilssonDeltagare@Trygg E-handel 28717 wrote:
Hej Per!
Se svar på dina kommentarer nedan:
http://www.mona.se/Home.home.0.html = saknar org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.mona.se/Allmaenna-koepvillkor.a1146.0.html
http://fyndiq.se/ = ej länkbar logga
Att länka till certifikatet är inget som krävs enligt det certifieringsavtal som vi har med butikerna. Vi försöker istället arbeta med att ”lära” konsumenter att använda mouse-over funktionen för att verifiera certifikatets äkthet. Butiker som väljer att inte använda detta förlorar troligen mer på det än om de skulle använda funktionen och vara transparent med att det finns ett klagomål eller någon mindre brist.
http://www.24optics.com = saknar org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.24optics.com/kundservice
http://www.abcleksaker.se/ = saknar org.nummer
Korrekt, kommer påtalas. Tack för tipset.
http://shop.alltforforaldrar.se/ = ej länkbar logga på förstasidan
Se svar, fyndiq ovan
http://shop.alvseredsshop.se/product-dlist.asp = ej länkbar logga & ej org.nummer
Se svar, fyndiq ovan
Org.nummer finns här: http://shop.alvseredsshop.se/article.asp?artcatid=11http://www.armstrongtheshirt.com = ingen adress, inget org.nummer samt väldigt snålt med företagsuppgifter
Informationen finns här: http://www.armstrongtheshirt.com/sv/dynamicField/view/position/terms/render/partial.html
http://shop.audiovideo.se/ = Webbutiken är nedstängd…
Det stämmer,vi har tyvärr ingen automatiskt övervakning på detta. Den enda som sker med automatik är bolagsövervakning och detta bolag är välmående och existerar fortfarande. Ägarna brukar alltid meddela oss om det skulle ske att sidan läggs ned. Tack för informationen.
http://www.badshop.se/ = ej länkbar logga..
Se svar, fyndiq ovan
http://www.bagatoo.se/ = inget org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.bagatoo.se/ombagatoo.html
http://www.blinfo.se = ej länkbar logga…
Se svar, fyndiq ovan
http://www.bonprixservice.de/se/ = inget org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.bonprix.se/agbLayer.htm
Kul att ni tar er tid att svara. Det uppskattas. De företag som jag inte hittade org.nummer till borde väl ändå falla under denna punkt i er 12-punktslista:
Det skall tydligt framgå företagets fullständiga namn samt juridiska person (om detta är något annat), organisationsnummer, gatuadress, e-postadress och/eller telefonnummer dit konsumenten kan framställa eventuella klagomål. Om man har speciella öppettider för sin kundsupport skall dessa tider tydligt framgå på hemsidan.
Jag tog mig verkligen tid att kolla igenom sidorna utan att hitta org.nummer.
Angående länkningen så har du ju fel, i alla fall om man läser på er sida. Är det verkligen så illa att ni inte kan era egna regler på TEH? 😮
De e-handlare som blir certifierade får utnyttja symbolen på sin webbplats och i sin marknadsföring. Symbolen skall vara länkbar till tryggehandel.se.
Som sagt, de har loggan på framsidan men den är inte länkbar alltså bryter den mot era egna regler. Gör om gör rätt.
Sist men inte minst, jag har bara kommit till bokstaven C ännu och funnit så här många fel och överträdelser.
25 november, 2011 kl. 19:34 #131003Christoffer TyreforsDeltagare@pete 28688 wrote:
Det må vara resultat i undersökningen. Men vad som spelar roll för ehandlare är det faktiska köpbeteendet. Därför undrar jag om någon här har A/B-tester att dela med oss, avseende visning/icke visning av cert-logga?
Jag måste strax bestämma mig om jag ska gå med i en av organisationerna och det lutar åt att jag gör det. Men lite statistik hade inte skadat.
hur lyckas man fundera på certifieringar UTAN att springa över Dans test minst 3000 gånger på varje sajt`? Dan Nilsson – Trygg E-handel ökade min konvertering med 19%
25 november, 2011 kl. 21:04 #131005bloggusDeltagare@Trygg E-handel 28717 wrote:
http://www.armstrongtheshirt.com = ingen adress, inget org.nummer samt väldigt snålt med företagsuppgifter
Informationen finns här: http://www.armstrongtheshirt.com/sv/dynamicField/view/position/terms/render/partial.html
Du måste nästan skämta. De har dessa uppgifter längs ner i deras villkor, som man måste klicka på en länk för i kassan för att se dessa … Jag tror inte en kund hittar detta alls. Jag hade inte gjort det. Man skall väl inte behöva komma till kassan för detta?
Tycker inte det är förenligt enligt era villkor:
1. Företagsuppgifter
Det skall tydligt framgå företagets fullständiga namn samt juridiska person (om detta är något annat), organisationsnummer, gatuadress, e-postadress och/eller telefonnummer dit konsumenten kan framställa eventuella klagomål. Om man har speciella öppettider för sin kundsupport skall dessa tider tydligt framgå på hemsidan.Att länka till certifikatet är inget som krävs enligt det certifieringsavtal som vi har med butikerna. Vi försöker istället arbeta med att ”lära” konsumenter att använda mouse-over funktionen för att verifiera certifikatets äkthet. Butiker som väljer att inte använda detta förlorar troligen mer på det än om de skulle använda funktionen och vara transparent med att det finns ett klagomål eller någon mindre brist.
Ännu en gång; du måste skämta??
Många av ehandlarna lägger endast in en jpg-bild och ingen mouse-over funktion. Kunden har ingen chansa att kontrollera uppgifterna eller se om det finns anmärkningar genom ett klick. Syftet är väl att visa kunden vad som certifieras? Nej, kunden måste i så fall leta sig fram till er sida och hitta butiken på egen hand. Tycker du verkligen det är i kundens bästa eller är det ett sätt att hyra ut en logotyp för 4000 kr per år?
//
25 november, 2011 kl. 21:12 #131006LastbrygganDeltagare@greger 28683 wrote:
För märkningen Certifierad E-handel återkallar vi certifieringen om handlaren…
Det finns ett ordspråk som säger att ”Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus.”
Jag förstår inte att ni vågar/kan med att ge er in i en diskussion där ni klarat er från ”hårdare” smisk då TEH har fått utstå den mesta skiten i tråden.
Jag kollade ”slumpmässigt” två företag som har er certifiering och enligt era villkor skulle bådas certifiering återkallas omedelbart. Båda dessa företag har noteringar från revisorn som inte tillstyrkt senaste bokslutet och företagens kan vara på ekonomiskt obestånd. Ni kräver i era villkor att alla certifierade företag skall citat; Ska nyttja TLS/SSL kryptering där känsliga betaluppgifter skickas eller visas. Företag 1 har inget SSL alls i kassan och företag 2 har ett SSL som är ogiltigt. Jag skulle kunna gräva mer men ser det inte relevant för tråden, men att tala är silver och tiga är guld för att citera någon annan klok människa.För att kommentera stormen i tråden i allmänhet så är jag på ”bådas sida”, jag gillar TEH och deras arbete och det är det enda jag kan referera till eftersom jag bara är ansluten till dem och inte till ”Rådet…” Personligen tror jag inte att TEH’s rykte skadas ett dugg av detta med det som hänt Bangerhead. Naturligtvis får sig TEH en törn av lägret som hänger här på forumet men i det stora hela så tror jag att vi överskattar våra kunder som inte är så insatta som vi e-handelsnördar är. ”Vanliga kunder” har ingen aning om vad som händer utanför vår e-handelsvärld och TEH’s rykte kommer att förbli starkt hos våra kunder även fortsättningsvis.
Naturligtvis tycker jag att Bangerhead’s certifiering skall dras in om TEH’s utredning visar att de medvetet brutit mot deras regler och/eller lagen.
Tycker nog att man vid misstänkt brott skulle hamna i karantän tills dess att det slutgiltiga beslutet fattas.25 november, 2011 kl. 21:41 #131007bloggusDeltagare@Lastbryggan 28723 wrote:
Naturligtvis tycker jag att Bangerhead’s certifiering skall dras in om TEH’s utredning visar att de medvetet brutit mot deras regler och/eller lagen.
Tycker nog att man vid misstänkt brott skulle hamna i karantän tills dess att det slutgiltiga beslutet fattas.Klokt sagt, men karantän är inte värt något om butikerna inte behöver länka tillbaka eller använda loggan som genereras hos cerifieraren.
Är varken för eller emot något av cerifieringsbolagen, men ehandelscertifiering gör enligt mig mer ”rätt” och korrekt i att begära av butiken att använda loggan som direkt kommer från deras hemsida. På det sättet kan certifieringen ta bort logotypen när något inte står rätt till. TEHs butiker behöver inte länka ens. Hur många kunder går då till TEHs hemsida själva för att kontrollera butiken??
När du sedan Mats kritiserar Greger för att de har butiker som är tveksamma vad gäller ekonomin, så har du rätt, och det finns tyvärr det hos båda företagen. Dessa certifieringar borde dras in ganska omedelbart tills man rättar till brister och fel, men det verkar att pengarna kanske styr cerifieringarna. Det är trots allt närmare 2 miljoner som TEH drar in på detta med deras avgifter (uppskattat från antalet butiker). Antar att ehandelscertifiering drar in en del också, även om jag inte kollat in den siffran.
Sedan är ju ”kunder” blinda. Många ser t.ex. en gul logga och tänker att det är säkert, när det tydligt framgår i denna tråd att loggorna ger bara en illusion av säkerhet … inget annat.
25 november, 2011 kl. 21:54 #131008LastbrygganDeltagareNär du sedan Mats kritiserar Greger…
Min tanke var inte att kritisera bristerna utan mer att tala om att jag inte gillar att han först slår sig för bröstet och talar om att ”Om någon av våra anslutna företag hade spammat hade dom åkt ut med huvudet före” när dom inte är ett dugg bättre själva på punkten under spampolicyn i deras egna villkor. Och detta på bekostnad av det stryk TEH fått i tråden med en viss skadeglädje i tonen.
Om jag hade varit i Gregers kläder hade jag för min egen räkning lagt locket på och hoppats att inte någon snokande porrhandlare eller annan på forumet tagit sig en titt på deras medlemmar och andra punkter än spamutskick.
25 november, 2011 kl. 22:03 #131009bloggusDeltagare@Lastbryggan 28725 wrote:
Min tanke var inte att kritisera bristerna utan mer att tala om att jag inte gillar att han först slår sig för bröstet och talar om att ”Om någon av våra anslutna företag hade spammat hade dom åkt ut med huvudet före” när dom inte är ett dugg bättre själva på punkten under spampolicyn i deras egna villkor. Och detta på bekostnad av det stryk TEH fått i tråden med en viss skadeglädje i tonen.
Men Mats …. ”It’s all ’bout the money, It’s all ’bout the dum dum” … klar det kommer finna sskadeglädje mellan båda när någon av dessa begår misstag. Inte så länge sedan ehandelscerifieringen fick ta skit för de hade dröjt lite längre med att dra in certifieringen för någon elektronikbutik. Skrevs om det här på ehandel.se .
Dock med tanke på hur TEH uttalar sig i senaste beslutet angående bangerhead, så skulle man väl inte dra in certifieringen förrän butiken var dömt för brottet …
25 november, 2011 kl. 22:20 #131010LastbrygganDeltagareMen Mats …. ”It’s all ’bout the money, It’s all ’bout the dum dum” … klar det kommer finna sskadeglädje mellan båda när någon av dessa begår misstag. Inte så länge sedan ehandelscerifieringen fick ta skit för de hade dröjt lite längre med att dra in certifieringen för någon elektronikbutik. Skrevs om det här på ehandel.se .
Visst handlar det säkert om pengar men ibland kan det vara dumt att bjuda motståndarlaget på en straffspark.
Vad jag menar är att i stundens hetta försöker man framhäva sig själv och tänker inte på att man kanske själv har en del skelett i garderoben och då kan det vara mer fördelaktigt att lägga locket på…26 november, 2011 kl. 12:20 #131022Per NilssonDeltagare@Lastbryggan 28723 wrote:
F Naturligtvis får sig TEH en törn av lägret som hänger här på forumet men i det stora hela så tror jag att vi överskattar våra kunder som inte är så insatta som vi e-handelsnördar är. ”Vanliga kunder” har ingen aning om vad som händer utanför vår e-handelsvärld och TEH’s rykte kommer att förbli starkt hos våra kunder även fortsättningsvis.
Det är ju just detta som är problemet. Det blir en form av falsk marknadsföring mot kunderna. De litar blint på certifieringsmärkena. Om fler var medvetna om vilket skämt och båg det faktiskt är med certifieringarna så skulle folk inte lita på dem.
De som blir drabbade av detta lurendrejeri är de företagen som faktiskt är seriösa och följer certifieringsreglerna till punkt och pricka samt slutkunderna.
Ju fler som blir medvetna om hur urvattnat och falsk certifieringsmärkena är desto mindre förtroende kommer folk att ha för de certifierade företagen. Som det är nu kan du bryta mot flertalet av certifieringsföretagens regler och ändå få behålla din certifiering, hur seriöst är det?
Så länge dessa så kallade certifieringar sköts av vinstdrivande företag och organisationer så kommer kunderna eller de som faktiskt sköter sig aldrig få en ärlig chans. Skamligt.
Tack och lov så lever vi i ett googlesamhälle där det tar en sekund att få reda på sanningen om saker och ting. Googla ”trygg e-handel” eller ”bangerhead” vet ja.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.