Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › "Trygghetscertifiering" i ett nötskal
- Detta ämne har 227 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 12 månader sedan av pyhobby.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2011 kl. 15:21 #130917Per NilssonDeltagare
Nu har TEH svarat: Trygg E-handel och BangerHeads certifikat – Ehandel.se
Jag tolkar detta som att de certifierade företagen får göra precis hur du vill så länge de inte lurar kunderna på pengar. Vad är det då för mening att sätta upp ett regelverk med andra regler?
Bangerhead påstår att de har köpt e-postlistan ifrån en ”seriös aktör” på marknaden. Jahapp, så nu kommer de undan i och med att de drar upp god tro-kortet också.
Ni som är certifierade hos TEH och faktiskt följer reglerna borde ju ligga på TEH som iglar. Ni måste ju inse att deras handlande i ärendet förstör för er.
För att hårddra det så spelar det alltså ingen som helst roll om man följer TEH:s övriga regelverk eller inte så länge man inte blåser kunden på pengar.
24 november, 2011 kl. 16:18 #130923bloggusDeltagareFrån artikeln:
Uppdatering: Johan Frykendahl på Trygg E-handel kontaktade oss efter att vi publicerat denna artikel i vårt nyhetsbrev och vill poängtera att de inte friat BangerHead utan att det snarare handlar om otillräckligt med underlag/bevis för att återkalla certifikatet. Nämndens hållning skall även ha varit att frågan om brott är en polisiär fråga i första hand.
Jag tror inte heller att de köpt denna lista 1-2 dagar efter dess släpp på internet.
Min fråga till TEH skulle vara om de har verifierat att denna lista var köpt, dvs. om de har bekräftelse från företaget som sålt listan?
Det är faktiskt helt otroligt, att butiken inte får några reprisarier för detta. Visstids avstängning eller något för att visa att man måste faktiskt följa de regler som sätts upp. Bevisen är klara; verifierade klagåmål. Vaddå inga bevis finns?
Bara tacka TEH för att de visade att certifieringar är inte värda något och att att deras lista som de har på sidan för butiksägare är egentligen inget krav för certifiering, utan mer en meningslös rekommendation
Nåja … ”Money talks, integrity walks ….”.
24 november, 2011 kl. 17:34 #130926Per NilssonDeltagareOj då, Bangerhead har tagit bort loggan ifrån sin sida…
24 november, 2011 kl. 19:30 #130934Jimmy OstromDeltagareHade jag oxå gjort om jag skulle varit dom. Det är ju 19 klagomål hos trygg e-handel. Ser ju inte jättebra ut.
Alltså är det verkligen lönt att vara med i ett företag som trygg e-handel eller certifierad e-handel?
Jag menar, hur många går in och tittar på dessa företagen innan man handlar hos någon? 0,01% eller kanske 0,05%.
Är sin hemsida skön, känns trygg och man har goda kommentarer på olika forum och andra ställen, varför ska man då ha dessa ”trygga loggor” på sin sida?
Hur många frågar i en mataffär om dom är med i handels?
@Per Nilsson 28636 wrote:
Oj då, Bangerhead har tagit bort loggan ifrån sin sida…
25 november, 2011 kl. 12:51 #130965Per NilssonDeltagareHar gått igenom några företag på TEH:s lista över certifierade företag. Har inte betat av hela A ännu men detta är resultatet hittills:
http://www.mona.se/Home.home.0.html = saknar org.nummer
http://fyndiq.se/ = ej länkbar logga
http://www.24optics.com = saknar org.nummer
http://www.abcleksaker.se/ = saknar org.nummer
http://shop.alltforforaldrar.se/ = ej länkbar logga på förstasidan
http://shop.alvseredsshop.se/product-dlist.asp = ej länkbar logga & ej org.nummerhttp://www.armstrongtheshirt.com = ingen adress, inget org.nummer samt väldigt snålt med företagsuppgifter
http://shop.audiovideo.se/ = Webbutiken är nedstängd…
http://www.badshop.se/ = ej länkbar logga..
http://www.bagatoo.se/ = inget org.nummer
Bangerhead Haircare AB = behöver jag egentligen skriva något?
Sanslöst, jag är inte ens klar med B och ändå har jag hittat så här många anmärkningar. TEH är ett skämt!http://www.blinfo.se = ej länkbar logga…
http://www.bonprixservice.de/se/ = inget org.nummer25 november, 2011 kl. 13:03 #130967gregerDeltagareFör märkningen Certifierad E-handel återkallar vi certifieringen om handlaren ”Mailar nyhetsbrev eller liknande trots att kunden avregistrerat sig från detta” och det gäller förstås också om man ”köper” en sändlista, då är det ju inte ens möjligt att avregistrera sig. Någon byråkratisk process med utvärdering av hur man kommit över sändlistan hade vi således inte behövt utan certifikatet hade dragits in direkt.
En kommentar också till förra inlägget om hur många som går in och tittar….. Märkningen bygger inte på att man ska gå in och titta någonstans, utan på att man ser den datummärkta symbolen i butiken. Handlaren får heller inte använda en fast bild, utan skall alltid använda det script som är kopplad till vår databas. Drar vi in en certifiering försvinner märkningen omedelbart från butiken
25 november, 2011 kl. 13:19 #130968TomasDeltagareFråga: Vem märker certifieringsföretagens hemsidor, känns som det fattas en trygghetsstämpel för dessa….
Sen kan jag tycka att om man är ansluten och kör ex en Trygg Ehandelslogga och bryter mot regelverket känns det inte som straff nog att det värsta som kan hända är att man tvingas ta bort loggan på från shopen. Den borde då bytas till en röd blinkande STOP-skylt då vore det lite mer drag i det hela – om det nu är konsumenterna man utger sig för att skydda.
Nej, jag som konsument lägger själv större vikt vid kundrecensioner än köpta loggor och jag hoppas att mina kunder också gör det.
25 november, 2011 kl. 13:42 #130970gregerDeltagareDet finns en ganska färsk Sifo-undersökning om hur kunder värderar ”Vad ger dig mest trygghet/förtroende om du skulle handla/när du handlar i en webbutik?”
De svarande fick fyra alternativ:
•Andra kunders omdömen och recensioner
•Att webbföretaget även har en fysisk butik
•Tydlig kontaktinformation (telefonnummer och e-post)
•Att webbutiken har någon form av e-handelscertifieringResultatet blev så här:
1) Totalt svarade 37 procent att det som spelar mest roll är om e-butiken har en e-handelscertifiering av något slag.
2) Därnäst säger 25 procent säger att det är viktigt att e-handeln även har en fysisk butik
3) 21 procent anser att andra kunders synpunkter och omdömen har störst betydelse
4) 17 % sätter tydlig kontaktinformation högst.Resultatet är ganska logiskt. Vad en e-butik skriver om sig själv har man som internetbesökare ingen möjlighet att värdera. Omdömen från andra kunder är bättre, men det kan vara svårt att bedöma vilka omdömen e-handlaren själv (via kompisar/bulvaner) har skapat. Om det finns en fysisk butik som man själv eller bekanta har besökt så ökar trovärdigheten ytterligare, men de flesta som inte bor i storstad har heller inte någon möjlighet att värdera vad referensen till en fysisk butik är värd.
Återstår certifieringen av en tredje oberoende part, vilket således de flesta ansåg vara viktigast.
25 november, 2011 kl. 13:53 #130971pyhobbyDeltagareGreger: Såklart att många kunder känner sig trygga med en certifieringslogga.
Men hur länge till kommer det fungera på det viset?Jag tror att förtroendet för diverse certifieringar riskerar att köras i botten. Då tror jag mycket mer på ett system där kundernas åsikter tydligare visas.
25 november, 2011 kl. 13:53 #130972peteDeltagareDet må vara resultat i undersökningen. Men vad som spelar roll för ehandlare är det faktiska köpbeteendet. Därför undrar jag om någon här har A/B-tester att dela med oss, avseende visning/icke visning av cert-logga?
Jag måste strax bestämma mig om jag ska gå med i en av organisationerna och det lutar åt att jag gör det. Men lite statistik hade inte skadat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.