Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Trygg Ehandel och Klarna
- Detta ämne har 89 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
30 mars, 2012 kl. 17:41 #141025Anton ADeltagare
@1CRU 39821 wrote:
Visst kan 45 kr ses som rånet men jag ville helst att kunderna skulle betala med kort så vi slapp vänta i tre veckor på pengarna från klarna. Jag har en väldigt köpstark kundkrets och tror inte att 15 kr skillnad i fakturaavgift spelar dem någon större roll. Vi snackar kunder som lägger minst 400 kr för en flaska vin på systemet utan att blinka. Dock så känns det som om Svea släpper igenom flera kunder när jag har varit inne och kollat ej godkända beställningar.
Har antalet köp ökat i takt med antalet som väljer faktura, eller är det fler som betalar med faktura istället för kort?
30 mars, 2012 kl. 17:48 #1410261CRUDeltagareDet är fortfarande fler som betalar med kort. Kortbetalningarna snittar lite mindre ca 1600 kr.
30 mars, 2012 kl. 17:58 #141027Per NilssonDeltagare@skinza.se 39823 wrote:
Du har säkert delvis rätt.
Samtidigt som Klarna syns mer i media (t.ex. ”Klarna tar in 100 miljoner i nytt kapital” osv.
Många vänner och bekanta har också uttryckt att de tycker att Klarna ger ett seriöst intryck.Angående SveaWebPay, har du kollat in deras hemsida?
sveawebpay.se – SveaWebPay SverigeScrolla ner en bit tills du ser en form av ett bildspel där de visar referensers loggor. Dock så är det samma loggor i varje ”slide”; de har bara bytt plats på loggorna. Har de ont om referenser må tro?:p
Personligen gillar jag Svea bättre än Klarna.
Svea känns tryggt och stabilt, de är inte lika flashiga som Klarna men deras system och rutiner fungerar klockrent.
Klarna är mer mediakåta och snackar investeringar och hejsan tjosan. Sådant där diggas säkert av alla som titulerar sig änträpränör, men för en vanlig dödlig så är det inte så hippt.
Jag tycker också att det är svindrygt att Klarnas logotyp följer med hela vägen i butiken (i varukorgen etc. etc.).
Hade jag varit en stekare från Östermalm med kotlettfrilla så hade jag givetvis diggat Klarna skarpt
OBS!
Klarna är stabila som fan, de gör ett grymt bra jobb, de är otroligt lyhörda och ehandelsfokuserade. Det som skrivs ovan är endast mitt personliga intryck kryddat med lite extra fredagsraljerande.
30 mars, 2012 kl. 18:09 #141028Katrin LundgrenDeltagare@1CRU 39821 wrote:
Visst kan 45 kr ses som rånet men jag ville helst att kunderna skulle betala med kort så vi slapp vänta i tre veckor på pengarna från klarna. Jag har en väldigt köpstark kundkrets och tror inte att 15 kr skillnad i fakturaavgift spelar dem någon större roll. Vi snackar kunder som lägger minst 400 kr för en flaska vin på systemet utan att blinka. Dock så känns det som om Svea släpper igenom flera kunder när jag har varit inne och kollat ej godkända beställningar.
Där tror jag du har fel, jag tycker till och med att du bevisat själv att du har fel. Du har sänkt avgiften och dubblat antalet fakturor. Det om något tyder väl på att dina kunder var känsliga för den högre avgiften. Jag skulle vilja säga att det är ett dåligt test och säger inte att antalet fakturor ökat pga bytet, utan snarare pga avgiften, jag vågar till och med säga att tar du bort den kommer du säkerligen att mer än dubbla antalet fakturor igen, och då utan byte
30 mars, 2012 kl. 18:15 #141029glastronDeltagare@Kodmyran 39827 wrote:
Där tror jag du har fel, jag tycker till och med att du bevisat själv att du har fel. Du har sänkt avgiften och dubblat antalet fakturor. Det om något tyder väl på att dina kunder var känsliga för den högre avgiften. Jag skulle vilja säga att det är ett dåligt test och säger inte att antalet fakturor ökat pga bytet, utan snarare pga avgiften, jag vågar till och med säga att tar du bort den kommer du säkerligen att mer än dubbla antalet fakturor igen, och då utan byte
Jag tycker testet var bra, då det återspeglar den faktiska kostnaden för faktura tjänsten. Det mervärde de erbjuder motsvarar inte alls den faktiska kostnaden!
30 mars, 2012 kl. 18:21 #141030NicklasDeltagareDet spelar ingen roll vem ni använder/vill använda för era faktura betalningar så måste ni se till att förhandla bort startavgifter och fasta månadsavgifter. Det är rena rånet som de stora aktörerna gör på många nybörjare. Man drar på sig alldeles för stora kostnader innan man vet om ens ehanden funkar. Jag hade nog bytt bort klarna idag om Svea hade gått att prata med för att stärka upp likviditeten ytterligare.
30 mars, 2012 kl. 18:22 #141031Katrin LundgrenDeltagare@glastron 39828 wrote:
Jag tycker testet var bra, då det återspeglar den faktiska kostnaden för faktura tjänsten. Det mervärde de erbjuder motsvarar inte alls den faktiska kostnaden!
Hur kan du tycka att det är ett test med likvärdiga förhållanden om hurvida klarna eller svea släpper igenom flest fakturor? Skit samma vilka företag det är, med ett rättvisande test skulle du köra först företag 1 med avgift 45 kr, och sedan byta till flretag 2 två med avgift 45 kr. Då skulle du få fram om fakturavarumärket hade betydelse.
I det här fallet tycker jag det visar att kunden är inte beredd att betala 45 kr för faktura. Enkelt
30 mars, 2012 kl. 20:21 #141033ParvelitoDeltagare@Kodmyran 39830 wrote:
I det här fallet tycker jag det visar att kunden är inte beredd att betala 45 kr för faktura. Enkelt
Fast om 30kr motsvarar vad man betalar till Svea, och 45kr vad man betalat till Klarna, så är det väl inte mer än rätt? Är Klarnas varumärke så mycket starkare gentemot slutkunden att de är beredda att betala en högre avgift för att få använda tjänsten? Svaret var uppenbarligen nej.
Nästa steg är om handlaren anser att Klarnas tjänst är så mycket bättre än andras att man är beredd att stå för mellanskillnaden om inte kunden vill betala. Jag tror att Klarna skulle kunna få handlarna att stå för mellanskillnaden om pengarna ramlade in på kontot lika snabbt som t.ex. Svea betalar ut. Klarna är trevliga och ger mycket tillbaka till branschen. Fast ekonomiska realiteter får många handlare att använda Svea för att klara likviditeten.
30 mars, 2012 kl. 20:33 #141034Anton ADeltagare@Parvelito 39832 wrote:
Fast om 30kr motsvarar vad man betalar till Svea, och 45kr vad man betalat till Klarna, så är det väl inte mer än rätt? Är Klarnas varumärke så mycket starkare gentemot slutkunden att de är beredda att betala en högre avgift för att få använda tjänsten? Svaret var uppenbarligen nej.
Nästa steg är om handlaren anser att Klarnas tjänst är så mycket bättre än andras att man är beredd att stå för mellanskillnaden om inte kunden vill betala. Jag tror att Klarna skulle kunna få handlarna att stå för mellanskillnaden om pengarna ramlade in på kontot lika snabbt som t.ex. Svea betalar ut. Klarna är trevliga och ger mycket tillbaka till branschen. Fast ekonomiska realiteter får många handlare att använda Svea för att klara likviditeten.
Klarna tar 12kr per faktura medan Svea tar 15kr.
Sedan tar Klarna 2.95 % medan Svea tar 2.5%.Med Klarna skulle en order på 1800 kr kosta: 65kr
Med Svea skulle en order på 1800kr kosta: 60kr30 mars, 2012 kl. 20:37 #141035LiniverDeltagareGlöm inte de fasta avgifterna som kan skilja sig en.hel del..
@skinza.se 39833 wrote:
Klarna tar 12kr per faktura medan Svea tar 15kr.
Sedan tar Klarna 2.95 % medan Svea tar 2.5%.Med Klarna skulle en order på 1800 kr kosta: 65kr
Med Svea skulle en order på 1800kr kosta: 60krSent from my GT-I9000 using Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.