Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Trist för oss som är små
- Detta ämne har 26 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
5 november, 2009 kl. 19:51 #107644fashionDeltagare
Självklart finns det alltid något man kan förbättra. Vet inte vad man kan ge för mer info än den vi redan ger, storlek, material, färg och bilder. Ett tag hade vi även använt en docka för att visa upp produkten i rätt perspektiv, men även efter det fanns ju kunder som hade olika uppfattningar om produktens storlek. Att ta bilder på dockan var mycket tidskrävande och kronligt, eftersom detta inte hjälpte lämnade vi dockan åt sidan.
Vi får många mail från kunder som säger att vi har en mycket snygg sida, fina produtker, bra priser och mycket bra service…
Alla kunder som returnerade varan frågade vi vad vi skulle kunna göra för att förbättra informationen om produkten så att kunden fick en så bra bild av produkten verkliga egenskaper.
Hur många förslag fick vi tror du? Ingen, zero!
Ju mer strul, och mer administration med returer desto mindre tid har man för att sälja och göra förbättringar på siten, även om man har många saker som man skulle vilja göra.
5 november, 2009 kl. 20:23 #107645fashionDeltagareSjälvklart finns det alltid något som man kan förbättra. Vet dock inte hur mycket mer info ska man kunna ge kunden. Vi har redan idag information om storlek, färg, material, innehåll samt bra bilder på produkten.
Vi har frågat varje kund som har ångrat sitt köp, vad vi skulle kunna göra för att förbättra så att kunden fick en så bra klar uppfattning om produktens verkliga egenskaper.
Hur många svar fick vi tror du? Inget, zero!
Vi hade en gång även använt en skyltdocka för att visa upp produkten i rätt perspektiv, men det blev ingen ändrig på ångerköp trots dockan.
Returer på kläder och andra modeaccessoarer är kanske mer frekvent än funktionella saker. Det är många unga tjejer och många handlar mer spontant och
ibland saker man inte behöver eller har råd med.Ni använder DHL och Schanker, hur fungerar det? Hur snabbt får kunden paketet, hur fungerar det med små orter långt i från stora städer? Posten fungerar super bra, leverans inom 24 timmar.
5 november, 2009 kl. 20:26 #107646fashionDeltagareReturer på kläder och andra modeaccessoarer är kanske mer frekvent än funktionella saker. Det är många unga tjejer och många handlar mer spontant och
ibland saker man inte behöver eller har råd med.Ni använder DHL och Schanker, hur fungerar det? Hur snabbt får kunden paketet, hur fungerar det med små orter långt i från stora städer? Posten fungerar super bra, leverans inom 24 timmar.
5 november, 2009 kl. 20:34 #107647ParvelitoDeltagareJag tror också att modeprylar har en rätt så hög returfrekvens. Det räcker ju med att se hur det ser ut i en vanlig klädbutik. Det är massor med ”undanläggningar” och byten i en strid ström. Men med bruttomarginaler på 65-70% så fungerar det ju ändå…
Jag använder DHL och det är inte riktigt lika snabbt som Posten generellt, och utanför städerna är det markant långsammare. Men det är billigare, 30-60%.
6 november, 2009 kl. 13:27 #107650Katrin LundgrenDeltagaremodeprylar och kläder har en stor returfrekvens, det gäller faktiskt också för hundkläder kan jag meddela. De absolut flesta returer jag har har jag för hundkläder, för att kunden inte orkat mäta hunden utan chansar vid beställningen. Vi har mått till förbannelser på nätet men när man frågar kunden om de mätt är svaret, nej det orkade jag inte, jag chansade. De får betala returfrakten, men på ett klädesplagg är den inte speciellt hög, och då returnerar gärna kunden är min erfarenhet.
I mitt fall har jag valt att fasa ut hundkläderna, och vips försvann mitt returproblem…men säljer man enbart kläder så fungerar inte det såklart, utan då måste man nog fundera en vända till.
6 november, 2009 kl. 18:05 #107654GregerADeltagareDet hade kanske blivit billigare om kunden skickade in sin hund, så skickade du tillbaka den färdigekiperad … :rolleyes:
6 november, 2009 kl. 20:15 #107657Katrin LundgrenDeltagareTänk vad mina katter skulle gilla det
6 november, 2009 kl. 22:37 #107659ParvelitoDeltagare@GregerA 2580 wrote:
Det hade kanske blivit billigare om kunden skickade in sin hund, så skickade du tillbaka den färdigekiperad … :rolleyes:
Den där idéen är inte så dum. Man kan ha ett alternativ som heter ”storlekshjälp” där kunden matar in måtten på sin hund, och så levererar man rätt storlek till dem. Och kanske en tjänst där man från början matar in måtten på sina hundar, och som man sedan kan använda varefter man beställer till Karo, Laban och Fido. Klart man kommer tillbaka till en butik där man gjort sina hundar till ”medlemmar” och matat in storlekarna (och födelsedagar, så man kan påminna matte och husse att köpa något fint till födelsedagspresent, med rabatt och liten specialgåva).
Kanske bygga vidare på communitytänket och tillåta uppladdning av små porträttbilder på kelgrisarna som sedan visas i butiken att de senaste tio vofsingarna som matte eller husse handlade till var de här:…
Istället för att marknadsföra sig i sociala medier så skapar man sociala medier på sin sajt.
Känns som jag är fett Off Topic nu, men ovanstående kan säkert appliceras även på tjejer och modeprylar.
6 november, 2009 kl. 23:09 #107661GregerADeltagareNu börjar vi tala animala medier …
7 november, 2009 kl. 08:29 #107662Katrin LundgrenDeltagare@Parvelito 2585 wrote:
Den där idéen är inte så dum. Man kan ha ett alternativ som heter ”storlekshjälp” där kunden matar in måtten på sin hund, och så levererar man rätt storlek till dem. Och kanske en tjänst där man från början matar in måtten på sina hundar, och som man sedan kan använda varefter man beställer till Karo, Laban och Fido. Klart man kommer tillbaka till en butik där man gjort sina hundar till ”medlemmar” och matat in storlekarna (och födelsedagar, så man kan påminna matte och husse att köpa något fint till födelsedagspresent, med rabatt och liten specialgåva).
Kanske bygga vidare på communitytänket och tillåta uppladdning av små porträttbilder på kelgrisarna som sedan visas i butiken att de senaste tio vofsingarna som matte eller husse handlade till var de här:…
Istället för att marknadsföra sig i sociala medier så skapar man sociala medier på sin sajt.
Känns som jag är fett Off Topic nu, men ovanstående kan säkert appliceras även på tjejer och modeprylar.
Är det inte precis det som shirtstore gör?? med mata in mått osv, dock ej community.
Tror på idén, och speciellt för flickor. (kom bara ihåg att göra det lätt att ändra måtten , för vi damer tenderar att skifta i vikt lite då och då…..)
Sedan kan vara värt att notera att vissa kvinnor inte vill kännas vid sin faktiska vikt och kroppsform utan köper notoriskt för små kläder, som de sedan byter, vilket faktiskt är fler än man tror. Jag har en hel del sådana väninnor.Som kuriosa kan nämnas att det finns faktiskt en väldigt känd modeskapare som ser till att hennes sömmerskor skiftar lappen i kläderna så att hon ska få känna att hon an ha strl 36 trots att hon egentligen har 40….
Sedan är kläder svårt för du har även olika storlekar i olika modeller beroende på kroppsformen, så kunde man hitta ett sätt att fixa till även det i vore det suveränt, och man skulle slippa många byten. Ange att plagget passar en päronformad kropp eller en äppelformad, en med stor byst osv. Jag själv har exempelvis 38 i klänningar, 38-40 i t-shirts, 42 i ytterplagg och skjortor och 44 i byxor, (jag är timglasformad med tilltagen hylla och lutning åt päronbak efter viktuppgång). Det ger att jag har både storlek M, L och XL och ibland i vissa byxor tom XXL, så ni ser det där med storlekar är inte så lätt för oss kvinnor alla gånger, därav bytena. Kroppsformen spelar också en stor roll i vad som sitter snyggt. Ni män har det lättare…..
och därmed avslutar jag forumets mes självutlämnande inlägg någonsin
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.