Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › transportförsäkringar
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av nmn.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2012 kl. 14:02 #136523ParvelitoDeltagare
@Kodmyran 34889 wrote:
ja, men det var lastens värde de förlorade, blev de också tvugna att betala för bärgning? Min tanke är att om man har små volymer så kanske en förlorad sändning inte är hela världen för ett företag, men att betala för sjöbärgning kan vara rätt dyrt gissar jag?
Mig veterligen, som inte är jurist med internationell sjöfart som specialitet, så riskerar man inte mer än lastens värde. Och man bärgar normalt sett inte fartyg heller om inte lastens värde är värd mer än det kostar. Rederierna förutsätts ha försäkringar som täcker eventuella skador på andra fartyg, miljön och liknande, precis som en svensk trafikförsäkring på en bil.
Transportförsäkring kostar normalt sett under 1% av varuvärdet, så egentligen är det dumt att inte ha en försäkring när det väl händer något. Enligt Murphys lag så kommer det att vara kontainern man tagit hem för att ha varor till årets säsong som går förlorad, inte den där pallen med små billiga grejer man köpte bara för att det var så billigt.
15 februari, 2012 kl. 06:02 #136587nmnDeltagare@Kodmyran 34870 wrote:
Kom precis på en fråga som poppade upp i mitt huvud. Har ni transportförsäkringar?
Ja det har vi då våra varuvärden per sändning är långt över vad transportföretagen ersätter och det är rejält dyrt och omständligt att försäkra varje sändning för sig.
När vi importerade med Schenker hände det flera gånger att svepningen runt någon pall var bruten och en kartong saknades. En gång skars kapellet upp på DSV:s trailer när chauffören låg och sov, vi blev inte av med något den gången, bara skärhål i några kartonger.
I höstas lyckades DSV lämna ut en maskin till fel mottagare, det var ren tur att kunden som fått den ringde oss och sa att de fått en maskin mer än vad de skulle ha, den skulle till en annan kund i samma stad. Enligt trackingen såg allt bra ut.
Det var inte så länge sedan en DHL bil brann upp fullständigt norr om Göteborg, man är rätt rökt om man råkar ha en sändning värd några hundra tusen på en sådan bil och ingen extra försäkring.
Minsta självrisk på vår transportförsäkring är 2500:- så det är inte lönt att ha om man bara skickar billiga saker.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.