Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Transportförsäkring

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94656
    Fredde
    Deltagare

    Förutom en företagsförsäkring så undrar jag om man även bör teckna/lägga till en såkallad transportförsäkring?
    Det var något försäkringsbolag som sa att den tydligen täcker transporten av varorna från min grossist hem och in till mitt lager. Ifall lastbilen kör i diket och varorna skadas etc. sa de.

    Är detta något som ni andra även har och som ni tycker man bör teckna?

    #111975
    sailorcap
    Deltagare

    Det bör väl i sådana fall gälla grossisten, inte dig som köpande part. Varorna är väl inte dina förrän de är överlämnade.

    Vad gäller internationella sjötransporter och försäkring så brukar man teckna försäkring för det. För mig kostade det inte många kronor att försäkra.

    #111976
    Croona
    Deltagare

    @Fredde 7430 wrote:

    Förutom en företagsförsäkring så undrar jag om man även bör teckna/lägga till en såkallad transportförsäkring?
    Det var något försäkringsbolag som sa att den tydligen täcker transporten av varorna från min grossist hem och in till mitt lager. Ifall lastbilen kör i diket och varorna skadas etc. sa de.

    Är detta något som ni andra även har och som ni tycker man bör teckna?

    Varorna är inte dina förrän du betalat för dem.
    Varor för över 500:- är oftast försäkrade av grossisten.

    #111981
    GregerA
    Deltagare

    Vid köp enligt köplagen övergår risken för varan när den lämnat säljarens lager, om inget annat avtalats. Det är alltså normalt köparen som står transportrisken vid köp mellan företag (B2B).

    Detta i kontrast till köp enligt konsumentköplagen (B2C) där risken inte övergår på köparen förrän varan avlämnats till mottagaren.

    #111983
    danielandersson
    Deltagare

    Mao bör man kolla upp det med varje grossist/leverantör.

    Vi har aldrig haft några problem med att få ersättning för skadat gods, från just grossisterna.

    Dock har vi aldrig varit med om att en lastbil vält på vägen och skadat godset ;)

    #111985
    Parvelito
    Deltagare

    I Sverige är det enkelt, bara att fråga leverantören. Vid import så är det så gott som alltid mottagarens sak att försäkra godset eftersom ansvaret övergår i samma ögonblick som grejerna lämnar fabriken. Det är inte jättedyrt att försäkra gods, men man bör tänka på att det inte bara är varuvärdet det handlar om.

    Jag har varit med om att en båt innehållandes en massa containrar, varav en skulle till det företag jag jobbade på, började brinna nere i Röda Havet. C:a 8500 containrar fanns på båten, och godset i dem smälte, rökskadades, vattenskadades eller brann upp. Det var en container som innehöll fyrverkerier som började brinna, och båten brann i tre dagar ute på öppet hav. Problemen vi fick då var inte bara varuvärdet, utan också det faktum att varorna tog slut på lagret för oss. Trots att leverantören skyndade på tillverkningen av nya saker så tog det ändå två veckor för dem att få fram sakerna. Sedan var det ont om plats på båtarna till Europa eftersom många i vild panik försökte kompensera sig genom att skicka grejer. En hel del fick lov att flygas hem för att vi skulle kunna klara våra leveransåtagnaden.

    Varuvärdet blev en ganska liten del av totalkostnaden när flygfrakter, administration, utebliven försäljning och restorderhantering summerades.

    #111988
    Fredde
    Deltagare

    Okej, men då är det alltså jag som har ansvar för prylarna så fort de har lämnat grossistens lager. Även fast man förhoppningsvis kan få ersättning av grossisten om någon vara skulle ha blivit skadad alternativt försvunnit under transporten.

    Jag får kolla med grossisterna och höra innan alltså.

    När det gäller försäkringsbolag rent allmänt förresten, hos vem har ni tecknat eran företagsförsäkring och vad kan vara rimmligt att betala för den per år?

    #111990
    michael
    Deltagare

    Om man köper från Svenska grossister så skickas det oftast med posten, schenker etc och där brukar det normalt vara försäkrat till 50k.

    Det är väl främst vid import man behöver ha en försäkring, vi körde utan försäkring i flera år utan att reflektera på det förens vi hade ett möte med PEX och insåg att vi skickat med dem i flera år och alltid trott att de har tagit ansvaret om något skulle försvinna på vägen, fick även förklarat att det är inte bara mot stöld man försäkrar sig om du fraktar en container och båten förliser och det blir kostnader för sanering etc, så kan man bli skyldig att betala för sin andel av denna kostnad vilket kan bli kostsamt. Numera har vi en avtalsförsäkring har för mig att kostnaden per frakt brukar ligga runt om kring 300kr och då är det varor för runt 100k.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.