Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Transport av litiumjonbatteri – Farligt gods eller ej?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 5 månader sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2017 kl. 15:38 #104023Alexander ErikssonDeltagare
Hej!
Har en fråga som jag tänkte se om någon kunnig här på forumet kan svara på.
När vi skickar batterier med DHL för inrikes vägtransport. Behöver ett litiumjonbatteri vara märkt med farligt gods? DHL själva kan inte svara på det utan hänvisar att fråga leverantörerna. Och dom gör alla olika.
DHL följer själva reglerna för ADR-S.
Och läser man reglerna för ADR-S så är det lite tvetydigt. Litiumjonbatteri klassas under klass 9 som farligt gods.
Men när jag läst reglerna nu många gånger om så verkar det som ett litiumjonbatteri som UNDERSTIGER 100WH ej räknas som farligt gods utan går då under ”särbestämmelse 188”.
Och 100WH är det inte så många batterier som överstiger i vårat nuvarande sortiment då t.ex. ett 18 volt batteri med 5ah blir 90WH.
Är det någon som har bra koll på detta?
MVH Alexander Eriksson
28 juni, 2017 kl. 11:47 #183834jonathanbDeltagareUnder särbestämmelser – 188 hittar du en fullständig beskrivning av alla krav för att få tillämpa den regeln: http://checklista.dgm.se/detail.php?inr=A_05791
Så nej, det låter inte som att du behöver skicka den som ADR och märka den med etiketterna för farligt gods. Däremot kan du, beroende på antalet celler, behöva märka den med en batterivarningsetikett (UN3480).
28 juni, 2017 kl. 11:50 #183835LagrinsexpertenDeltagareHej Alexander
Detta är en klurig fråga, man tycker att alla batterier är klassade som farligt gods.
Jag kan hjälpa dig med kontakt hos transportföretag som hanterar enbart med farligt gods.
DGM
Joakim Nielsen – 0709762850
alt växeln – 0544001100
email: joakim.nielsen@dgm.seDe bör kunna hjälpa dig med dina frågor.
mvh
David Leifsson
david.leifsson@leman.com
070664910328 juni, 2017 kl. 16:31 #183836Alexander ErikssonDeltagare@jonathanb 90144 wrote:
Under särbestämmelser – 188 hittar du en fullständig beskrivning av alla krav för att få tillämpa den regeln: http://checklista.dgm.se/detail.php?inr=A_05791
Så nej, det låter inte som att du behöver skicka den som ADR och märka den med etiketterna för farligt gods. Däremot kan du, beroende på antalet celler, behöva märka den med en batterivarningsetikett (UN3480).
Tack för svar Klurig fråga och är fortfarande inte helt säker vad som är helt korrekt, jag tolkar reglerna som du svarat också men känns som det är lite gråzon. Blir nog bäst att göra som David Leifsson skrev och ringa.
@Lagrinsexperten 90145 wrote:
Hej Alexander
Detta är en klurig fråga, man tycker att alla batterier är klassade som farligt gods.
Jag kan hjälpa dig med kontakt hos transportföretag som hanterar enbart med farligt gods.
DGM
Joakim Nielsen – 0709762850
alt växeln – 0544001100
email: joakim.nielsen@dgm.seDe bör kunna hjälpa dig med dina frågor.
mvh
David Leifsson
david.leifsson@leman.com
0706649103Tack för svar och kontakt! Vi skickar liten mängd batterier men vill självklart att allt ska vara korrekt Testar att ringa så fort tid finnes, så kanske jag kan lägga detta huvudbry bakom mig sen.
28 juni, 2017 kl. 18:10 #183837Stefan72DeltagareJag har då aldrig sett nån annan som skickat batterier för småmaskiner som farligt gods.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.