Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Tråkig faktura

Visar 7 inlägg - 11 till 17 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #144346
    Mimikryp
    Deltagare

    @Joel 43394 wrote:

    Det var inte bara tråkiga betalningsvillkor, även utseendet var sjukt trist.

    Vi har nyligen designat om vårt mail för orderbekräftelse (det som skickas ut när kunden lagt sin beställning) från att vara ett rent text-mail till html:

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=645&stc=1&d=1336030659[/IMG]

    Ser klart roligare ut tycker jag :)

    Oh ja, men det blev dyra hörselproppar!:D

    #144348
    Joel
    Deltagare

    Det kostar att ligga på topp ;)

    #144352
    MrTrib
    Deltagare

    Jag håller med dig om man bara tänker på att en orderbekräftelse är en orderbekräftelse eller kvitto, och inget annat.

    Jag tänker mig att en orderbekräftelse är den första kontakten inför nästa köp. När jag funderade på vad jag ville med orderbekräftelsen kom jag fram till följande punkter:

    – Enkel och bra information om mitt köp.
    – Varumärkeskännedom (inte olik min hemsida)
    – Kundservicefrämjande med ”rätt” information, inte ”all” information.
    – Samma kontext och design som nyhetsbrev sedan kommer vara (och alla andra mail som vi skickar, t.ex. ”glömt lösenord”, ”leveransinformation” etc.).

    Den sista punkten är för att nyhetsbreven lätt ska bli igenkända och dessutom att komma högt upp i prioriterade inboxar, där öppnade och lästa avsändare och innehåll kommer prioriteras högre än andra (t.ex. Gmail har sådan funktion som fungerar riktigt bra). Eftersom orderbekräftelsen förmodligen kommer vara det mail med högst öppningsfrekvens sätter det en bra start för att få nyhetsbreven högt prioriterade. Jag har därför alltid skickat alla mail från samma avsändaradress och visst innehåll får gärna vara samma (typ sidfoten och något annat element) för att bli igenkänd av inboxen.

    @Per Nilsson 43395 wrote:

    Fråga:

    Om man tittar på detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen på ett ordermail så stor roll?

    I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra då det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blå gubbar på ICA-kvittot när jag handlar.

    Fast det beror väl på vad man säljer.

    Är du med på hur jag tänker?

    #146270
    mephisto73
    Deltagare

    En annan sak, måste man inte informera kunden om ångerrätt etc på orderbekräftelsen?

    #146273
    DavidWigg
    Deltagare

    Det kan väl ske skriftligen vid leverans om det är ett fysiskt paket?

    #146498
    fredriktrane
    Deltagare

    Självklart skall man ta tillfället i akt att promota sin shop och ge möjlighet till återköp. Såklart inte så kunden blir sur men snyggt och uppstolpat på ett snyggt sätt och ”reklam” om återköp i sidfot.
    Bra tankar kring prioriterade inboxar och avsändaradress! MrTrib.

    #146582
    WebWatch
    Deltagare

    Riktigt snyggt Joel,

    Nu fick jag en punkt till på min Att-Göra lista :)

Visar 7 inlägg - 11 till 17 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.