Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Tråkig faktura
- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av WebWatch.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2012 kl. 11:01 #144346MimikrypDeltagare
@Joel 43394 wrote:
Det var inte bara tråkiga betalningsvillkor, även utseendet var sjukt trist.
Vi har nyligen designat om vårt mail för orderbekräftelse (det som skickas ut när kunden lagt sin beställning) från att vara ett rent text-mail till html:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=645&stc=1&d=1336030659[/IMG]
Ser klart roligare ut tycker jag
Oh ja, men det blev dyra hörselproppar!
3 maj, 2012 kl. 11:15 #144348JoelDeltagareDet kostar att ligga på topp
3 maj, 2012 kl. 12:11 #144352MrTribDeltagareJag håller med dig om man bara tänker på att en orderbekräftelse är en orderbekräftelse eller kvitto, och inget annat.
Jag tänker mig att en orderbekräftelse är den första kontakten inför nästa köp. När jag funderade på vad jag ville med orderbekräftelsen kom jag fram till följande punkter:
– Enkel och bra information om mitt köp.
– Varumärkeskännedom (inte olik min hemsida)
– Kundservicefrämjande med ”rätt” information, inte ”all” information.
– Samma kontext och design som nyhetsbrev sedan kommer vara (och alla andra mail som vi skickar, t.ex. ”glömt lösenord”, ”leveransinformation” etc.).Den sista punkten är för att nyhetsbreven lätt ska bli igenkända och dessutom att komma högt upp i prioriterade inboxar, där öppnade och lästa avsändare och innehåll kommer prioriteras högre än andra (t.ex. Gmail har sådan funktion som fungerar riktigt bra). Eftersom orderbekräftelsen förmodligen kommer vara det mail med högst öppningsfrekvens sätter det en bra start för att få nyhetsbreven högt prioriterade. Jag har därför alltid skickat alla mail från samma avsändaradress och visst innehåll får gärna vara samma (typ sidfoten och något annat element) för att bli igenkänd av inboxen.
@Per Nilsson 43395 wrote:
Fråga:
Om man tittar på detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen på ett ordermail så stor roll?
I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra då det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blå gubbar på ICA-kvittot när jag handlar.
Fast det beror väl på vad man säljer.
Är du med på hur jag tänker?
25 maj, 2012 kl. 12:03 #146270mephisto73DeltagareEn annan sak, måste man inte informera kunden om ångerrätt etc på orderbekräftelsen?
25 maj, 2012 kl. 12:27 #146273DavidWiggDeltagareDet kan väl ske skriftligen vid leverans om det är ett fysiskt paket?
29 maj, 2012 kl. 08:22 #146498fredriktraneDeltagareSjälvklart skall man ta tillfället i akt att promota sin shop och ge möjlighet till återköp. Såklart inte så kunden blir sur men snyggt och uppstolpat på ett snyggt sätt och ”reklam” om återköp i sidfot.
Bra tankar kring prioriterade inboxar och avsändaradress! MrTrib.30 maj, 2012 kl. 05:06 #146582WebWatchDeltagareRiktigt snyggt Joel,
Nu fick jag en punkt till på min Att-Göra lista
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.