Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Tråkig faktura
- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av WebWatch.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2012 kl. 07:13 #98043TomasDeltagare
Konstigt med sån trist faktura tycker jag. Känns ju så där rolig att skriva ut om man nu skulle vilja ha som ett ”snyggt” kvitto på köpet. Valde faktura 7 dagar, inte mycket att orda om. Men känns ju lite trist att leverans sker 3:e beräknat leveransdatum 10:e sammanfaller med förfallodatum. I praktiken innebär det att jag måste betala innan jag sett varan. Så gör i alla fall inte jag med mina fakturakunder. Det är ju att be om en sur kund som kanske valt faktura för att verkligen se att man får sina varor innan betalning. Man får väl vara tacksam att de inte aktiverade fakturan vid beställning för två dagar sedan…
3 maj, 2012 kl. 07:20 #144321AndreasDeltagareHoppas du alls får däcken, däckonline är tyvärr värdelösa på att hantera problem/ returer.
Jag skickar alltid ut fakturan först sedan när kunden fått sin produkt, detta av två orsaker.
1. Kunden gillar det. Trygghet!
2. Jag behöver ej betala avgift för fakturor som har aktiverats för snabbt och sedan avaktiveras på grund av returnering/problem.Klarna tar betalt även om fakturan senare makuleras.
3 maj, 2012 kl. 07:36 #144324JoelDeltagareDet var inte bara tråkiga betalningsvillkor, även utseendet var sjukt trist.
Vi har nyligen designat om vårt mail för orderbekräftelse (det som skickas ut när kunden lagt sin beställning) från att vara ett rent text-mail till html:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=645&stc=1&d=1336030659[/IMG]
Ser klart roligare ut tycker jag
3 maj, 2012 kl. 07:39 #144325Per NilssonDeltagare@Joel 43394 wrote:
Det var inte bara tråkiga betalningsvillkor, även utseendet var sjukt trist.
Vi har nyligen designat om vårt mail för orderbekräftelse (det som skickas ut när kunden lagt sin beställning) från att vara ett rent text-mail till html:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=645&stc=1&d=1336030659[/IMG]
Ser klart roligare ut tycker jag
Fråga:
Om man tittar på detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen på ett ordermail så stor roll?
I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra då det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blå gubbar på ICA-kvittot när jag handlar.
Fast det beror väl på vad man säljer.
Är du med på hur jag tänker?
3 maj, 2012 kl. 07:43 #144327Anton ADeltagare@Per Nilsson 43395 wrote:
Fråga:
Om man tittar på detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen på ett ordermail så stor roll?
I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra då det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blå gubbar på ICA-kvittot när jag handlar.
Fast det beror väl på vad man säljer.
Är du med på hur jag tänker?
Jag håller inte med! Jag tycker att orderbekräftelsen är en del av köpupplevelsen.
Riktig snygg orderbekräftelse Joel!
3 maj, 2012 kl. 07:47 #144329Per NilssonDeltagare@skinza.se 43397 wrote:
Jag håller inte med! Jag tycker att orderbekräftelsen är en del av köpupplevelsen.
Riktig snygg orderbekräftelse Joel!
Ja, så är det.
Och för mig är ett strikt och informativt bekräftelsebrev en bättre kundupplevelse.
3 maj, 2012 kl. 07:48 #144330JoelDeltagare@Per Nilsson 43395 wrote:
Fråga:
Om man tittar på detta ur kundens perspektiv. Spelar verkligen designen på ett ordermail så stor roll?
I mina ögon är ett stelt och informativt orderbekräftelsemail att föredra då det är en företagshandling. Jag kräver inte glada blå gubbar på ICA-kvittot när jag handlar.
Fast det beror väl på vad man säljer.
Är du med på hur jag tänker?
Jag tror inte att det spelar så där jätte stor roll, men det är klart att det är lite roligare att få det uppspaltat på ett snyggt sätt med logotype än att få ett rent text-mail. Och framförallt så blir det ju enklare för kunden att se vad han/hon beställt etc.
Jag har sett dussintals riktigt snygga webbshoppar som helt och hållet glömt bort att lägga någon energi på mailen som skickas. Då tycker jag att den röda tråden försvinner lite grann. Är det en väl designad webbshop så förväntar man sig som kund ett designat mail också
3 maj, 2012 kl. 07:51 #144331Per NilssonDeltagare@Joel 43400 wrote:
Jag tror inte att det spelar så där jätte stor roll, men det är klart att det är lite roligare att få det uppspaltat på ett snyggt sätt med logotype än att få ett rent text-mail.
Jag har sett dussintals riktigt snygga webbshoppar som helt och hållet glömt bort att lägga någon energi på mailen som skickas. Då tycker jag att den röda tråden försvinner lite grann.
Det har du rätt i, det mejlet är ju en förlängning av företagets visuella varumärke.
Textmejl är tråkigt, men minimalistiska och torra mejl (med logo) är snygga
3 maj, 2012 kl. 08:04 #144332Anton ADeltagare@Per Nilsson 43399 wrote:
Ja, så är det.
Och för mig är ett strikt och informativt bekräftelsebrev en bättre kundupplevelse.
Då är vi av olika åsikt
3 maj, 2012 kl. 11:00 #144345MimikrypDeltagare@Tomas 43388 wrote:
Konstigt med sån trist faktura tycker jag. Känns ju så där rolig att skriva ut om man nu skulle vilja ha som ett ”snyggt” kvitto på köpet. Valde faktura 7 dagar, inte mycket att orda om. Men känns ju lite trist att leverans sker 3:e beräknat leveransdatum 10:e sammanfaller med förfallodatum. I praktiken innebär det att jag måste betala innan jag sett varan. Så gör i alla fall inte jag med mina fakturakunder. Det är ju att be om en sur kund som kanske valt faktura för att verkligen se att man får sina varor innan betalning. Man får väl vara tacksam att de inte aktiverade fakturan vid beställning för två dagar sedan…
Men fy vad trist! Tacka vet jag Nordendäck… ([url]www.nordendack.se):[/url])
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.