Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Tjuvar på Posten
- Detta ämne har 18 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av mailingbags.nu.
-
FörfattareInlägg
-
29 augusti, 2012 kl. 17:05 #98693LastbrygganDeltagare
Igår hade jag en kund i Trångsund som ringde och berättade att hans försändelse hade kommit direkt i brevlådan men att bubbelpåsen var uppsprättad, tömd på innehåll och igentejpad igen.
Idag ringde en kund från Malmö och berätta precis samma sak. Han hade fått försändelsen i brevlådan men den var sprättad, tömd och tejpad.
”Kund 1” har beställt från oss 2 gånger tidigare och ”Kund 2” har gjort 3 beställningar tidigare utan några noteringar om ”strul” så jag tror inte att dessa av varandra oberoende kunder bluffar mig.
Båda kunderna har betalt med kort och båda försändelserna är skickade i bubbelpåsar som varubrev i måndags.
Det kan inte vara en tillfällighet att detta händer utan det måste vara någon långfingrad person på Posten som känner till innehållet.
Jag brukar strunta i att reklamera varubrev eftersom jag ändå inte får någon ersättning och servicenivån på tjänsten varubrev är lika med noll på Posten. Men idag ringde jag och gjorde en reklamation och snackade med en jättetrevlig tjej som tog emot mina synpunkter och skapade två reklamationer. Hon sökte dessutom i Postens system för att se om det osannolika att två försändelser gått sönder och innehållet hade ramlat ut men inget fanns noterat. Dessutom skall det i så fall markeras med en klisterlapp att försändelsen är ”legalt” lagad.
Det vore intressant om någon annan som skickar varubrev upplevt detsamma denna veckan eller om det bara är den stackars porrhandlarn som är drabbad.
31 augusti, 2012 kl. 09:14 #151226david71DeltagareJag brukar mycket sällan ha problem med försvunna försändelser men igår hörde två kunder av sig och hade inte fått sina leveranser (1:a klass-brev).
Slump eller inte?
1 september, 2012 kl. 06:44 #151265lappenDeltagare@Lastbryggan 50874 wrote:
Igår hade jag en kund i Trångsund som ringde och berättade att hans försändelse hade kommit direkt i brevlådan men att bubbelpåsen var uppsprättad, tömd på innehåll och igentejpad igen.
Idag ringde en kund från Malmö och berätta precis samma sak. Han hade fått försändelsen i brevlådan men den var sprättad, tömd och tejpad.
”Kund 1” har beställt från oss 2 gånger tidigare och ”Kund 2” har gjort 3 beställningar tidigare utan några noteringar om ”strul” så jag tror inte att dessa av varandra oberoende kunder bluffar mig.
Båda kunderna har betalt med kort och båda försändelserna är skickade i bubbelpåsar som varubrev i måndags.
Det kan inte vara en tillfällighet att detta händer utan det måste vara någon långfingrad person på Posten som känner till innehållet.
Jag brukar strunta i att reklamera varubrev eftersom jag ändå inte får någon ersättning och servicenivån på tjänsten varubrev är lika med noll på Posten. Men idag ringde jag och gjorde en reklamation och snackade med en jättetrevlig tjej som tog emot mina synpunkter och skapade två reklamationer. Hon sökte dessutom i Postens system för att se om det osannolika att två försändelser gått sönder och innehållet hade ramlat ut men inget fanns noterat. Dessutom skall det i så fall markeras med en klisterlapp att försändelsen är ”legalt” lagad.
Det vore intressant om någon annan som skickar varubrev upplevt detsamma denna veckan eller om det bara är den stackars porrhandlarn som är drabbad.
Jag sommarjobbade på Posten nu under sommaren och slutade för några veckor sen då jag har skola nu igen men under tiden jag var där så var det en kille som tog försändelser från företag han kände till och tog ut produkter.. Jag sa åt honom att inte göra det men han hävdade att han gjort det jättelänge och eftersom att det inte är försäkrat eller något så skulle Posten inte vidta åtgärder om de märker att försändelser är tömda då det inte kostar de något..
La in en anmälan på honom hos chefen innan jag slutade
1 september, 2012 kl. 06:53 #151266LastbrygganDeltagare@lappen 51053 wrote:
Jag sommarjobbade på Posten nu under sommaren och slutade för några veckor sen då jag har skola nu igen men under tiden jag var där så var det en kille som tog försändelser från företag han kände till och tog ut produkter.. Jag sa åt honom att inte göra det men han hävdade att han gjort det jättelänge och eftersom att det inte är försäkrat eller något så skulle Posten inte vidta åtgärder om de märker att försändelser är tömda då det inte kostar de något..
När jag hör/läser sånt här så blir jag så fruktansvärt upprörd att det nästan börjar ryka ur öronen, men jag är inte ett dugg förvånad utan känner mer att mina misstankar bekräftas.
La in en anmälan på honom hos chefen innan jag slutade
Frågan är vad chefen kommer att göra och om denne kommer att vidta några åtgärder. Detta förfarande skulle anmälas till högre chefer och i förlängningen bli ett polisiärt ärende. Men bra att du hade kurage nog att anmäla honom till din chef. Hoppas verkligen att det inte blir liggande hos honom nu…
1 september, 2012 kl. 08:47 #151269Per NilssonDeltagareDet är rätt så omöjligt att sparka folk i Sverige. En stöld renderar väl i en muntlig varning och upprepas det så blir det en skriftlig varning och sedan ska väl facket blandas in för att den anställde ska få en bra avgångsdeal.
Polisen skriver av ärendet i samma sekund som det registreras.
@Lastbryggan 51054 wrote:
Frågan är vad chefen kommer att göra och om denne kommer att vidta några åtgärder. Detta förfarande skulle anmälas till högre chefer och i förlängningen bli ett polisiärt ärende. Men bra att du hade kurage nog att anmäla honom till din chef. Hoppas verkligen att det inte blir liggande hos honom nu…
1 september, 2012 kl. 09:16 #151270ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 51058 wrote:
Det är rätt så omöjligt att sparka folk i Sverige. En stöld renderar väl i en muntlig varning och upprepas det så blir det en skriftlig varning och sedan ska väl facket blandas in för att den anställde ska få en bra avgångsdeal.
Polisen skriver av ärendet i samma sekund som det registreras.
Det är faktiskt inte sant. Stöld är alltid ett skäl för att avskeda en anställd. När det som på Posten handlar om att handha ett förtroende så är det ytterst låga trösklar, att riva upp ett brev för att ta en oskrapad trisslott är definitivt över gränsen, trots ett relativt ringa värde.
Sedan glömmer man ofta att facket är de andra arbetare som jobbar tillsammans med den som stulit, och det brukar inte finnas så mycket till övers för den som så flagrant bryter mot lagar och regler, det ger ju alla postanställda dåligt rykte. Facket brukar inte ha så mycket att erinra mot avsked i sådana fall.
Det är inte särskilt svårt att bli av med folk som missköter sig i Sverige som man vill göra gällande, om man gör på rätt sätt. Det är lite annorlunda mot amerikanska filmer där man skriker ”You´re fired” och så är det klart, men det är inte svårt. Jag har vid ett flertal tillfällen fått lov att säga upp folk, och även om facket vid en första förhandling slagit hårt på trumman och hotat med alla möjliga skadestånd så brukar de inse det hopplösa i situationen att försöka försvara människor som misskött sig gravt. De är också människor och lägger hellre resurserna på människor som utan egen förskyllan hamnat i kläm.
1 september, 2012 kl. 09:27 #151271Per NilssonDeltagareJag är ledsen att jag inte var tillräckligt ironiskt i inlägget. Skämt, ironi och subtila syftningar är verkligen skitsvårt i text.
Jag upplever dock att det är extremt svårt att avskeda folk som inte sköter sig i Sverige, särskilt inom statliga och kommunala verksamheter.
En felrekrytering är inte roligt.
@Parvelito 51059 wrote:
Det är faktiskt inte sant. Stöld är alltid ett skäl för att avskeda en anställd. När det som på Posten handlar om att handha ett förtroende så är det ytterst låga trösklar, att riva upp ett brev för att ta en oskrapad trisslott är definitivt över gränsen, trots ett relativt ringa värde.
Sedan glömmer man ofta att facket är de andra arbetare som jobbar tillsammans med den som stulit, och det brukar inte finnas så mycket till övers för den som så flagrant bryter mot lagar och regler, det ger ju alla postanställda dåligt rykte. Facket brukar inte ha så mycket att erinra mot avsked i sådana fall.
Det är inte särskilt svårt att bli av med folk som missköter sig i Sverige som man vill göra gällande, om man gör på rätt sätt. Det är lite annorlunda mot amerikanska filmer där man skriker ”You´re fired” och så är det klart, men det är inte svårt. Jag har vid ett flertal tillfällen fått lov att säga upp folk, och även om facket vid en första förhandling slagit hårt på trumman och hotat med alla möjliga skadestånd så brukar de inse det hopplösa i situationen att försöka försvara människor som misskött sig gravt. De är också människor och lägger hellre resurserna på människor som utan egen förskyllan hamnat i kläm.
1 september, 2012 kl. 09:52 #151273FridaDeltagareJag har jobbat på Posten i många år och varit med om 2 tjuvar som åkt fast. De blev avskedade och polisanmälda direkt. Så fort det fattades misstanke om att brev försvunnit från terminalen började cheferna hålla utkik och försöka ringa in de misstänkta.
Jag kan förstås inte svara för hur det ser ut överallt, men jag blir ändå lite ledsen av bilden på Posten som nåt slags vilda västern där alla tar precis vad de vill ha. Det är verkligen inte min bild.
Man hör mycket om försvunna brev/paket, men man måste komma ihåg att en del av dem handlar om:
1. bedragare som aldrig skickat försändelsen
2. bedragare som ljuger om att de inte fått försändelsen
3. dåligt paketerade varor som gått sönder i hanteringen och hamnar hos post- och telestyrelsenNu verkar ju inget av detta gälla för den här trådstarten. Menar bara att man inte ska blanda äpplen och päron rent generellt.
Det är viktigt att reklamera försvunna försändeler, om alla gjorde det skulle tjuvarna åka dit snabbare.
2 september, 2012 kl. 08:48 #151297GgaivDeltagareJag är också en gammal postare. På vår avdelning fick vi in klagomål på försvunna försändelser från flera olika distrikt. Chefen noterade då värdefulla försändelser och kunde till sist ringa in den skyldige som fick både uppsägning och polisanmälan.
Så även om du som avsändare/mottagare inte hör så mycket efter en anmälan så hjälper det definitivt för framtiden.
Sent from my GT-I9000
3 september, 2012 kl. 15:03 #151364SkalHuset.seDeltagareHar tyvärr varit med om att ”försvunna” paket/brev har ökat under sommaren, men det kan vara en tillfällighet?
Om vi alla samlar bevis på att försändelser försvinner och sedan gör en gemensam anmälan mot Posten, hur skulle det fungera tro?
Spånar lite fritt här…. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.