Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Tjänstebil eller inte?
- Detta ämne har 52 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2011 kl. 14:38 #125617JRFDeltagare
Hej!
Jag är bilintresserad och har räknat en hel del på bil i firman / privat. Förutsättningen för beräkningen är att du äger hela firman själv och att varje spenderad krona minskar ditt löneutrymme / vinst att dela ut.
Kontentan är att kostnaden för en ny bil t.o.m kan bli dyrare i din egna firma. Det beror mycket på förmånsvärdet som minskar din lön och ökar företagets sociala avgifter.
Köper du en ny bil privat så lånar du normalt till kapitalkostnaden, då har du 30 återbäring på räntekostnaden vilket du inte har i firman. En annan fördel är att om du köper bilen privat så kan du köpa en lite mer begagnad bil och kan byta som du vill eftersom det är ett lån och inte ett leasingkontrakt som är kopplat till bilen. Dessutom får du ta ut högre skattefri milersättningen om du äger bilen privat.
Jag köpte bilen i firman eftersom man normalt har god likviditet där (obeskattade kontanter), det är en fördel när man skall hosta upp handpenningen eller köpa nya vinterdäck / service. Men summa summarum är att tjänstebil i eget bolag blir dyrare än att köpa bilen privat.
Om du är anställd i någon annans bolag och blir erbjuden en tjänstebil kan det dock vara förmånligare att ta den en att köpa samma bil privat.
22 november, 2011 kl. 08:52 #130709ParvelitoDeltagareHar suttit flera timmar i natt med kalkyler för förmånsbil (står en havererad bil till på gårdsplanen) och konstaterar att Skatteverket och våra lagstiftande politiker sannerligen inte tänkt att man skall åka bil i sin verksamhet i alla fall… Tänker högt utan att direkt ha några åsikter. Om jag tänkt väsentligt fel någonstans så får ni väl hojta till.
De 18:50 man får plocka ut skattefritt räcker knappast till någon sorts bil, men jag har resonerat som så att har man en äldre bil som i alla fall inte tappar särskilt mycket i värde varje år så räcker pengarna nästan till driften med nuvarande bränslepriser, och bil måste jag ju ha ändål. Men det är onekligen lite trist med bilar man inte kan lita på.
Har man en bättre bil privat så börjar med ens milen att kosta pengar i form av värdeminskning på bilen. Det sliter dessutom rätt hårt på bilar att dagligen köra paket i dem.
Nästa steg är att ha den bättre bilen privat, och en dedikerad firmabil typ någon caddy eller liknande. Lite onödigt med två bilar och bara ett körkort i familjen kan tyckas, men rent ekonomiskt ser det rätt så vettigt ut i kalkylen.
Att köpa en helt ny bil och ha som förmånsbil kostar en rejäl slant. Förmånsvärdet som genererar skatt och arbetsgivaravgifter är överkomligt, men nya bilar har en tendens att kosta 40-50kr/mil i värdeminskning och drift under de första tre åren om man kör dem 3000 mil om året. Är det därtill en leasingbil så gör man klokt i att vårda dem ömt. Det gör kalkylen svår för företaget att gå i land med. De dagliga rundorna till fraktbolagen blir enormt kostsamma och mitt löneutrymme minskar ordentligt.
Då kommer man till slutsatsen att det kanske inte är meningen att man skall använda bil i sin verksamhet? Den service det innebär att kunderna kan beställa fram till 17 på eftermiddagen och brevet ligger i deras brevlåda dagen efter verkar bli för dyr att upprätthålla. Det är bättre att lägga sitt krut på andra saker än snabba leveranser, för det kostar i ärlighetens namn en hel del tid och pengar.
22 november, 2011 kl. 09:07 #130711JoelDeltagareVi resonerade som dig Berra.
Det var mycket billigare att anlita ett åkeri att hämta paket & brev åt oss. Hos oss kommer ett lokalt åkeri med vår boxpost på morgonen (returer, brev etc). Sedan kommer Postens egna åkeri strax efter kl 16 varje dag och hämtar då både våra paket och (varu)brev som ligger färdigpackade i två burar. Bekvämt och otroligt smidigt!
Angående bil så är man ju (om man bor som dig och mig) tyvärr mer eller mindre beroende av den och du kommer du ändå inte ifrån det faktum att du måste köpa en privat.
22 november, 2011 kl. 09:20 #130714Jacob BDeltagare@Joel 28406 wrote:
Sedan kommer Postens egna åkeri strax efter kl 16 varje dag och hämtar då både våra paket och (varu)brev som ligger färdigpackade i två burar. Bekvämt och otroligt smidigt!
Betalar ni för Posten-hämtningen eller tar de breven utan kostnad när de ändå hämtar paketen? Enligt Postens prislista skulle det kosta 2500 kr/mån att få varubrev hämtade efter kl 16. Lite saftigt tycker jag.
22 november, 2011 kl. 09:22 #130715JoelDeltagare@Jacob B 28409 wrote:
Betalar ni för Posten-hämtningen eller tar de breven utan kostnad när de ändå hämtar paketen? Enligt Postens prislista skulle det kosta 2500 kr/mån att få varubrev hämtade efter kl 16. Lite saftigt tycker jag.
Det stämmer att det kostar extra för att de ska hämta varubreven samtidigt som paketen.
22 november, 2011 kl. 09:57 #130719ParvelitoDeltagare@Joel 28406 wrote:
Angående bil så är man ju (om man bor som dig och mig) tyvärr mer eller mindre beroende av den och du kommer du ändå inte ifrån det faktum att du måste köpa en privat.
Jo, bil behöver man. Men jag kör inte privat mer än kanske 1000-1200 mil om året, och tjänstemilen tenderar att bli betydligt fler. Vid val av bil så blir det lättare att resonera om vad man behöver när det inte skall räknas på 60-70% tjänstekörning och rätt många mil totalt om året.
22 november, 2011 kl. 13:28 #130741Jimmy OstromDeltagareOj, ja detta var en slant:eek:
@Jacob B 28409 wrote:
Betalar ni för Posten-hämtningen eller tar de breven utan kostnad när de ändå hämtar paketen? Enligt Postens prislista skulle det kosta 2500 kr/mån att få varubrev hämtade efter kl 16. Lite saftigt tycker jag.
22 november, 2011 kl. 22:49 #130787PrixDeltagareBättre begagnad bil privat och en caddy som i alla fall klarar en kall vinter till företaget måste ju va det billigaste du kan komma undan med eller? (utan att ha räknat på det)
Köper du en caddy som är begagnad så bör du klara dig runt 35K tycker jag. Om inte annat så hostar den dig fram till posten! Och du får väl dra av kostnaden vid köp av bilen och service, bränsle osv, helt och hållet på företaget?23 november, 2011 kl. 08:08 #130800JoelDeltagareSom sagt, kolla med ett lokalt distributionsföretag vad de tar för att hämta och lämna paketen åt dig. Vi betalar 40 kr/dag, det blir 800 kr/månad (5 dgr/vecka) och då slipper vi lägga tid på att åka någonstans, laga trasiga bilar eller köpa dyr bensin.
23 november, 2011 kl. 08:09 #130801fotofyndetDeltagare@Joel 28500 wrote:
Som sagt, kolla med ett lokalt distributionsföretag vad de tar för att hämta och lämna paketen åt dig. Vi betalar 40 kr/dag, det blir 800 kr/månad (5 dgr/vecka) och då slipper vi lägga tid på att åka någonstans, laga trasiga bilar eller köpa dyr bensin.
40 kr om dagen??? Det är ju gratis…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.