Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Tjänstebil eller inte?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #123396
    GregerA
    Deltagare

    @Parvelito 20297 wrote:

    Det räcker väl med lastgaller, minst 170cm lastutrymme samt lastsäkringsöglor för att regga en bil som lätt lastbil?

    Jo, det stämmer säkert gentemot bilregistret … men i momssammanhang så räcker det inte för att momsen skall vara avdragsgill.

    Förresten Joel: Ingår skylten … bara en sån lär ju vara värd 70.000, och ge grymt bra konvertering … :D

    #123397
    Parvelito
    Deltagare

    @Crilles 20298 wrote:

    Reggad som en lättlastbil ja, men inte enligt ML. Där ska det vara fler kriterier, (dock vilka är ju frågan) :) lr iaf tolkningsbart.

    Nu ramlade poletten ned.

    Fast det betyder ju egentligen att när man köper en begagnad lätt lastbil så är de ganska billiga om man köper till dubbla uppsättningar däck med fälg och en massa annat där momsen är avdragsgill :D

    #123400
    Joel
    Deltagare

    Tack för alla kloka svar!

    Det blir nog att lägga det på is tills vidare. Eventuellt får vi betala Posten för utkörning och upphämtning av daglig post och alla trötta pallar kan vi väl bygga parkbänkar av och sälja på pallbänkbutiken.se :D

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=205&stc=1&d=1307095822[/IMG]

    #124772
    Plastskivor
    Deltagare

    Lyfter den här tråden igen..

    Jag behöver en smidig bil med hyfsat brett lastutrymme men ibland kör jag även långa skivor som man inte vill slänga upp på taket så då lägger man dem så de sticker fram över passagerarsätet. För mej funkar alltså personbilsvarianten av en mindre skåpbil bättre än en skåpbil eftersom den senare har skiljevägg.
    T.ex. en Kangoo kombi blir perfekt och jag räknar med att skaffa beggad i prisklass ca 40-50 tkr.
    Har AB som jag själv äger (100%) och jag är anställd i detta AB.

    Tidigare har jag använt familjens bil i verksamheten men den möjligheten upphör då frugan byten denna mot en som är nyare och finare men med sämre lastkapacitet.

    Det innebär att jag har inget behov att köra privat i företagsbilen.
    Företagets behov är uppskattningsvis ca 1000 mil/år.

    Vad är bästa lösningen för mej för att lösa företagets transportbehov med hänsyn till moms- och övriga skatteregler för bilens inköp/ägande och driftskostnader ?

    Likviditetsmässigt är det inga problem att casha bilen.

    #124774
    GregerA
    Deltagare

    I den prisklassen så är det väl bara att köpa bilen. Du kan visserligen inte lyfta momsen på själva bilköpet, men det skall gå bra att dra momsen på service, drivmedel, reservdelar mm.

    Eftersom bilen bara används i företaget så blir det inte tal om någon förmånsbeskattning. Du får dessutom lov att låna bilen av företaget 10ggr/100mil per år (tror jag det är) utan att beskattas för det.

    #124783
    Macondax
    Deltagare

    @Plastskivor 21829 wrote:

    T.ex. en Kangoo kombi blir perfekt och jag räknar med att skaffa beggad i prisklass ca 40-50 tkr.

    Om jag får flika in lite i diskussionen gällande bilval (vilket blir lite off-topic, men ändå inte), så har jag ett par rekommendationen vad gäller Renault Kangoo.

    Välj en av årsmodell 2004 eller senare.
    2004 kom Renault med en facelift på Kangoo, vilket kosmetiskt förändrade stötfångaren, fronten och huvudstrålkastarna (man ändrade även baklamporna). Men framförallt så ordnade Renault de flesta barnsjukdomar som första generationen led av (bland annat en hel del rost).

    Varför en Kangoo Kombi (med baksäte?)
    Har du inget behov av att köra privat med bilen, eller med fler än 1 passagerare, så varför ödsla pengar på Kombi-varianten (dessa är dyrare än skåpet, och ganska få i jämförelse med skåpet). Det finns möjlighet att skruva väck mellanväggen i skåpsmodellen, eller om man är lite händig kan man göra en lucka som går att öppna för längre gods (jag vågar inte svara på om det finns en originalmellanvägg med lucka i).

    Visst, skåpet är bullrigare än Kombi-modellen (baksätet är ju en del textil, som bekant tar upp ljud), men samtidigt kan du lasta ännu mer om du någon gång skulle behöva.

    #124784
    fotofyndet
    Deltagare

    @Macondax 21840 wrote:

    Om jag får flika in lite i diskussionen gällande bilval (vilket blir lite off-topic, men ändå inte), så har jag ett par rekommendationen vad gäller Renault Kangoo.

    Välj en av årsmodell 2004 eller senare.
    2004 kom Renault med en facelift på Kangoo, vilket kosmetiskt förändrade stötfångaren, fronten och huvudstrålkastarna (man ändrade även baklamporna). Men framförallt så ordnade Renault de flesta barnsjukdomar som första generationen led av (bland annat en hel del rost).

    Varför en Kangoo Kombi (med baksäte?)
    Har du inget behov av att köra privat med bilen, eller med fler än 1 passagerare, så varför ödsla pengar på Kombi-varianten (dessa är dyrare än skåpet, och ganska få i jämförelse med skåpet). Det finns möjlighet att skruva väck mellanväggen i skåpsmodellen, eller om man är lite händig kan man göra en lucka som går att öppna för längre gods (jag vågar inte svara på om det finns en originalmellanvägg med lucka i).

    Visst, skåpet är bullrigare än Kombi-modellen (baksätet är ju en del textil, som bekant tar upp ljud), men samtidigt kan du lasta ännu mer om du någon gång skulle behöva.

    En kompis köpte precis en Peugeot Partner Boxline, dvs den modellen som får ett skåp (eller flak) monterat i Sverige och som har en riktig mellanvägg och ett rejält skåp bakom. Han sa att han tyckte att det var en otrolig skillnad i vägljud jämfört med de Kangoo, mfl som han tidigare har testat. Den modellen är lite förmånligare att köpa också då den har 100% avdragsgill moms.

    Här är en likadan:
    Peugeot Partner Boxline 2.0HDI | Västernorrland | Blocket

    #124785
    Majsan
    Deltagare

    @GregerA 21831 wrote:

    I den prisklassen så är det väl bara att köpa bilen. Du kan visserligen inte lyfta momsen på själva bilköpet, men det skall gå bra att dra momsen på service, drivmedel, reservdelar mm.

    Eftersom bilen bara används i företaget så blir det inte tal om någon förmånsbeskattning. Du får dessutom lov att låna bilen av företaget 10ggr/100mil per år (tror jag det är) utan att beskattas för det.

    Skatteplikt för bilförmån uppkommer inte för den som använt förmånsbil i endast ringa omfattning, se 61 kap. 11 § andra stycket IL. Med ringa omfattning avses ett fåtal tillfällen per år och en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil (prop. 1993/94:90 s. 94) dvs. för skattefrihet krävs att båda förutsättningarna är uppfyllda.

    I Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2010:21) anges följande.
    ”Med ringa omfattning bör avses användning vid högst tio tillfällen.”

    #124790
    Tomas
    Deltagare

    Köpte ganska nyligen en firmabil, Mitsubishi L400 alltså en ren skåpbil men med möjlighet att ta 2 passagerare. Grymt lastutrymme och på min bil är dessutom skiljeväggen mellan kupé och skåp öppningsbar med en skjutdörr (dispens för det) och utan stol i mitten kan man då få in riktigt långa saker, men skåpet räcker nog till de största plastskivorna skulle jag tro. Gillar skåpbilen bra då det går in mängder av skrot och att man dessutom privat kan och får ta den till IKEA några gånger om året och bara kasta in allehanda möbler känns bra. Kort sagt, skåpbil tror jag ger mer lastutrymme för pengarna än en kombi.

    #124845
    Macondax
    Deltagare

    leasingbilkalkyl.jpg

    För att spinna vidare på tjänstebilsfrågan.

    Jag satt mig ner och räknade en del på vad det totalt skulle kosta med en tjänstebil, inkl. total leasingavgift (själva leasingavgiften + 50% av momsen), extra skatt pga förmånsvärde, arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, fordonsskatt, fordonsförsäkring samt fordonsunderhåll.

    Har jag missat något i min kalkyl, eller ser ni några felaktigheter i kalkylen?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 53 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.