Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Tjänar man på att erbjuda fri retur?
- Detta ämne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 2 månader sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2015 kl. 19:19 #102478OskyldigDeltagare
Hej!
Jag och en kollega diskuterar hur vida man tjänar på att skryta med sin långa 45 dagars fri retur.
Eftersom många stora e-handlare gör det flitigt på sina hemsidor, så är jag ju stensäker på att ifall man skapar de intrycket av total trygghet, så lönar det sig i längden, även om man får få-talet fler returer. Men kollegan säger tvärt emot och vill absolut inte ha det så.
Vart i mitten får vi mötas, vilka variabler spelar störst roll?
Tack så mycket för svar16 februari, 2015 kl. 20:06 #177493DanDeltagareDet finns inget generellt svar på det.
Överstiger vinsterna med bättre returvillkor kostnaden för de samma?
Gör en kalkyl o anta konverteringsökning om x% och räkna vinsten på ökningen i orders mot kostnaden på hypotetisk ökning av returer. Ökning av returer om man bara förlänger returtiden med x dagar är ganska låg generellt men om man går från ingen fri retur till 45 dagar gratis retur är den antagligen ganska mycket högre.
17 februari, 2015 kl. 05:49 #177496C.LarssonDeltagareJag tror att detta kommer att försvinna sakta men säkert om man inte har riktigt bra marginaler. Titta på hm, det var gratis förut men nu tar de ut en liten avgift
17 februari, 2015 kl. 08:52 #177497LubicDeltagarePersonligen tycker jag fri retur uppmuntrar till dåligt köpbeteende och övriga kunder som har koll på vad de ska handla får vara med och betala för de kunder som ”chansar” och inte har tänkt igenom sina köp. Därför tycker jag det är bättre att de personer som inte har koll får stå för sina returer själva.
Dock kan det självklart ändå vara bra för företag att erbjuda fri retur, men som Dan säger så bör man räkna på det. Även vi har funderat på om det kanske kan vara värt att erbjuda fri returfrakt med egna etiketter för att vara säker på en smidig returhantering. Nu är det en del kunder som själva postar sina returer så att vi måste hämta ut dem på diverse utlämningsställen. Detta tar tid för oss och kostar därför en del pengar. En mellanväg är att erbjuda kunden att betala en summa för returen men använda våra etiketter. Självklart måste man då lägga sig under vad det kostar kunden att själv posta returen. Men då blir det istället en hantering för att ta betalt för returen, etc.
17 februari, 2015 kl. 19:15 #177505Runns.seDeltagareSkulle aldrig ge fri retur då jag tror att det skulle öka köp men öka returerna så mycket att det blir rejält minus på kontot
20 februari, 2015 kl. 11:57 #177565OskyldigDeltagareTack för alla svar
4 mars, 2015 kl. 22:55 #177706ikomorinDeltagareTesta istället med fri retur vid byte. Vi började med detta i början på mars och ska köra en testperiod och se vad det blir för resultat. Vi kommer antagligen öka våra returer lite med förhoppningen är att kunderna byter istället för att ångra sitt köp. Maila mig om en månad så kan jag ge dig en update om hur det har gått för oss.
31 augusti, 2018 kl. 14:40 #185613joguDeltagareHej @ikomorin
Såg ditt inlägg från 2015: ” Testa istället med fri retur vid byte. Vi började med detta i början på mars och ska köra en testperiod och se vad det blir för resultat. Vi kommer antagligen öka våra returer lite med förhoppningen är att kunderna byter istället för att ångra sitt köp. Maila mig om en månad så kan jag ge dig en update om hur det har gått för oss.”
Jag är nyfiken på att höra lite om resultatet av er förändring som du beskrev ovan.
Mvh
Johan9 september, 2018 kl. 07:06 #185631RickyDeltagareNu har jag inte jättestora data mängder att gå på, men för min del har det fungerat OK än så länge med rätt bra marginal (på den lilla omsättning jag har).
Dock har jag märkt att folk har en tendens att chansa, som någon säger. D.v.s. all info finns tillgänglig för att kunna skapa sig ett bra beslut, men man tar inte till sig inte tid till att läsa igenom all info utan chansar på köp eftersom det ändå är gratis retur.
Nu säljer jag unika varor (1 av var produkt) så ofta vill gärna folk ha varan, men jag kan tänka mig att returgraden ökar om det är ”mängdvaror”…men det är bara en kvalificerad gissning…
14 september, 2018 kl. 06:34 #185645Stefan72DeltagareAnnars kan man göra på ett annat sätt. Erbjud fri retur men ihop med att man måste kontakta säljaren får att få en retursedel. Då tror jag det bromsar en del för köpbeteendet som sådant beror ju på att man kan returnera med vändande post utan att anstränga sig för mycket. Själv blir jag tokig på dottern som håller på och beställer högvis med kläder, provar lite och bara skickar tillbaks allt. Man kan inte hålla på så där bara för att man kan tycker jag iallafall. Det skapar liksom fel signaler och man lär sig inte att bry sig om saker och ting iallafall. Det är ju gratis säger hon bara. Det gör inget. typ.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.