Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Tips på lokal/förråd 3pl
- Detta ämne har 36 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av banane.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2012 kl. 20:21 #157231obbeDeltagare
Sam bra synpunkter.
Jimmy kanske formulerade mig dumt men förstår exakt du hur tänker så du behöver inte ber om ursäkt.. Tiden finns idag. Men inte början när vi blir föräldrar och en tid framöver.
Självklart skall vi räkna på varje paket och vad det kostar göra själv.
16 december, 2012 kl. 20:28 #157232Jimmy OstromDeltagareJa låt även andra räkna till dej så du får siffror från andra med.
Jag älskar tanken med 3PL företag som sköter ”allt”, helt underbar tanke. Det var därför jag satsade på 3PL själv.
Men man blir aldrig ”fri”, det skickas fel produkter till kunder eller fel paket till fel kund hos ett 3PL företag med och det är du som får ta skiten ändå.
Jag trodde man skulle spara mer tid än man gjorde, men visst det kanske funkar okej om man kränger för under 1 miljon eller så rent tidsmässigt. Men kränger man för mindre än en miljon så lär det inte bli pengar över om man låter ett 3PL företag sköta lager och plock.
@obbe 57730 wrote:
Självklart skall vi räkna på varje paket och vad det kostar göra själv.
16 december, 2012 kl. 20:29 #157233Jimmy OstromDeltagare16 december, 2012 kl. 21:17 #157238SamDeltagare@Jimmy Öström 57731 wrote:
Men kränger man för mindre än en miljon så lär det inte bli pengar över om man låter ett 3PL företag sköta lager och plock.
Med all respekt håller inte med dig här utan tycker precis tvärtom. Det är inte omsättningen som avgör utan vinstmarginaler.
Sen är det så att vi småhandlare som omsätter under 1M kommer aldrig i närheten inköpspriserna för förpackningsmaterial, frakter osv som en 3PL som skickar ett par tusen ordrar per dag har avtalat och som vi som deras kunder får nyttja.
Ytterliggare en fördel är själva lagerkostnaden. Den dagen när man flyttar från garaget ut till den stora grabbarnas värld är det nästan omöjligt att optimera lagerytan (därmed kostnaden) eftersom man helt enkelt inte hunnit skapa beslutsunderlag. Det blir troligtvis för stort i början för man tror o hoppas man ska växa (=man betalar för outnyttjad lageryta), växer man mycket då flyttar man till det större med nya extra kostnader osv. Hos en 3PL betalar man bara för det man nyttjar och är samtidigt extremt flexibel då man kan utöka eller krympa lagerytan när man vill.
16 december, 2012 kl. 22:20 #157243TomasDeltagareHar också mitt lager hos E3PL sedan 7 månader tillbaka och är nöjd. De är inte perfekta, men det är/var inte jag heller. Allt beror på de unika omständigheter man själv har. Produkter/marginal omsättning och antalet ordrar. Och alternativen och hur man värderar sin egen tid. Jimmy räknar ju upp en del nackdelar, som jag inte drabbats så hårt av även om det finns saker som kan bli bättre. Men i mitt fall med eget lager var nackdelarna bland annat att det tog tid från mig och ständigt låg över mig. I sommar var vi till och med ute och seglade 1,5 vecka och jag kunde sköta jobbet hyggligt på 30 min om dagen. Får jag vinterkräksjuka så får jag idag ändå iväg mina paket. Ungarna är ohyggligt tacksamma att slippa hänga med till DHLs terminal varje dag efter skolan och andra såna småsaker som hör till att packa och skicka själv.
Visst kostar det, helt klart. Men att öka lagerytan kostar och tar tid. Att packa och skicka själv tar tid och kostar. Ja, allt beror på vad man själv tycker att man vinner och vad man förlorar med 3pl. I mitt fall har det varit värt det så här långt.
16 december, 2012 kl. 22:38 #157246Jimmy OstromDeltagareMen ärligt talat, hur många kronor till lön blir det över när man kränger för 1 miljon?????
Sen vet jag inte vart du köpt ditt packmaterial innan, men alla 3PL företag jag varit hos var varit ca 10% dyrare på allt packmaterial än vad jag kunde köpa det för hos t.ex Pack och plock (som ändå är långt ifrån billigast).
@Sam 57738 wrote:
Med all respekt håller inte med dig här utan tycker precis tvärtom. Det är inte omsättningen som avgör utan vinstmarginaler.
Sen är det så att vi småhandlare som omsätter under 1M kommer aldrig i närheten inköpspriserna för förpackningsmaterial, frakter osv som en 3PL som skickar ett par tusen ordrar per dag har avtalat och som vi som deras kunder får nyttja.
Ytterliggare en fördel är själva lagerkostnaden. Den dagen när man flyttar från garaget ut till den stora grabbarnas värld är det nästan omöjligt att optimera lagerytan (därmed kostnaden) eftersom man helt enkelt inte hunnit skapa beslutsunderlag. Det blir troligtvis för stort i början för man tror o hoppas man ska växa (=man betalar för outnyttjad lageryta), växer man mycket då flyttar man till det större med nya extra kostnader osv. Hos en 3PL betalar man bara för det man nyttjar och är samtidigt extremt flexibel då man kan utöka eller krympa lagerytan när man vill.
17 december, 2012 kl. 00:18 #157250PrixDeltagareDan eller Joel kanske skulle vilja dela med sig av sin syn på saken. Då de är en av dem som har eget lager, packar själva (eller ja, anställda gör de kanske) och är jävligt smarta!
Spontant tror jag att ha koll på logistiken är hjärtat i e-handel och du kan bara ha den kontrollen som man vill om det är in-house.
17 december, 2012 kl. 08:13 #157260DanDeltagareBåde jag och Jimmy svarade på frågor kring detta av från @banane här på forumet. Kan klippa in mina svar:
1. Vad var det som gjorde att du inte valde att köra på 3PL redan från start när du drog igång roliga prylar. Du hade ju kört t-shirtsbutiker etc innan och hade väl viss koll kring lager ändå gissar jag?
Det fanns inget aktivt beslut kring detta. Vid starten var det ett roligt projekt och ingen tanke om att det skulle bli såhär stort. Så anledningen var nog mest att jag inte tänkt igenom möjligheten att det skulle kunna bli en stor butik.
Att lagerhålla t-shirts som man till stor del trycker on-demand är mycket lättare än faktiska varor. Eftersom jag i min tryckeri-/t-shirtverksamhet bara lagerhöll ”tryckfärgen” och tomma t-shirts var lagernivåerna väldigt slimmade och lätthanterliga även om man hade 1000 produkter till salu i butikerna.
2. Har du funderat på att gå över till 3PL i dagsläget?
Klart jag funderar och hela tiden överväger vad som är bäst för verksamheten. Dock finns det inget som talar för att vi skulle göra detta i dagsläget då det inte känns som ett lockande alternativ.3. Vad är det isåfall som lockar med 3PL och vad är det som gör att du inte tagit steget redan?
Det som lockar är såklart minskade lokal- och personalkostnader samt att man själv måste ta hänsyn till enorma fluktuationer vid säsongsförsäljning. 45% av vår årsomsättning sker under 20 dagar i december och över 60% totalt under november och december tillsammans. Under lågsäsong är vi tre anställda varav en själv kan hantera lagret gällande pack och plock, medan vi lägger 20% av en heltid på inleveranser och lagerplanering.Under högsäsongen i år räknar vi med att vara 10 extraanställda på lagret som jobbar i tvåskift. Vi måste alltså kunna ställa om från att utleverera 100-200 ordrar om dagen till 1500-2000 ordrar bara under loppet av en vecka och med samma resurser, lokaler och övriga begränsningar. Detta är inte lätt, men det är roligt och utmanande. Helt ärligt tror jag inte det finns ett 3PL-bolag i Sverige som skulle kunna göra omställningen smärtfritt dessutom vilket innebär att de problem vi har, skulle de också ha mer eller mindre.
Vi har även enorma problem med lokal. Antingen har vi för liten lokal eller för stor. En lokal är inte dynamisk medan pallplatser och hyllmeter hos en 3PL är det. Här skulle vi slippa mycket ångest. Dock kostar deras lokaler också pengar, men man kan skala upp och ned bra.
Jag tror att 3PL är kanon för många verksamheter, men för oss tror jag det är svårt. Vi hanterar så extremt många produkter och i många fall väldigt små volymer av varje. Vi kan ha 2 örhängen av en produkt inne och att hålla koll och lagerhålla den hos 3pl är nog dyrare. Vi har ganska mycket produkter med slö säljtakt (hyllvärmare, men det säger jag helst inte) som bara skulle ligga och ta hyllplats och kosta pengar. Medan här så har vi en lokal med X kvadratmeter. Sålänge den inte är full är kostnaden alltid den samma vilket innebär att vi får ingen särkostnad av slösäljande produkter sålänge de inte tar upp plats för en bättre produkt. Ränteeffekten av att vi binder kapital har vi ju såklart i båda scenarion.
Leveranstid – tid från order till leverans
Nej, vi har antagligen Sveriges snabbaste leveranstider. Under en arbetsdag har vi ett fokus. Snabbast kundtjänst, snabbast leveranser. Om vi misslyckas med en av 1000 ordrar tar vi det personligen och hatar oss själva för det. Ett 3PL-bolag har en distans till kunden på ett helt annat sätt och behöver inte engagera sig emotionellt på samma sätt. Deras misstag känns inte av i deras kundtjänst som det gör hos oss. Att ha hela infrastrukturen själv gör att alla delar av verksamheten genomsyras av vår kultur kring kundservice och snabbhet.Leveranspålitlighet – tillförlitligheten i ledtiden
Samma sak här som ovan, jag tror vi utklassar ett 3PL i de flesta moment. Jag ställer gärna upp och tävlar i effektivitet och ledtider vilken dag som helst. Fråga ett av Sveriges 3PL-företag hur deras leveranstid med Schenker, Posten och DHL skiljer sig åt i landet fördelat på postnummerområden och hur länge respektive speditörs paket ligger på ett utlämningsställe i snitt eller i mediantid. Ingen kommer kunna veta eller ha en aning. Vårt system är överlägset de flestas. Se bifogad screenshot exempelvisNär vi får en försening på ett individuellt kolli vet vi det inom 1-4 timmar och kan proaktivt informera vår kund eller göra åtgärder för att få loss eller snabba upp paketet. En 3PL kan göra exakt samma sak. Varför gör vi det? För att vi bryr oss. Det är våra kunder. Det är vi som får skiten eller det dåliga betyget på Prisjakt eller på vår egen site. Kolla Prisjakt, vilka är bäst betyg i Sverige och vilka av de har 3PL? Information och omdömen om butiker listade hos Prisjakt
Leveranssäkerhet – rätt vara i rätt mängd med rätt kvalitet
Här tror jag vi kan bli bättre och att en 3PL kan vara effektivare. Dels jobbar vi inte med EAN eller streckkoder alls vid plock och pack. Detta är bra för man kan sätta in vem som helst i flödet. Problemet är att det kostar mycket tid och energi att upprätthålla ett produktsortiment med kodning eftersom i våra fall så har inte ens alla produkter det och vi sourcar ofta från olika källor vilket ger problem med fel koder osv. Dock får vi en sänkt kvalitet under högsäsong pga. att personalen ej är bekant med produkterna. Streckkoder och liknande system skulle helt klart förbättra detta. Frågan är vad det skulle kosta att implementera för oss och det har vi inte räknat på. En lösning vi använder är att vi lägger in två kvalitetskontroller i flödet genom att låta en person plocka varorna och en person packa dem. Detta gör att felrisken minskar radikalt nästan ner till 0% om alla som plockar är erfarna. Problemet är att effektiviteten går ner betydligt också, men tiden det tar att rätta ett lagerfel under högsäsong och kedjeeffekterna det kan få är enorma. Så för oss är det värt det.Information – här tänker jag på att kunna förse kunder med korrekt lagersaldo osv
Ingen skillnad skulle jag säga. Det kostar ju pengar och tar längre tid att få 3PL att räkna om vi har 1 eller 2 ex av en produkt i lager än om vi själv bara går ut och gör det. Flödet blir också slöare när 3PL upptäcker lagerfel och måste stoppa en order pga. detta än när vi gör det. Vi ringer eller mailar och kan snabbt lösa problemet och expediera en modifierad order.Flexiblitet / kundanpassning – dvs hantera undantagsfall och specialönskemål
Vi gör det enklare och snabbare tror jag. Helt enkelt för att man tar bort ett led i kedjan. Då kan det inte bli långsammare.
> LagertillgänglighetVore intressant att ta hänsyn till följande:
Fraktavtalsvinster. Tjänar man på 3PL pga högre volymer eller är det skitsamma?
Vad kostar en order med 3PL och med eget lager. vi vet exakt våra kostnader, vem är billigast?17 december, 2012 kl. 08:50 #157263PalMikDeltagareVi började köra 3PL av ett par anledningar:
1. Vi kunde inte sysselsätta tillräckligt med personal på att sköta lager
2. Den deltidspersonal vi hade att plocka och packa tog väldigt mycket tid och koncentration från mig och la jag min timpeng på det så vart det ett verkligt svart hål.
3. Jag ville ha en frihet att kunna göra/åka vart jag ville, frihet är det viktigaste för mig och har man lager med beställningar som ska levereras inom 24h känns företaget snabbt som ett fängelse, iaf för mig.
4. Jag ville även jobba med annat än min e-handel.Kommer man över gränsen att man kan ha iaf två anställda som packar och plockar plus att man har nån som är lite chef så tror jag 3PL väldigt sällan lönar sig annat än om man hanterar livsmedel, har extremt varierande volymbehov eller liknande. Men här pratar vi redan en stor e-handel.
Den bästa lösningen jag sett på lager var en producent som hyrt ett kommissionslager inne i ett jättelager hos en 3PL. Så de hade sin egna personal på kommissionslagret som var ca 400 kvadrat, sen lagra de och beställde pall från 3PLens höglager som låg runt dem och använde deras in och utleverans . Så när det kom några containrar så kunde de alltid lagra in det utan problem.
3PL och om det är rätt eller ej är dock väldigt personligt som sagts ovan, är du grymt fokuserad och bara fokuserar på din e-handel utan nåt annat så vill du nog ha så mkt kontroll som möjligt.
17 december, 2012 kl. 09:54 #157267PrixDeltagareDan, tack!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.