Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Tips och råd vid val av plattform
- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Joel B.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2011 kl. 09:27 #132571ParvelitoDeltagare
@webfumedia 30493 wrote:
Vi har nog samma? tidningen… 500st / 1600:-
Fast jag fick vackert betala några tusenlappar till när de var tvungna att skicka ut omfrågandekopia…
16 december, 2011 kl. 09:33 #132572Jimmy OstromDeltagareSORRY, jag som inte vet vad jag länkar till, trodde bara 5% var för deras mini lösning.
Nej såklart rekommenderar jag inte detta!!!!!!!
@bloggus 30490 wrote:
Anser det vara en ”fälla” nästan för de som startar upp. Tänka bara på 5% transaktiosavgift på alla dina ordrar och sedan ett begränsat system på köpet. 5% blir snabbt stora pengar, som du kan lägga istället på ett bättre system.
Jag tror att många inte har bra koll på hur mycket tid OS-lösningar tar jämfört med att köra hyrsystem. I början är denna tid bättre lagd på marknadsföring anser jag. Vet att det låter hårt, men har man inte råd att satsa 1000 kr i månaden (t.ex. Wikinggruppen/Textalk + kortbetalning), så skall man överväga sin affärsplan.
Har du inte en affärplan, så gör en. Titta gärna på hur många ordrar du behöver för att betala fasta avgifter för shoppen. Det ger dig också en bra fingervisning hur lätt det är förlora samma antalet kunder om webbhotellet du har en OS-lösning på är nere, segt eller om du gör något misstag och shoppen går ner.
Hyrlösningar är enligt mig i vissa fall mycket bra att starta med, men man skall välja rätt i djungeln och hålla sig borta från onödligt dyra lösningar och lösningar som inte är värda pengarna. Jetshop och E-butik är just sådana enligt mig.
16 december, 2011 kl. 15:24 #132617RebeckaDeltagareOj, så många svar. Vad kul!
Ska tänka på det här med betalsätt. Självklart behöver jag inte erbjuda alla betalsätt i början kanske, men vill ändå erbjuda kunder möjlighet att betala. Själv blir jag alltid lika besviken när direktbetalning inte erbjuds eftersom jag bara har Maestro (SHB). Vet att en ”ska” ha MasterCard eller VISA men jag handlar så sällan över Internet (blivit mer dock) att kostnaden för ha MasterCard eller VISA inte är lönsam.
Som jag skrev är det mer ett hobbyprojekt än affärsplan. Jag startar webbutiken lite med huvudsyfte att lära mig sköta allt och marknadsföra. Egentligen har jag andra idéer som jag tror mer på, men eftersom jag inte har god ekonomi för stunden väljer jag att börja nedifrån och upp. Webbutiken jag vill köra igång nu är mer möjlig då jag redan har alla produkter hemma.
Varför jag velar mellan open source och hyr-/betallösning är för att jag ser för- och nackdelar med båda sätten. Fördelen med open source är att jag inte är knuten till något specifikt företag, möjligheterna är många (att avancera) liksom det faktum att det är open source gör att jag kan be ”vem som helst” om hjälp. Jag är inte knuten till ett företag utan alla som kan programmering och open source har möjlighet att hjälpa mig. Fördelen med hyr-/betallösning är väl mer att jag sparar tid eller får en försvenskad webbutik på en gång.
Jag håller just nu på att installera PrestaShop för en provkörning. Återkommer när jag har lyckats installera det.
17 december, 2011 kl. 12:42 #132646Aros e-handelDeltagareEftersom du vill hålla nere kostnaderna men troligtvis fortfarande ha en flexibel och framförallt proffsig butik, har jag en fråga. Att låta utvecklingen ske utanför Sverige, har du funderat något på det?
17 december, 2011 kl. 15:56 #132651RebeckaDeltagareVad menar du med låta utvecklingen ske utanför Sverige? Syftar du på en utländsk hyr-/betallösning? Känner bara till Big Cartel och Shopify varav Big Cartel inte erbjuder mycket funktioner eller betalsätt, och Shopify är ju inte precis billigt. Eftersom min butik ska vara på svenska och för svenska kunder känns ju något svenskt mer vettigt. Hittills har jag haft problem med inkl. moms i OpenCart (något som PrestaShop dock verkar erbjuda).
17 december, 2011 kl. 16:23 #132652Aros e-handelDeltagareNej, jag syftar närmast på en skräddarsydd butik (ex. Magento) baserad på dina krav. Självklart blir butiken på Svenska. Du får ett kostnadsförslag och det kommer inte till något under resans gång. Vad gäller utvecklare i Sverige verkar det som att kostnaderna kan skena i väg en hel del.
17 december, 2011 kl. 16:25 #132653Jimmy OstromDeltagareNej han syftar nog på att låta utländska ”knacka kod” till dej, blir mer och mer populärt. Pakistanier ska vara duktiga sägs det.
@Rebecka 30587 wrote:
Vad menar du med låta utvecklingen ske utanför Sverige? Syftar du på en utländsk hyr-/betallösning? Känner bara till Big Cartel och Shopify varav Big Cartel inte erbjuder mycket funktioner eller betalsätt, och Shopify är ju inte precis billigt. Eftersom min butik ska vara på svenska och för svenska kunder känns ju något svenskt mer vettigt. Hittills har jag haft problem med inkl. moms i OpenCart (något som PrestaShop dock verkar erbjuda).
17 december, 2011 kl. 16:30 #132654Aros e-handelDeltagare@Jimmy Öström 30589 wrote:
Nej han syftar nog på att låta utländska ”knacka kod” till dej, blir mer och mer populärt. Pakistanier ska vara duktiga sägs det.
(Oj, du han klämma in ett svar precis innan mig…)
Det finns extremt duktiga utvecklare inom e-handel betydligt närmare än så, och
dom avsätter en projektgrupp för varje uppdrag.17 december, 2011 kl. 17:00 #132656RebeckaDeltagareJaha, du menar så. Det kan jag absolut tänka mig, att låta en person eller ett företag i utlandet göra jobbet åt mig. Just nu måste jag bekanta mig med PrestaShop först. Först då kan jag se vad jag behöver hjälp med och inte. PrestaShop verkar lovande än så länge, får se hur det blir. OpenCart blir det dock inte, PrestaShop verkar redan ha flera funktioner som standard som OpenCart inte har.
17 december, 2011 kl. 17:24 #132658Jimmy OstromDeltagareHe He. Ja säkert finns det bättre och närmare. Jag skriver bara vad jag hört. Jag har noll koll på kodning mer än att skulle jag haft en OS lösning som tex Magento så hade jag behövt förlita mig helt på ett företag, jag hade haft svårt att låta olika knacka kod på en hemsida jag drev för ”den ena gör si och den andre gör så”. Men det är kanske bara jag som är ”Nervöst lagd”:rolleyes:
@Aros e-handel 30590 wrote:
(Oj, du han klämma in ett svar precis innan mig…)
Det finns extremt duktiga utvecklare inom e-handel betydligt närmare än så, och
dom avsätter en projektgrupp för varje uppdrag. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.