Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Tips och råd vid val av plattform
- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Joel B.
-
FörfattareInlägg
-
15 december, 2011 kl. 12:47 #97005RebeckaDeltagare
Jag har beslutångest över vilken plattform jag ska använda. Ska jag använda open source eller hyra/köpa färdig e-handelslösning? Eftersom jag inte har någon direkt startbudget och ska bedriva det som en hobbyverksamhet är färre kostnader önskvärt. Jag har provkört OpenCart men funderar på provköra PrestaShop också.
Jag kan inte koda speciellt mycket (väldigt grundläggande) men kan installera och förhoppningsvis sköta allt själv. Installerat OpenCart helt själv (manuellt) och är bekant med CMS eftersom jag har spenderat större delen av min tid framför WordPress. Jag vill dock inte använda WordPress som e-handelslösning.
Open source
- Zen Cart
- osCommerce
- CubeCart
- Magento
- PrestaShop
- OpenCart
Finns det fler? Vilken rekommenderar ni och varför?
Önskemål på funktioner
- Erbjuda kunder att välja mellan handla som gäst eller registrerad kund. Gärna möjlighet att bara erbjuda kunden att handla som gäst dvs. inga kontofunktioner.
- Snabbkassa dvs. alla steg i kassan på EN och samma sida. Gärna möjlighet att hämta kundens adressuppgifter med hjälp av dess personnummer (kunden uppger sitt personnummer i ett fält och trycker sen på ”Hämta” eller något i den stilen).
- Möjlighet att visa alla priser inkl. moms dvs. inte bara på produktsidor utan även i kundvagn/kassa.
Det är nog det viktigaste. Vill erbjuda möjlighet att betala via faktura (Klarna) och kortbetalning samt direktbetalning via Payer eller DIBS.
Som jag skrev har jag provkört OpenCart. Tyvärr verkar det inte gå att ställa in summor på inkl. moms i kundvagn/kassa eller välja bort kundregistrering. Därtill är kassan i flera steg och inte på en och samma sida. Finns extension för det sistnämnda men inte för det andra. Självklart kan säkert något snille fixa detta åt mig mot betalning, men innan jag gör några förhastade beslut vill jag veta att jag har sett över alla alternativ.
Hyr-/betallösningar
- Textalk
- Talex
- Nordisk E-handel
- E-butik.se
- Ehandelslösningar.se
- Botweb
- Starweb
- Wikinggruppen
- Jetshop
- C4Media
- Caupo
Tips på fler?
Jag har inte undersökt hyr-/betallösningarna närmare. Caupo är den jag har känt till längst och långt innan jag gick från tanke till handling med mina hobbyplaner. Jag har själv handlat i en Caupo-butik och tycker om systemet. Problemet är bara att Caupo är väldigt dyrt att hyra.
Alla tips och råd mottages tacksamt!
15 december, 2011 kl. 12:56 #132443webfumediaDeltagareJag tycker open source och Prestashop. Enkelt, många bra moduler. Du kommer igång snabbt.
Däremot skulle jag dra lite bromsen när det gäller fakturalösning med Klarna. Vet du om att du kommer sälja bra direkt i början så kör – annars överväg att fakturera i egen regi och spara pengar. Kortbetalning skulle jag rekommendera Certitrade då de har låga kostnader.
15 december, 2011 kl. 13:24 #132446Jimmy OstromDeltagareVill du komma absolut billigast undan (dock inte i arbetstiden du kommer behöva lägga ner för du väljer billig lösning).
Så skulle jag tittat på dessa två alternativen:
Här är det gratis eller under 100 kronor per månad.
Men tänk att du kommer förlora arbetstid när man väljer dessa lösningar. Tex att det tar betydligt längre tid att skriva ut ordrar, ändra inuti produkter, inga kopplingar till affärssystem eller bokföring eller annat.
Men att köra på en OS lösning hade jag INTE gjort om du inte kan koda mycket, så glöm det anser jag.
Kan informera att man verkar få mycket för pengarna i http://www.shopitoo.se/ det lilla jag sett.
15 december, 2011 kl. 13:27 #132447Jimmy OstromDeltagareMen då åker man oxå på förslust ibland genom att folk inte betalar, inget jag personligen skulle göra om jag var ny.
@webfumedia 30368 wrote:
Däremot skulle jag dra lite bromsen när det gäller fakturalösning med Klarna. Vet du om att du kommer sälja bra direkt i början så kör – annars överväg att fakturera i egen regi och spara pengar. Kortbetalning skulle jag rekommendera Certitrade då de har låga kostnader.
15 december, 2011 kl. 15:32 #132470webfumediaDeltagare@Jimmy Öström 30373 wrote:
Men då åker man oxå på förslust ibland genom att folk inte betalar, inget jag personligen skulle göra om jag var ny.
Kreditupplysning på varje köp. Kostnad ~ 3:- styck
Jag menar det att i början när man har kanske 3-4 beställningar i månaden så hade jag personligen inte kört med Klarna. Då kostnaden äter upp all vinst och förmodligen mer därtill. Jag hade tagit risken med egen faktura eller förskottsbetalning. Vi har butiker idag som ger 4 beställningar per dag 365 dagar om året som vi sköter med egen faktura. 4 * 29 kr avgift * 365 = 42 340kr = ja tack! Vi har förlust, obetalda fakturor, på kanske 0,05% av total.
Håller med om att Jetshop free kan vara ett alternativ när man inte är så insatt i programmering.
15 december, 2011 kl. 15:49 #132472StampelstuganDeltagareJag har Wikinggruppen på min butik och är 200% nöjd, butiken uppfyller alla de krav/önskemål du har (gå gärna in i min butik och kika). Du kan testa deras butik och det råder jag dig att göra, det var där jag föll för enkelheten i admindelen.
Visst kostar det en slant men för mig är det värt det, jag kan INGENTING om programmering eller liknande så jag betalar hellre för att få allt färdigt, lätt värt pengarna! Dessutom har jag alltid fått ypperlig och snabb hjälp då jag behövt det. Kan inte nog poängtera att jag är nöjd
15 december, 2011 kl. 15:50 #132473ParvelitoDeltagare@webfumedia 30397 wrote:
Kreditupplysning på varje köp. Kostnad ~ 3:- styck
Jag menar det att i början när man har kanske 3-4 beställningar i månaden så hade jag personligen inte kört med Klarna. Då kostnaden äter upp all vinst och förmodligen mer därtill. Jag hade tagit risken med egen faktura eller förskottsbetalning. Vi har butiker idag som ger 4 beställningar per dag 365 dagar om året som vi sköter med egen faktura. 4 * 29 kr avgift * 365 = 42 340kr = ja tack! Vi har förlust, obetalda fakturor, på kanske 0,05% av total.
Faktura i egen regi för den som är liten (och vet vad man gör) är ett bra alternativ. Nu vet jag inte riktigt var du hittar kreditupplysningar för så lite pengar, men även om de kostar en tia så är det en rätt så bra intäkt i slutänden.
Payson har lanserat sina fakturor också, som förvisso inte är billiga, men då det saknas sådant som startavgifter, årsavgifter och långa bindningstider kan det också vara ett alternativ om kunden kan förmås att betala en fakturaavgift.
15 december, 2011 kl. 19:55 #132521LiniverDeltagareJag kör med OpenCart och är väl hyfsat nöjd. Men det kräver ju en del pill om man vill tweaka den.
Angående affärsystem så kan man koppla den till Fortnox bokföring men den modulen kostar nån tusenlapp.
Jag kör Payson för betalkort och överväger att köra Payson faktura också. Klarna hade enligt mig hutlösa priser. 3000:- i startavgift, typ 300:-/månad och sen transaktionsavgifter på det. Nä, det får vänta tills jag ligger på sisådär 200-300 ordrar / dag. :p
16 december, 2011 kl. 00:52 #132562bloggusDeltagare@Jimmy Öström 30372 wrote:
Här är det gratis eller under 100 kronor per månad.
Anser det vara en ”fälla” nästan för de som startar upp. Tänka bara på 5% transaktiosavgift på alla dina ordrar och sedan ett begränsat system på köpet. 5% blir snabbt stora pengar, som du kan lägga istället på ett bättre system.
Jag tror att många inte har bra koll på hur mycket tid OS-lösningar tar jämfört med att köra hyrsystem. I början är denna tid bättre lagd på marknadsföring anser jag. Vet att det låter hårt, men har man inte råd att satsa 1000 kr i månaden (t.ex. Wikinggruppen/Textalk + kortbetalning), så skall man överväga sin affärsplan.
Har du inte en affärplan, så gör en. Titta gärna på hur många ordrar du behöver för att betala fasta avgifter för shoppen. Det ger dig också en bra fingervisning hur lätt det är förlora samma antalet kunder om webbhotellet du har en OS-lösning på är nere, segt eller om du gör något misstag och shoppen går ner.
Hyrlösningar är enligt mig i vissa fall mycket bra att starta med, men man skall välja rätt i djungeln och hålla sig borta från onödligt dyra lösningar och lösningar som inte är värda pengarna. Jetshop och E-butik är just sådana enligt mig.
16 december, 2011 kl. 08:11 #132565webfumediaDeltagare@Parvelito 30400 wrote:
Nu vet jag inte riktigt var du hittar kreditupplysningar för så lite pengar, men även om de kostar en tia så är det en rätt så bra intäkt i slutänden.
Vi har nog samma? tidningen… 500st / 1600:-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.