Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Tips gällande SEO
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av PetterHedman.
-
FörfattareInlägg
-
25 mars, 2011 kl. 12:52 #95793Joel BDeltagare
Hej!
Tänkte jag skulle dela med mig några tips när det kommer till SEO (som f.ö. inte är hemliga på något sätt). Det finns en uppsjö att läsa om vid en sökning på Google, men jag tror istället på att bilda och bidra med en egen liten hörna som vi själva kan utveckla vidare här på E-handel. Jag ser gärna att fler frivilliga fyller på här.
Nedan skriver jag lite om vad jag personligen tycker är viktigt att tänka på och ha i åtanke när man arbetar med sökmotoroptimering, även om det nämnts ett flertal gånger.
On-page
Meta-titel, Meta-beskrivning, Meta-taggar
Meta-titel:
Jag skulle vilja påstå att detta är en väldigt betydande del av din webbplats för att få så bra on-page-optimering som möjligt. Att ha en meta-titel som relaterar till ämnet är A och O. Meta-titeln är det som kortfattat berättar för sökmotorerna vad sidans ämne handlar om. Vad som sedan publiceras på den aktuella sidan skall hjälpa sökmotorerna att avgöra huruvida relevant din information är för sökningen eller inte. Se därför till att välja en meta-titel med relevans till informationen som du skriver om.Exempel:
Titel för sidan här Meta-beskrivning:
Meta-beskrivning är den text som kommer att synas bland sökresultaten i sökmotorerna under din titel. Skriv en bra, men kortfattad mening som attraherar sig ett klick in till din sida.Exempel:
Meta-taggar:
Det sägs att meta-taggar inte har någon inverkan i dagsläget. Jag vet dock inte personligen hur mycket man vågar tro på det och eftersom det bara tar högst 1 minut att ange dem, föreslår jag att man tar sig den tiden. En rekommendation är att använda högst 5 st meta-taggar som relaterar till ditt innehåll.Exempel:
Rubriker (h1, h2, h3 etc.)
Att ha en rubrik på varje sida i sin E-handel (eller annan webbplats) är oerhört viktigt. Varje sida skall bestå av en (1 st) h1-rubrik som sammanfattar den aktuella sidans information/innehåll. I sidans brödtext för huvudrubriken, är det även bra om du lyckas få till de s.k. ”underrubrikerna” som anges i en h2-tag.Dessa h1 och h2-rubriker (samt andra rubriker) skall gärna relatera till det aktuella ämnet på sidan följt av brödtext där man om möjligt kan upprepa rubrikernas titel i den löpande brödtexten.
En h1-rubrik skrivs såhär:
Rubriken här
En h2-rubrik skrivs såhär:Rubriken här
Och så håller det på även med de andra (h3, h4, h5 osv.)Internlänkning och länkar
Länkar på en webbplats är bland de viktigaste som finns anser jag. Att jobba aktivt med internlänkning för att underlätta för dina besökare, är något jag själv – tror starkt på.Att länka från en nyhet i butiken, till en specifik produkt du skriver om, eller berätta att man stuvat om i en specifik kategori, underlättar. Jag som läsare vill snabbt- och enkelt se vad för förändring du gjort och bör således enkelt kunna trycka på det relevanta ordet som berör den specifika kategorin, produkten eller annan information, för att begripa vad det handlar om.
Jag jobbar mycket med länkar ”on-page” och ser alltid till att få till en title=”” tag i länkarna. Vill du få till det ordentligt, skall du därför alltid se till att tillräcklig information för varje länk anges.
Enligt min åsikt, ser en perfekt länk ut enligt nedan:Den information som anges inom title=””, är den text som kommer dyka upp när du strör över musen på länken eller länk-bilden.
Komplettering till internlänkning
Att länka internt på sin webbplats, hjälper inte enbart till dina besökare att snabbare och enklare hitta till rätt sida. När man internlänkar, så sprider man även ”kraft” vidare till övriga delar av sin butik eller webbplats.Vanligtvis är det oftast domännamnet som har mest kraft, alltså rooten: http://www.dindomän.se. Att från första sidan, sprida länkstyrka till kategorier, produkter och andra sidor hjälper naturligtvis till. Ett bra förslag är att även sprida tillbaks med internlänkar från övriga delar av sidan till specifika produkter, kategorier, sidor eller också framsidan för att bygga en ordentlig ”pyramid”, som jag själv kallar det för.
Min egen tanke är oftast:
Om jag gör något som är bättre och till nytta för mina besökare, kommer jag även så småningom bli belönad hos sökmotorerna såväl som besökarna.Den egna åsikten jag har om placeringar i sökresultaten, handlar enbart om logik och vad de verkliga människorna anser är nyttigt att få fram på första klicket.
Har jag en webbsida med elektronikprodukter som saknar beskrivning, bör det således vara en självklarhet för sökmotorn att placera webbplatsen långt bak.Jag har tänkt att utveckla detta inlägg senare, men jag tycker detta är en någorlunda bra start för många. Detta är min åsikt, jag hör mer än gärna andras åsikter beträffande detta.
Och glöm aldrig; Jag hävdar aldrig att jag har rätt, jag delar bara med mig av den information jag själv lärt mig och testat. För er som undrar, får ni väldigt gärna Googla på exempelvis ordet ringar för att se hur vår smyckes-butik pendlar mellan 1:a och 2:a plats.
Tänk på att detta var information om hur on-page-optimering bör gå till (enligt min åsikt). För att lyckas och lyfta sig själv i sökresultaten, måste man även jobba med off-page-optimering – vilket jag kommer berätta mer om senare.
Ni får gärna rätta mig om något jag skrivit låter galet.
Ha en trevlig helg!
25 mars, 2011 kl. 13:22 #120959Per NilssonDeltagare@Joel B 17545 wrote:
Och glöm aldrig; Jag hävdar aldrig att jag har rätt, jag delar bara med mig av den information jag själv lärt mig och testat. För er som undrar, får ni väldigt gärna Googla på exempelvis ordet ringar för att se hur vår smyckes-butik placerar sig på andra plats.
Imponerande
25 mars, 2011 kl. 13:44 #120960ehandel24hDeltagareDet finns många firmor som bedriver SEO samt verkyg som du kan administrera själv. Kolla runt och lär dig, det finns många fallgroppar och mycket att tänkta på. Bäst är att göra hemläxan och se till att du har tillräckligt mycket som du kan själv.
Personligen anser jag att varje webbutiksägare bör ha någorlunda koll på SEO och jag tycker att det är väldigt bra att du skrivit om SEO även om detta är ganska grundläggande.
25 mars, 2011 kl. 13:56 #120963MonyDeltagareSom nybörjare uppskattar jag denna typen av grundläggande tips oerhört mycket! Det är svårt att läsa på allt och tar även mycket tid i anspråk.
Just SEO får ju komma i andra hand, när man fått upp sidan och alla produkterna, men det är underlättar mycket om man redan vid designen vet om hur man bör tagga sidor, bilder och rubriker.
Tusen tack Joel!
25 mars, 2011 kl. 14:02 #120968Joel BDeltagare@Knivhuset 17546 wrote:
Imponerande
Ja, visst är det!
För en nybörjare som mig vill jag hålla med dig! *blink*@ehandel24h 17547 wrote:
Det finns många firmor som bedriver SEO samt verkyg som du kan administrera själv. Kolla runt och lär dig, det finns många fallgroppar och mycket att tänkta på. Bäst är att göra hemläxan och se till att du har tillräckligt mycket som du kan själv.
Personligen anser jag att varje webbutiksägare bör ha någorlunda koll på SEO och jag tycker att det är väldigt bra att du skrivit om SEO även om detta är ganska grundläggande.
Självfallet är det grundläggande, det var exakt det som var tanken. Man brukar säga att Rom inte byggdes under 1 dag, utan jag föredrar snarare att börja från botten för att sedan successivt lära sig om de andra delarna som jag planerar skriva mer om.
@Mony 17551 wrote:
Som nybörjare uppskattar jag denna typen av grundläggande tips oerhört mycket! Det är svårt att läsa på allt och tar även mycket tid i anspråk.
Just SEO får ju komma i andra hand, när man fått upp sidan och alla produkterna, men det är underlättar mycket om man redan vid designen vet om hur man bör tagga sidor, bilder och rubriker.
Tusen tack Joel!
Tack Mony, kul att det var till nytta för någon iallafall 😮
25 mars, 2011 kl. 14:23 #120970Per NilssonDeltagareSom jag har det nu så har jag ”XXXknivar – Knivhuset” alternativt ”XXXknivar, yyyknivar och zzzknivar – Knivhuset”, bör jag lägga till något mer eller räcker det som det är?
//Per
25 mars, 2011 kl. 14:49 #120973Joel BDeltagare@Knivhuset 17559 wrote:
Som jag har det nu så har jag ”XXXknivar – Knivhuset” alternativt ”XXXknivar, yyyknivar och zzzknivar – Knivhuset”, bör jag lägga till något mer eller räcker det som det är?
//Per
Jag anser att det är en bra meta-titel som du har. Men ett förslag jag har till dig som kör PrestaShop, är att flytta bort h1-taggen från logon och stoppa in en ordentlig rubrik istället. Detta kommer förbättra butiken avsevärt, eftersom du saknar h1-taggar totalt i din butik. Din h1:a är fokuserad på din logo för butiken (längst upp till vänster).
Finns ingen mening med att sätta h1 på en bild, det ger 0 relevans enligt min åsikt. Dessutom använder du h2 på produktnamnen i produktsidan, vilket egentligen borde vara h1.
Det finns mycket, väldigt mycket att förbättra i PrestaShop’s standard-design för att få den SEO-anpassad.
Lycka till!
25 mars, 2011 kl. 14:56 #120974Richie72DeltagareBra inlägg, uppskattas.
25 mars, 2011 kl. 15:02 #120975Per NilssonDeltagare@Joel B 17563 wrote:
Jag anser att det är en bra meta-titel som du har. Men ett förslag jag har till dig som kör PrestaShop, är att flytta bort h1-taggen från logon och stoppa in en ordentlig rubrik istället. Detta kommer förbättra butiken avsevärt, eftersom du saknar h1-taggar totalt i din butik. Din h1:a är fokuserad på din logo för butiken (längst upp till vänster).
Finns ingen mening med att sätta h1 på en bild, det ger 0 relevans enligt min åsikt. Dessutom använder du h2 på produktnamnen i produktsidan, vilket egentligen borde vara h1.
Det finns mycket, väldigt mycket att förbättra i PrestaShop’s standard-design för att få den SEO-anpassad.
Lycka till!
Hur gör jag detta? 😮
28 mars, 2011 kl. 12:37 #121037Joel BDeltagareJag har nu kompletterat det första inlägget med rubriken ”Komplettering till internlänkning”
När jag fyller på första inlägget med mer och ny information, postar jag ett inlägg med en rubrik som riktar mot den nya informationen i första inlägget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.