Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › tips för start av e-butik
- Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2010 kl. 06:58 #113455lealDeltagare
Tack för alla svar!
Vad gäller telefonabonnemang har jag även funderat på fast nr med koppling till mobilen, men jag skulle helst vilja ha ett ”anonymt” nr – dvs ej med lokalt riktnr. Kommer ev. att flytta till nästa sommar och skulle vilja undvika att byta nr när man då förhoppningsvis fått en viss inarbetning.
Jag har även tittat på Visma 2000, men då måste jag kontakta en mellanhand som sköter kopplingen mellan Visma och e-butiken. Som vanlig användare utan teknisk kunskap vill jag ha det så smidigt som möjligt…. Jag får nog kolla med Specter hur det fungerar med bokföringen – även om de sköter backup, så borde jag väl få något underlag från dem, men det är klart – det är ju jag som är ansvarig så jag kanske inte kan lita på någon annan i den frågan. Det låter dock väldigt smidigt att kunna jobba vart som helst bara man har tillgång till nätet.
Kanske någon har något annat tips på lösning?
Jag kommer även att sälja utanför ebutiken, och mina kunder är företag.24 augusti, 2010 kl. 08:01 #113456TomasDeltagareJag har Specter kopplat till min webshop (Prestashop) och tycker det fungerar bra. Men jag har än så länge bara modulerna lager, order och fakturahantering då jag hellre lämnar bort bokföringen till en revisor. Jag skriver ut månadsvis faktura- & inbetalningsjournaler och lämnar till revisorn tillsammans med övriga papper, kvitton, betalda lev.fakturor och annat.
Säljer även utanför webshopen och då är Specter bra också tycker jag. Du kan ju stå ex. på en mässa eller i foajen på ett hotell och bara du har tillgång till en dator med uppkoppling kan du enkelt skapa, offert, order fakturor mm. Känns bra att inte vara beroende av en enda dator eller grotta ner sig i olika fjärrkopplingar/server för att få access till din lokala dator på kontoret när man är på resa/kundbesök.
Det fungerar bra för mig och Specter fungerar bra tycker jag.
24 augusti, 2010 kl. 08:21 #113458Katrin LundgrenDeltagareSå länge du ser till att du har tillgång till din bokföring i 10 år är det inga problem. Jag kör e-bokföring speedledger och har precis som Parvelito säger insett att jag får betala i 10 år och hoppas att företaget finns kvar i 10 år. Men jag har för att vara på den säkra sidan då dragit ut de papper som behövs och filer m.m. Visst det kan kännas onödigt men det är nog ett måste om man lägger ut det externt på det sättet.
Det är samma sak om du lägger ut det till en bokföringsbyrå, det är ändå alltid du som är ansvarig för att allt blir rätt och att rätt saker sparas. Skillnaden är att då kanske det är lättare att spara det mesta på datorn, men det finns saker du måste ha i pappersform i alla fall bara för att vara riktigt säker
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.