Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Tips för ökad omvandlingsfrekvens
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av kontorsmagasinet.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2013 kl. 15:02 #100068GillbergDeltagare
Hej som rubriken lyder vill jag ha tips på hur ni gjort för att öka eran omvandlingsfrekvens, vi har idags läget ca 1000 besökare per dag och har en omvandlingsfrekvens på 0,8%. vad är en normal omvandlings frekvens för e-handel? visst beror det lite på vad man säljer men över det stora hela.
Tackar för svar, tar gärna emot tips på vad ni tycker kan bli bättre.
Sidan jag Pratar om är http://www.Proteinbolaget.se
5 maj, 2013 kl. 15:18 #163678Per NilssonDeltagareMina tips:
Tydligare kassa/varukorg. Den syns knappt när man har lagt en produkt i varukorgen.
Döp om Klarna Checkout till något mer lämpligt som folk utanför e-världen känner till.
Byt plats på avhämtning och postleverans.
5 maj, 2013 kl. 16:28 #163680Anton ADeltagare@Per Nilsson 64399 wrote:
Mina tips:
Tydligare kassa/varukorg. Den syns knappt när man har lagt en produkt i varukorgen.
Håller med till 100% här. När jag lägger i en vara i kundvagnen så dyker det helt plötsligt upp en pop-up som frågar om jag vill registrera mig för nyhetsbrevet…
5 maj, 2013 kl. 16:50 #163681PrixDeltagare1. Ta absolut bort ”Registrera för nyhetsbrev” när man lägger något i kassan. Det är dödsdömt.
2. Låt produkten ”flyga” till kundvagnen/kassan. Så gör vi.
3. Det ser väldigt sterilt och tråkigt ut när man går till kassan.
4. Testa att i 1-2 månader bara ha Klarna som alternativ. Förskott var marginell del som väljer när Faktura/kort blir tydligt. De kunder som du ev. kan förlora är i min mening inga då man genom klarna kan göra banköverföring vilket är mer eller mindre samma sak.
Kan tänka mig att ni har många eller borde ha en del Postförskottskunder. Ett gäng grabbar under 18 år som tränar på gym och vill ha någon extra protein, och detta kan bara betala mot postförskott. Det är här du få avgöra om du ökar i försäljning eller minskar, eller om du kan lösa det på ett smidigare sätt (Klarna kommer upp automatiskt men det finns någon skylt om man vill ha PF istället trycker man ”här”…
4. Postpaket skall automatiskt vara i kryssat.
Normal konvertering ligger nog som lägst på 1,5% och ett medelvärde är nog 2-3 %.
5 maj, 2013 kl. 19:37 #163687donkeypunchDeltagareSe över produktbeskrivningar samt övrig text i butiken. Jag skummade igenom sidan och hittade flera felstavningar. Kan tyckas petigt men det höjer helheten.
8 maj, 2013 kl. 06:49 #163833kontorsmagasinetDeltagareGör tydligare Call To Action knappar, svart på svart för kassan känns inte klockrent.
Om ni måste ha det, gör en fly to cart så att man hittar.
Skriv inte ”Köp” på en köp knapp om det i själva verket är ”Läs mer”.
Ta bort allt i kassan förutom produktsammanställningen och KCO.
Jag gissar att ni inte har supermånga företagskunder? Eller att andelen som väljer postförskott inte är så hög/ ni har mkt problem med returer för postförskott?
Rabattkod kanske ni måste ha men gör den svårare att hitta, folk som har en kod kommer hitta stället ändå, folk som inte har kod ska inte stanna upp i sin köpprocess.Sen bör ni nog titta på konverteringsgraden på olika trafikkällor. Om ni har mycket skräptrafik från ex dåliga affiliatesidor då kommer det att påverka konverteringsgraden. Men 0,8% för den här typen av sida känns väldigt lågt, få sidor som säljer konsumentvaror har en konverteringsgrad under 1,5% utan att det är några buggar på den. Jag skulle rekommendera att ni gör användartester, låt någon som aldrig handlat på er sajt göra ett köp. Stå bakom och observera, se var de fastnar (hjälp dem inte utan notera bara var det blir svårt). Detta brukar vara en riktig ögonöppnare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.