Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tips för att öka konverteringsgraden på min e-handelsbutik?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #205641
    kubiksrub
    Deltagare

    Hej e-handlare!
    Jag driver en mindre e-butik som säljer handgjorda smycken, och jag skulle behöva lite råd för att förbättra min konverteringsgrad. Jag får en del trafik till sidan, men färre köp än jag hoppats på.

    1. Vilka element på produktsidorna har ni märkt ger störst positiv effekt på konverteringsgraden?
    2. Hur hanterar ni frakt och returer för att minimera kundernas osäkerhet vid köp?
    3. Har ni några tips på hur man kan optimera utcheckningsprocessen för att minska antalet övergivna varukorgar?

    Tacksam för all input och erfarenhet ni kan dela med er av!
    Mvh, En ambitiös e-handlare

    #205645
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    Utan att vara något proffs men ändå livnärt mig på vår e-handel i över 10 år:

    1: Det måste gå att lägga produkter i varukorgen redan “ute” i sökresultatet /på kategori-sidorna /startsidan. Det blir en väldig barriär om kunden måste gå in på varje enskild produkt för att kunna lägga den i varukorgen.

    2: Vi skickar inte direkt “mainstream”-produkter så kunderna vet oftast vad de är ute efter, men vi ser ändå ibland att folk beställer något “litet” först för att “testa oss” för att sen samma dag de hämtat ut paketet lägga en ny beställning på mycket högre belopp. Vi tar betalt för frakten, men vi har också ett system som gör att oavsett om du köper produkter som väger 1 ton tillsammans så kan det aldrig bli dyrare än ett visst belopp – vi vill uppmuntra till att folk handlar MER när de faktiskt handlar, istället för att köpa EN produkt för 10kr och sen betala frakt som är dyrare än produkten de köpt.

    Returer – vi har extremt få returer med tanke på vår orderingång, det beror på att vi hanterar VARJE order manuellt, visst mycket kontroller görs automatiskt via systemet som flaggar order där något inte stämmer (tex felaktigt postnummer, ingen referensperson, felaktiga mobilnummer, org-nummer saknas för produkter som endast licenserade företag får köpa osv). Bedrägeriförsök sker ibland men eftersom vi har så många säkerhetskontroller och kontrollerar så mycket manuellt så är det endast när ord står mot ord som vi tvingats ge kunden rätt i några få enstaka fall.

    Vid retur /ångrat får kunden betala för returen själv då vi skulle gå katastrofalt back om vi lät kunder returnera saker gratis (vi säljer inte högmarginal-produkter tillverkade av barnarbetare såsom kläder och liknande) då vi INTE vill ha den typen av kunder som bara håller på och “prov-köper” för att sen skicka tillbaka. Vi följer sen självklart STENHÅRT alla lagar och regelverk för konsumenträtt /ångerrätt osv då INGEN ska kunna ha någon som helst hållhake på oss – vi har jobbat för hårt för att bli krossade av någon illvillig person som bara vill jävlas.

    Utcheckingsprocessen är det svåraste som finns – om den är för snabb och smidig så kommer varannan order sakna eller ha felaktig kundinformation och du måste manuellt kontakta varannan kund och fråga om allt möjligt = helt hopplöst.

    OBS – Om du någonsin skickar paket med DHL – IBOXEN är VÄRDELÖST – om kunden skrivit en siffra fel i sitt mobilnummer går paketet inte hämta ut överhuvudtaget och DU får betala DHL typ 150kr för “ändring av transportuppdrag” för att korrigera mobilnumret i efterhand.

    #205647
    kubiksrub
    Deltagare

    Okej tack för riktigt bra info! Då har jag lite mer kött på benen.

    Hur gör ni med returer ifall det skulle vara något fel på produkten? Skickar ni en retursedel till kunden då, eller ersätter ni dom för returer i efterhand efter ni kontrollerat produkten?

    Mvh.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.