Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Tillväxtstarka och lönsamma E-handelsbranscher framöver? 2022-
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 8 månader sedan av JRag.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2022 kl. 16:40 #196775JRagDeltagare
De senaste åren har vissa branscher formligen exploderat inom e-handel samt lyckats hålla extrem lönsamhet. Vissa nischer har dominerats av en aktör, medans andra har drivits av flera. Tex:
Posters
2015-2021
Starka aktörer: Desenio, Poster StoreTräningskläder
2018-
Starka aktörer: Stronger, Aimn, ICIWOutdoor kläder
2017-
Starka aktörer: Revolution Race, EngelsonsMakeup
2017-
Starka aktörer: Beaty Icons (Caia), Lyko, BangerheadVilka branscher tror ni kommer ha starkast tillväxt här framöver inom e-handel? Några helt ”nya”? Mer B2B?
Behöver inte heller vara stora branscher som omsätter miljarder, utan kan vara mindre som eventuellt kan omsätta upp till 500 MSEK.
15 april, 2022 kl. 09:32 #196892DammtussenDeltagareSäkert mer B2B, men är det inte så att e-handeln i stort exploderat de senaste åren? Inte minst de segment som varit underutvecklade online som matvaror. Sen har ju pandemin ökat på denna digitalisering.
Läste en artikel eller guide om vad man kan tänka på när man startar e-handel https://nordboost.se/starta-e-handel/ och de pratar om tre typer av produkter:
- Kommoditetsprodukter (Volymartiklar)
- Nischprodukter (DNA-produkter)
- Merförsäljningsprodukter
Enligt denna uppdelning säljer vi volymartiklar och det tror jag inte man kan rekommendera i dagsläget. Då är det nog bättre att satsa på nischade produkter och göra det riktigt bra.
Så tyvärr finns det väl inget riktigt bra svar på din fråga, men ett försök till svar kan vara: en nischad produkt inom ett område som du kan eller är engagerad i och som har ett någorlunda högt ordervärde (börja inte sälja produkter för en hundralapp eller två för då kommer hantering och frakt äta upp alla marginaler).
21 april, 2022 kl. 10:42 #196932JRagDeltagareNice input Dammtussen.
Volym känns som du säger redan taget inom de flesta branscher.
Det som jag tror är ens största chans är att hitta produkter som det säljs större mängder av men sedan göra något nytt med det, skapa Nischprodukter (DNA-produkter) av dessa kategorier.
Lite så som RevolutionRace lyckades göra med outdoor kläder (billigt och lite roligare passform/design än tidigare märken).
Desenio lyckades göra posters trendiga och konstnärliga igen.
Precis som du säger är viktigt startades båda dessa företag av folk som var personligt engagerade i produkterna/produktutvecklingen och förmodligen inte hade inlagt i sina businessplans att omsätta miljarder inom 10-20 år. De fokuserade på produkten.
Så kontentan verkar vara att ta en underutvecklad produktgrupp, utveckla/förnya den och släpp via ehandel D2C för höga marginaler.
Sen ska man förmodligen ha lite tur med trender osv. För varje RevolutionRace där ute finns det säkert 100 st misslyckade mindre företag som inte lyckades med just deras uppdaterade produkt eller marknadsföring.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.