Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › tid/ order
- Detta ämne har 18 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2010 kl. 13:06 #108750GregerADeltagare
Jo, det går säkert att förbättra. Jag räknade ju lite annorlunda än er andra, eftersom de flesta bara räknade den direkta plocktiden. Räknar vi inte allt kringarbete så ligger vi nog i alla fall på en 25. Hittills har vi fokuserat på att det skall bli rätt i första hand, men förhoppningsvis skall inte en fördubbling av försäljningen behöva innebära en fördubbling av personalstyrkan.
Vi skall göra lite försök att köra med en plockvagn så att de inte skall behöva springa så mycket fram o tillbaka mellan hyllorna och packbordet. Finns bara lite risk att det blir för trångt i gångarna när flera är på samma ställe samtidigt (1 m mellan hyllorna).
En lagerautomat hade inte varit dumt … :rolleyes: … tänk så mycket gångtid man kunde spara in.
Komponenter har vi mycket i bulk, och de är små, så tänk er att ni har en låda full med M3-muttrar och ni skall plocka 5 st eller 13 st och stoppa i en påse. Det tar trots allt lite tid, och 13 st är för lite för att det skall vara lönt att använda räknevågen (alla typer väger naturligtvis olika). Andra komponenter är bandande och då skall man räkna/mäta och klippa av.
Sånt som ligger paketerat i lådor eller påsar går mycket snabbare att plocka.
Vi skriver fortfarande in uppgifter manuellt i Unifaun, men det skall lösas inom kort. Då kommer det att spara 8-10 timmar per månad uppskattningsvis.
Det som är glädjande är i alla fall att jag lyckas få lönsamhet i det som de flesta andra företag i branschen anser totalt olönsamt.
17 februari, 2010 kl. 15:20 #108755Katrin LundgrenDeltagarejag är klart imponerad av det ordningssinne som verkar råda.
17 februari, 2010 kl. 17:43 #108757GregerADeltagareOrdningssinne har jag … rent hypotetiskt …
I början när jag körde själv så var allting uppdelat på olika hyllor, typ kontakter på en hylla, motstånd på en annan o.s.v. Sedan en lämplig ordning på hyllan. Jag visste ju precis vad allting var och vilken hylla jag skulle gå till. Den förste jag anställde hade också stenkoll på det mesta så det flöt ganska bra så.
(Jag hade också en ständigt växande mängd kartonger på golvet med sånt jag inte hunnit sortera upp …)
Sedan, när jag började ta in lite mer normalt (?) folk så insåg jag att det kanske inte är uppenbart för alla vad som är ett motstånd och vad som är en kontakt. Så det blev till att döpa hyllorna och få in lagerplatserna i datorn.
Så nu har vi döpt varje hylla, typ A1, A2, A3, B1, B2, B3 och sedan står produkterna i artikelnummerordning på hyllan. Det hade varit ännu lite effektivare att även ha hyllplanet i datorn. Då hade man sparat ett antal sekunder per plock, men det ger lite mer underhållsarbete.
Många produkter tar man in lite färre av till att börja med, och om de sedan säljer bra så behöver de mer hyllplats, och då får vi flytta dem till en annan hylla. Principen är att en hylla innehåller en storlek på lådor, och får det inte plats i den lådan så får det flytta till en hylla med större lådor.
Tyvärr händer det ju att en låda ställs tillbaka på fel hylla, eller att fel hylla angetts i datorn, och då tar det lite tid att leta.
Vi försöker också att ställa saker som lätt kan förväxlas på olika hyllor. Ibland är det bara en siffra som skiljer och har man lite för bråttom kan det lätt bli fel.
Så, jo det börjar bli ganska bra ordning nu, men det finns ännu förbättringspotential.
17 februari, 2010 kl. 19:35 #108759Katrin LundgrenDeltagareEn nyfiken fråga, hur många unika produkter har du i ditt lager?
17 februari, 2010 kl. 21:35 #108761GregerADeltagareVad menar du med unika … sådana som bara kan köpas av mig, eller hur många olika typer?
Det är ca 5500 art.nr, dvs olika typer, så det behövs alltså lika många hyllplatser. Lyckligtvis är många av dem små. Att det sedan blir 7 miljoner pinaler av det beror på att vissa komponeter köper man på rullar om 5000 st, eller på annat sätt i ganska stora förpackningar – och sedan säljer vi dem styckvis till småförbrukare.Elfa har ca 60.000 artiklar och ett par stora distributörer i USA lagerför mer än 500.000 artiklar … så jag har en bit kvar. :rolleyes:
Hur många som är unika på det andra sättet vet jag inte riktigt, och det beror väl på om man menar exakt lika, eller likvärdig, eller liknande …
18 februari, 2010 kl. 07:12 #108767Katrin LundgrenDeltagareNej, jag menade med unika, antal artiklar. Jag var nyfiken på precis det du gissade om du hade 1 st av 7 miljoner eller färre artiklar med ganska många i lager av varje.
18 februari, 2010 kl. 11:28 #108768JoelDeltagareGregarA
Imponerande! Hur många ordrar hanterar ni på en vecka i snitt?
/Joel
18 februari, 2010 kl. 12:13 #108769GregerADeltagareJoel: nu ligger det runt 300 order, vilket ger ca 3000 orderrader
18 februari, 2010 kl. 14:08 #108773AndreasDeltagareFör mig går en massa tid åt per order.
Räknar med 2 timmars arbete per kund i medeltal.
Då ingår massa kundsupport, ta reda på grejer, ge förslag, räkna offerter.
Sedan inkommer ordern då skall den manuellt oftast matas in i vårt system, skickas till leverantör samt skrivas räkning till kund om de vill det. Och så före leverans sker så måst man dubbelkolla att fälgen verkligen passar till kundens bil. Totalt kollas det av 3 personer före leverans.
Därtill tillkommer ännu eftersupport och leveransuppföljning.Försöker få systemet mer och mer automatiserat, för tillfället försöker jag få upp lagerstatus på hemsidan för att slippa att svara på det igen. Ett annat problem är alla nya modeller, kunden vill ofta vara unik med sitt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.