Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Tictail trollar bort tekniken från e-handeln
- Detta ämne har 85 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av Titus.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2012 kl. 12:47 #145174ParvelitoDeltagare
@Per Nilsson 44310 wrote:
Det har vi faktiskt, eller nästan. Från början tillverkades knivar av flinta och obsidian. Obsidian används fortfarande till knivtillverkning i dag, framför allt till skalpeller.
Du förstår mycket väl vad jag menar så sluta upp med dina försök till hårklyverier.
Visst, kanon, att det finns folk som fortfarande vill utveckla saker och ting. Tycker du verkligen att Tictail har profilerat och marknadsfört sig själva som en komplett, modulär, framtidssäker plattform som passar B2B, C2C och B2C?
Tictail lanserade sig för några dagar sedan, de har väl inte marknadsfört sig på något sätt ännu än att det skall vara så enkelt så att alla kan. Jag tycker inte det är rätt att vare sig hissa eller dissa innan man sett mer.
Förresten, vad använder man för kniv om man vill klyva ett hårstrå?
13 maj, 2012 kl. 12:56 #145176Per NilssonDeltagare@Parvelito 44312 wrote:
Tictail lanserade sig för några dagar sedan, de har väl inte marknadsfört sig på något sätt ännu än att det skall vara så enkelt så att alla kan. Jag tycker inte det är rätt att vare sig hissa eller dissa innan man sett mer.
Förresten, vad använder man för kniv om man vill klyva ett hårstrå?
Anledningen till att jag i det här fallet dissar och inte hissar är av följande anledningar:
a) Stora trumman dundrade på som bara fan när de lanserade sin butikslösning.
b) Den är för simpel. (se tidigare inlägg om varför jag invänder mig mot detta)
c) Stora trumman dundrade på för betan, för betan! Trumspel på stora scenen för en betaversion av en dussinprodukt, hallå. Den är inte ens halvklar i mina ögon.
Skulle rekommendera en skalpell av just obsidian för att klyva ett hårstrå
13 maj, 2012 kl. 14:22 #145186DanDeltagareMarknadsföring är alltid till för att skapa hype och försäljning, inte för att faktiskt berätta exakt vad man gör.
Det vet du också Per.
Tictail är enkelt och i sin linda, helt rätt… men se den stora bilden, Tictail bygger ett ekosystem där det blir självuppfyllande att man stannar i plattformen. Varför? Jo för att när du behöver växa med någon ny funktion har någon annan redan byggt den och du kan köpa den, alternativt bygger du den och kan sälja den till din konkurrent i marknadsplatsen. Det är helt genialiskt. Det kommer inte finnas några gränser för funktionalitet och man bygger dessutom ett ekosystem och ger tillbaka till kodarna samtidigt som handlare kan öka sin försäljning.
Men att döma det idag är onödigt, det är en vision och en helt nyfödd bebis.
Sen är det meningslöst att lansera produkter som är färdiga, speciellt i den omvälvande tiden vi lever i nu. Skulle de vänta 2 år tills allt var klart hade de missat hela resan, då hade ehandelns krav varit förändrade och de hade inte kunnat anpassas med handlarna hand i hand.
Det man gör är att släppa snabbt och tidigt, för att få feedback, anpassa modellen och ta till sig kundernas åsikter. Visst, nackdelen är precis det vi ser nu att vissa säger ”jag fattar inte…” och ”det är ju inte klart” och ”det är dåligt”, men fördelen är att man kan då anpassa sig till denna kritik och feedback man får från betatestare och early adopters och bygga något ännu bättre.
Det är vad jag tror iaf och anledningen till att jag inte släpper Ehandelsindex är för att jag är en fegis som inte pallar alla dessa ”det är skit” och ”jag fattar inte” och ”vad är grejen” utan jag fastnar i perfektionismen och lanserar då noll på 2 år istället och vill ge upp snarare än att taggas av feedback och fortsätta och adaptera mig… men det är en parentes
13 maj, 2012 kl. 15:57 #145201Per NilssonDeltagareLedsen Dan, men jag ser verkligen inte storheten och det unika i vare sig lösning eller affärsidé.
Sedan så är de ju lanserat lösningen som en beta fast det knappt är en omega.
Kör igång med ehandelsindex (när ni har bytt till en snabbare server). Det är ljusår mellan ehandelsindexet och Tictail i utvecklingsfas
13 maj, 2012 kl. 16:19 #145203DanDeltagareNej men det måste man ju inte heller egentligen göra.
Notera dock att folk säljer på plattformen redan och då tycker jag nog man är klar för lansering om man har en plattform som kan hantera sales.
@Per Nilsson 44340 wrote:
Ledsen Dan, men jag ser verkligen inte storheten och det unika i vare sig lösning eller affärsidé.
Sedan så är de ju lanserat lösningen som en beta fast det knappt är en omega.
Kör igång med ehandelsindex (när ni har bytt till en snabbare server). Det är ljusår mellan ehandelsindexet och Tictail i utvecklingsfas
13 maj, 2012 kl. 18:09 #145211BjornDeltagareJag ser Tictail som en svensk version av Shopify, som i dagsläget har över 25,000 betalande kunder, så onekligen är det ett fungerande koncept. Det är just simpelheten som är det fina, visst, nästa CDON är förmodligen inte en kund till Tictail, men det är knappast tanken heller. Sen att det kommer bli tusentals ”lallare” som ska leka e-handel är en annan sak, men det är ju inte deras problem..
Sen tror jag inte på att välja plattform med kravet att det ska vara billigt om man är ute efter något att växa och konkurrera med.
13 maj, 2012 kl. 18:14 #145212Per NilssonDeltagare@Björn 44352 wrote:
Jag ser Tictail som en svensk version av Shopify, som i dagsläget har över 25,000 betalande kunder, så onekligen är det ett fungerande koncept. Det är just simpelheten som är det fina, visst, nästa CDON är förmodligen inte en kund till Tictail, men det är knappast tanken heller. Sen att det kommer bli tusentals ”lallare” som ska leka e-handel är en annan sak, men det är ju inte deras problem..
Sen tror jag inte på att välja plattform med kravet att det ska vara billigt om man är ute efter något att växa och konkurrera med.
Så om det redan finns ett x antal liknande lösningar så undrar jag var det unika och fantastiska med Tictail är.
Tictail har till skillnad mot Shopify ingen klar plan för hur de ska ta betalt för sin lösning.
14 maj, 2012 kl. 10:07 #145268Anton ADeltagare@Per Nilsson 44353 wrote:
Tictail har till skillnad mot Shopify ingen klar plan för hur de ska ta betalt för sin lösning.
Precis!
Jag anser att Tictail har ett fantastiskt gränssnitt något som de verkligen borde dra nytta av. Därför tycker jag att de även borde satsa på större ehandlare (då det bygg alla viktiga funktioner).
14 maj, 2012 kl. 10:14 #145275Per NilssonDeltagare@skinza.se 44412 wrote:
Precis!
Jag anser att Tictail har ett fantastiskt gränssnitt något som de verkligen borde dra nytta av. Därför tycker jag att de även borde satsa på större ehandlare (då det bygg alla viktiga funktioner).
Här är deras långsiktiga plan…
TICTAIL | How can Tictail be free?
50 spänn i månaden gånger 1000 butiker är 50000 spänn, det ska täcka alla deras kostnader. Lycka till säger jag… Det kommer att ta ljusår innan de har 1000 butiker…
I och med att de inte tjänar några pengar nu så kan de inte lägga pengar på utveckling och eftersom de inte kan utveckla plattformen på grund av dålig ekonomi så får de inte betalande kunder. Moment 22.
14 maj, 2012 kl. 10:18 #145278Anton ADeltagare@Per Nilsson 44419 wrote:
Här är deras långsiktiga plan…
TICTAIL | How can Tictail be free?
50 spänn i månaden gånger 1000 butiker är 50000 spänn, det ska täcka alla deras kostnader. Lycka till säger jag… Det kommer att ta ljusår innan de har 1000 butiker…
I och med att de inte tjänar några pengar nu så kan de inte lägga pengar på utveckling och eftersom de inte kan utveckla plattformen på grund av dålig ekonomi så får de inte betalande kunder, blir det ett härligt moment 22 av det hela.
De säger att de siktar in sig på 3miljoner butiker i den närmsta framtiden 😀
Du har en bra poäng! Ska bli intressant att se hur det utvecklas sig. De hoppas väl att någon riskkapitalist kommer in med stora summor pengar som gör att de kan fortsätta driva utvecklingen och på sikt nå lönsamhet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.