Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Tictail trollar bort tekniken från e-handeln
- Detta ämne har 85 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Titus.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2012 kl. 10:23 #145157Per NilssonDeltagare
@Jimmy Öström 44294 wrote:
Håller inte med dig.
Klart att målgruppen tror att dom inte behöver en funktion när dom har noll erfarenhet av e-handel eller driva företag.
Jag älskar enkelhet, men för att kunna bygga en framtida marknad så är det ett måste med bra funktioner. Kan man inte växa från att sälja en produkt i veckan till 10st eller 100st så kommer dessa personer välja en annan lösning efter dom växt lite.
Håller med. De butiker som jag har kikat på saknar alla flera nödvändiga funktioner.
Enkelhet är farligt och förrädiskt.
Hur smidigt och enkelt det än är att lägga in produkter och starta upp butiken så tar det tid. När kunden har fått blodad tand på ehandel och vill sälja mer så sitter kunden där med ett litet, trångt och statiskt system som det är omöjligt att växa i.
Att folk inte kan komma ihåg små visdomsord så som ”det finns inga gratisluncher” och ”låter det för bra för att vara sant så är det antagligen inte sant”
Förstår ni vad jag menar eller behöver jag utveckla resonemanget mer?
13 maj, 2012 kl. 10:41 #145160ParvelitoDeltagareSå där tänkte jag med i början, men jag tror inte att det är någon som tänker starta en stor butik med Tictail som grund, och det är inte deras målgrupp. Istället hittar man målgruppen bland privatpersoner som vill kränga bort vaser de drejat, broderier de broderat, tavlor de målat, lapptäcket de sytt och mössor de har stickat. Termen ”konsthantverk” och Tictail kan bli bra.
Och man skall kanske inte heller tänka bara Sverige eller ens G20-länderna, utan kanske mera utvecklingsländerna. En korgbindare i Kinshasa som kan börja sälja flätade hattar via Internet till människor som skall delta i karnevalen i Rio och andra liknande globala affärer mellan människor som idag inte finns som aktörer på nätet är målgruppen. Varor som inte har kända varumärken, som inte säljs av kända återförsäljare.
13 maj, 2012 kl. 10:51 #145163Per NilssonDeltagareDu har helt rätt Berra.
Men då tycker jag att Tictail ska vara jäkligt tydlig i sitt budskap om vilken målgrupp de inriktar sig till.
Jag ser Tictail som en alternativ utmanare till Tradera och Blocket.
13 maj, 2012 kl. 11:12 #145165Jimmy OstromDeltagareJag är helt med dig.
Men pratar man med e-handels plattforms företag idag så fokuserar dessa mer på när kunderna växt än innan.
Det finns inget hokus pokus utan en ren och skär BRA plattform is the shit. Oavsett om man förklär plattformen med nytt namn och ny design kommer innehållet fortfarande vara lika tomt som innan.
Hade jag fått gjort om min e-handels resa hade jag gjort 99% annorlunda men en sak som står högt upp som jag skulle ändrat direkt är att välja en plattform som är billig och som man kan växa i (500 kronor och neråt kanske i månaden).
Tror alla håller med om detta när man växt lite.
@Parvelito 44298 wrote:
Så där tänkte jag med i början, men jag tror inte att det är någon som tänker starta en stor butik med Tictail som grund, och det är inte deras målgrupp. Istället hittar man målgruppen bland privatpersoner som vill kränga bort vaser de drejat, broderier de broderat, tavlor de målat, lapptäcket de sytt och mössor de har stickat. Termen ”konsthantverk” och Tictail kan bli bra.
Och man skall kanske inte heller tänka bara Sverige eller ens G20-länderna, utan kanske mera utvecklingsländerna. En korgbindare i Kinshasa som kan börja sälja flätade hattar via Internet till människor som skall delta i karnevalen i Rio och andra liknande globala affärer mellan människor som idag inte finns som aktörer på nätet är målgruppen. Varor som inte har kända varumärken, som inte säljs av kända återförsäljare.
13 maj, 2012 kl. 11:28 #145166ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 44301 wrote:
Du har helt rätt Berra.
Men då tycker jag att Tictail ska vara jäkligt tydlig i sitt budskap om vilken målgrupp de inriktar sig till.
Jag ser Tictail som en alternativ utmanare till Tradera och Blocket.
Jag är inte säker på att Tictail själva vet exakt vilka som kommer att använda deras plattform. Ännu så länge är de i stora delar i något slags betastadie, och tiden får väl utvisa vad som kommer. Det kan ju komma en del skojjiga funktioner som gör det lätt att koppla till Adwords, Unifaun, Affilliates, säljsajter som Blocket & Tradera, bokföringsprogram etc. Men det är en rätt lång väg dit.
13 maj, 2012 kl. 11:33 #145168Per NilssonDeltagare@Parvelito 44304 wrote:
Det kan ju komma en del skojjiga funktioner som gör det lätt att koppla till Adwords, Unifaun, Affilliates, säljsajter som Blocket & Tradera, bokföringsprogram etc. Men det är en rätt lång väg dit.
Och här kommer vi till en springande punkt, dessa plattformar finns redan i välbeprövade och fungerande alfa-versioner
13 maj, 2012 kl. 11:48 #145169ParvelitoDeltagareJo, men alla har vi varit barn i början, även Tictail måste väl få vara barn?
13 maj, 2012 kl. 11:56 #145170Per NilssonDeltagare@Parvelito 44307 wrote:
Jo, men alla har vi varit barn i början, även Tictail måste väl få vara barn?
Absolut. Det är fritt fram att uppfinna hjulet för trettioelfte gången igen om man så vill.
13 maj, 2012 kl. 12:03 #145171ParvelitoDeltagareMen det är väl för väl att vi inte har flintaknivar fortfarande?
13 maj, 2012 kl. 12:09 #145172Per NilssonDeltagare@Parvelito 44309 wrote:
Men det är väl för väl att vi inte har flintaknivar fortfarande?
Det har vi faktiskt, eller nästan. Från början tillverkades knivar av flinta och obsidian. Obsidian används fortfarande till knivtillverkning i dag, framför allt till skalpeller.
Du förstår mycket väl vad jag menar så sluta upp med dina försök till hårklyverier.
Visst, kanon, att det finns folk som fortfarande vill utveckla saker och ting. Tycker du verkligen att Tictail har profilerat och marknadsfört sig själva som en komplett, modulär, framtidssäker plattform som passar B2B, C2C och B2C?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.