Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Tictail trollar bort tekniken från e-handeln
- Detta ämne har 85 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Titus.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2012 kl. 15:18 #98084FredrikGustDeltagare
Kul att ha möjligheten att följa NES via webben en dag och lyssna på några av de föredrag som hållits under dagen.
En extra kul lansering var att se hur det egentligen går till att starta upp en butik med Tictail och vi fick se en demonstration med hur man inom loppet av några minuter registrerat sig, lagt ut en produkt och öppnat sin butik!
För mig kändes det spontant som tumblr fast för e-handel.
Något vi som försöker vara seriösa e-handlare och då särskilt vi som inte ännu uppnått vår fulla potential är att slåss mot dem som inte tar allt lika seriöst. Fram till nu har det ändå varit behäftat med någon form av committment när man öppnar en butik, att antingen skriva fast sig i ett hyravtal eller ordna med tekniken själv och det i sig är en tröskel som gjort att många backat ur redan innan de öppnat.
Hur blir det nu när det så snabbt och enkelt går att öppna butik? Kommer olika certifieringar spela en större roll för när kunderna ska fatta sina köpbeslut när det blir fler butiker? Måste vi kasta oss över och certifiera oss för att inge trygghet?
Kommer vi kunna fortsätta lita på den vi handlar av även om det är en liten butik nu när alla kan starta butik? Själv handlar jag gärna hos nystartade e-handlare för att ge dem de där så värdefulla beställningarna från icke-krånglande kunder.
Min förhoppning är att vi får fler duktiga affärsmän/kvinnor där ute som sett tekniken som ett hinder att nå ut vågar dra igång!
9 maj, 2012 kl. 17:03 #144788ParvelitoDeltagareButiker har väl länge varit väldigt enkla att få upp, letar man lite kan man hitta rätt många som finns där, men där antalet beställningar är så få att man gett upp.
Det krävs fortfarande marknadsföring, det krävs logistik, det krävs bilder och text och ett hum om administration, lagar, regler och bokföring. Det kan bli lite småjobbigt annars när farbröderna på Skatteverket och Allmänna reklamationsnämnden samt Janne Josefsson hör av sig samma vecka.
9 maj, 2012 kl. 17:06 #144789Per NilssonDeltagarePersonligen tycker jag att det är bra att det finns någon form av tröskel.
Det ska inte vara för lätt.
9 maj, 2012 kl. 17:09 #144790V.LindbergDeltagare@FredrikGust 43896 wrote:
Kul att ha möjligheten att följa NES via webben en dag och lyssna på några av de föredrag som hållits under dagen.
En extra kul lansering var att se hur det egentligen går till att starta upp en butik med Tictail och vi fick se en demonstration med hur man inom loppet av några minuter registrerat sig, lagt ut en produkt och öppnat sin butik!
För mig kändes det spontant som tumblr fast för e-handel.
Något vi som försöker vara seriösa e-handlare och då särskilt vi som inte ännu uppnått vår fulla potential är att slåss mot dem som inte tar allt lika seriöst. Fram till nu har det ändå varit behäftat med någon form av committment när man öppnar en butik, att antingen skriva fast sig i ett hyravtal eller ordna med tekniken själv och det i sig är en tröskel som gjort att många backat ur redan innan de öppnat.
Hur blir det nu när det så snabbt och enkelt går att öppna butik? Kommer olika certifieringar spela en större roll för när kunderna ska fatta sina köpbeslut när det blir fler butiker? Måste vi kasta oss över och certifiera oss för att inge trygghet?
Kommer vi kunna fortsätta lita på den vi handlar av även om det är en liten butik nu när alla kan starta butik? Själv handlar jag gärna hos nystartade e-handlare för att ge dem de där så värdefulla beställningarna från icke-krånglande kunder.
Min förhoppning är att vi får fler duktiga affärsmän/kvinnor där ute som sett tekniken som ett hinder att nå ut vågar dra igång!
Jag var på NES och såg/hörde folks snack. Många är positiva till det här. Jag tror att certifiering kommer bli extremt viktigt framöver. Sedan tror jag mängden blogg/shoppar nu kommer att öppna och de kommer gå bra i början till de når gränsen blogg vs ehandlare.
Jag själv blev lite sugen på att öppna lite små extra shoppar bara för att se vad som händer med tjänsten.
Mvh
victor9 maj, 2012 kl. 17:15 #144791Anton ADeltagareFler ehandelsleverantörer borde definitivt ta efter Tictails användarvänlighet, riktigt bra!
Dock så saknar de alldeles för många funktioner. Butiken finns inte ens på svenska.
Sedan undrar jag var Tictal ska tjäna sina pengar ifrån? Tar de en transaktionsavgift?9 maj, 2012 kl. 17:19 #144792GgaivDeltagare@skinza.se 43907 wrote:
Fler ehandelsleverantörer borde definitivt ta efter Tictails användarvänlighet, riktigt bra!
Dock så saknar de alldeles för många funktioner. Butiken finns inte ens på svenska.
Sedan undrar jag var Tictal ska tjäna sina pengar ifrån? Tar de en transaktionsavgift?Bra fråga! Efter att ha öppnat ett testkonto hittar jag ingen prisinformation.
9 maj, 2012 kl. 17:22 #144793andguDeltagareVad jag förstod från live-streamen ska de tjäna pengar på ett liknande sätt som många tjänar pengar på Appar, dvs via tilläggstjänster (som du betalar för per månad) som kommer erbjudas senare.
9 maj, 2012 kl. 17:23 #144794Anton ADeltagare@Ggaiv 43908 wrote:
Bra fråga! Efter att ha öppnat ett testkonto hittar jag ingen prisinformation.
Om jag har förstått det rätt efter att ha läst runt lite på nätet så ska tjänsten vara gratis från början. Det ska sedan kosta pengar för att t.ex. koppla Klarna, rabattkupongen m.fl.
”Det hela bygger på ett apptänk och kostnaderna för funktionerna ska vara låga, runt 1 euro i månaden.”
Om det ska vara så billigt har jag svårt att se hur de ska tjäna några pengar…
Att de har svenska flaggan som favicon, samtidigt som tjänsten inte finns på svenska, tycker jag är lite komiskt.
Sedan blir det inte direkt bättre av att det står ”Tictail” på typ 5 ställen i butiken.9 maj, 2012 kl. 17:25 #144796Per NilssonDeltagareVarför skapar man en tjänst som är helt gratis?
Ingen förväntar sig att något ska vara helt gratis.
Jag förstår inte logiken eller affärsvärdet i detta. Hur sjutton ska dessa smarta grabbar kunna göra sig en fin hacka på sin tjänst?
”I smell exit!”
9 maj, 2012 kl. 17:26 #144797Anton ADeltagare@andgu 43909 wrote:
Vad jag förstod från live-streamen ska de tjäna pengar på ett liknande sätt som många tjänar pengar på Appar, dvs via tilläggstjänster (som du betalar för per månad) som kommer erbjudas senare.
De säger ju att det ska vara lika billigt som en app. Dock så tillkommer det ju en hel del andra kostnader som inte finns för apputvecklare. t.ex. support m.m.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.