Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Textalk problem med Klarna
Etiketter: textalk;klarna
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av tonys.
-
FörfattareInlägg
-
31 augusti, 2013 kl. 08:57 #100556denvisaDeltagare
Hej!
Jag använder textalk som plattformslösning till min e-butik. Nu har det dock dykt upp ett problem som verkar ”omöjligt” att lösa. Textalk är inte kompatibelt med Klarna fullt ut. Presentkorten fungerar inte med Klarna Checkout eller Klarna faktura/konto. Jag kommer att dra igång en presentkortskampanj inför jul och då måste det helt enkelt fungera!
Textalk och Klarna skyller på varandra. Från textalk får jag höra att klarna inte kan hantera delbetalningar och att deras betalningslösning gör att det kan bli fel i bland annat momshanteringen då de hanterar presentkort som en skuld och inte som en delbetalning. De skickade med två olika exempel, som visserligen mest gick ut på fel som uppstod om man sålde varor med olika momssatser. Klarna verkar inte säga mycket till sitt försvar utan indirekt säger att textalk borde anpassa sig precis som alla andra plattformar. Det känns som att textalk har en poäng men trots det så anser jag inte att de kan ställa sig utanför Sveriges kanske största betallösning?
Jag måste nu leta efter en ny plattform. Jag har varit mycket nöjd med textalk. Plattformen har varit lätt och pedagogisk att använda samtidigt som det funkat med mer avancerade åtgärder också. Jag letar nu efter en plattform som är kompatibel med klarna fullt ut samt som kan hantera api mot lager och beställningar, import och export av filer (sortiment), egen css, mer frihet i designmallarna än textalk osv…
Kan tänka mig att betala lite extra för en bra tjänst. Någon som har något bra tips?
2 september, 2013 kl. 18:24 #167344Runns.seDeltagareVi byter också (skulle bytt redan i våras men tid/pengar ville annat).
Ett annat problem med textalk och klarna är alla uteblivna ordrar i textalk som däremot finns hos klarna, vi får flera i veckan. Enligt textalk är felet hos klarna så de vill inte eller kan inte lösa det. Om de har rätt att felet är klarnas vet jag inte…
2 september, 2013 kl. 21:30 #167354tonysDeltagare@Runns.se 68583 wrote:
Ett annat problem med textalk och klarna är alla uteblivna ordrar i textalk som däremot finns hos klarna, …
Klarna (i alla fall KCO) har sedan ett tag sedan ’Push’ metoden för sådant – som löser det problemet helt om plattformen stödjer det. Som guldpartner som t.ex vi och Textalk bör man stödja det (även presentkort/kod) fullt ut.
Prata med Textalk och Klarna är mitt förslag.3 september, 2013 kl. 08:41 #167363denvisaDeltagare@tonys 68594 wrote:
Prata med Textalk och Klarna är mitt förslag.
Det har jag redan gjort, försökt till och med få till en dialog mellan dem men utan framgång. De skyller på varandra. I slutändan är jag mest beroende av en betalleverantör (tyvärr) så jag kommer att byta.
Någon som har någon erfarenhet av talex? Vad bytte runns.se till?
3 september, 2013 kl. 10:34 #167372Runns.seDeltagare@denvisa 68606 wrote:
Det har jag redan gjort, försökt till och med få till en dialog mellan dem men utan framgång. De skyller på varandra. I slutändan är jag mest beroende av en betalleverantör (tyvärr) så jag kommer att byta.
Någon som har någon erfarenhet av talex? Vad bytte runns.se till?
Har inte bytt ännu, 4000st artiklar som ska över och inte hittat någon bra leverantör som kan göra ett smärtfritt byte som innebär att även ca 16000 bilder följer med och hamnar rätt…
3 september, 2013 kl. 10:47 #167374denvisaDeltagareDå har vi ungefär samma problem. Jag är inne på talex. Har fått bra kontakt med deras support. Den stora nackdelen med dem är att de inte erbjuder någon bra testbutik. Till skillnad från textalk så får man betala från dag ett och inte vänta tills butiken är färdigarbetad innan lansering. Dock erbjuder de pengarna tillbaka efter 30 dgr om man inte är nöjd.
De hjälper även till med flytten, och då får man gratis 3 månader. (Flytthjälp – byta till Talex? – talex.se) Jag tror dock att jag hanterar flytten själv och passar på att göra lite förändringar.
Undrar om det är någon som har några direkta negativa erfarenheter av talex?
3 september, 2013 kl. 12:36 #167379pyhobbyDeltagareVi har kört Talex sedan januari 2011 och är sett till helheten väldigt nöjda.
Några ”direkta negativa erfarenheter” kan jag väl inte säga att jag har. Givetvis har man inte tyckt att allting alltid fungerat exakt som man vill. Men med hjälp av supporten har vi alltid hittat lösningar snabbt.Jag uppfattar Talex som mindre stelbenta än många andra hyrlösningar, du kan välja att köpa till specifika funktioner som passar just din butik. Vissa finns som färdiga moduler och andra utvecklar Talex efter dina önskemål.
Jag håller med om att det inte är optimalt med testbutikerna men tack vare att det är 30-dagar pengarna tillbaka så behöver man ju inte sitta i skiten om man inte trivs.
Själva testbutiken känns enligt mig mer svårarbetad än vad slutprodukten blir, det finns mycket småfix vi fått hjälp med som gör att vi jobbar effektivare.Nu vet jag inte om du har planer på att Köra KCO, men jag tycker att Talex lösning där är riktigt vass. Även där var det vissa småsaker vi ville få ändrat ”så som vi ville ha det” och det var inga problem.
Jag minns hur ångestfyllt det var när man skulle byta plattform. Valde mellan fler olika och det var nog mest magkänslan som gjorde att vi hamnade hos Talex då det begav sig. Som jag känner är det galet viktigt att man känner stort förtroende för supporten. Kan man få hjälp snabbt när det brinner till så är mycket vunnet.
3 september, 2013 kl. 13:09 #167384fiddurDeltagareAtt lägga in presentkort som negativa orderrader blir fel om man hanterar moms. En delbetalning kan inte fördelas på inklusive respektive exklusive moms, det blir en felaktig faktura och i praktiken ett brott mot bokföringslagen (då du ska kunna redovisa nettoomsättning korrekt).
Dessutom är det så att man enligt klarnas avtal inte får sälja presentkort genom klarna checkout, att då använda presentkort i kombination med kco-betalning blir mindre intressant.
/Fredrik, textalk
3 september, 2013 kl. 13:49 #167389tonysDeltagareinte sälja ett presentkort.
Klarna säger:
”Både presentkort och rabattkod går att använda. Logiken måste ju dock ligga i butiksmiljön dvs ett presentkort eller rabattkod på hela varukorgen läggs in som en produkt i Checkouten.”Uppställningen där stämmer inte riktigt för oss, om det ligger som ordertotalrad får man inte problemet med moms-satserna.
Klarna tar emot en ”ordertotalrad” som heter Rabatt, det är den Talex använder, inte att lägga in som negativ vara.4 september, 2013 kl. 07:01 #167426fiddurDeltagare@tonys 68635 wrote:
inte sälja ett presentkort.
Klarna säger:
”Både presentkort och rabattkod går att använda. Logiken måste ju dock ligga i butiksmiljön dvs ett presentkort eller rabattkod på hela varukorgen läggs in som en produkt i Checkouten.”Uppställningen där stämmer inte riktigt för oss, om det ligger som ordertotalrad får man inte problemet med moms-satserna.
Klarna tar emot en ”ordertotalrad” som heter Rabatt, det är den Talex använder, inte att lägga in som negativ vara.Alla produkter i klarna checkout, även rabattrader, måste ha antal, enhetspris (inkl moms) och momssats, så att lägga in det som en produkt blir precis som i exemplen på textalks manualsida. Någon ordertotalrad utan momsspecifikation finns inte i KCO. Vi har haft den här diskussionen med klarna, som udda nog uppmanar implementatörerna att skapa den typen av felaktig momsredovisning som syns i exemplena.
Det är upp till betalleverantörerna att erbjuda ett sätt att lägga in ett belopp för ”delbetalning gjord på annat håll” som kan påverka sluttotalen men inte ha någon momssats (inte ens 0%). Med mindre än det så kan det inte kombineras med presentkort och bli rätt i bokföringen. Vi har haft den här diskussionen med klarna och med flera andra betalleverantörer. Klarnas svar (för flera månader sedan) var att de förstår problemet, men kommer inte prioritera det för att man ändå inte får sälja presentkort med KCO. VI skyller inte på någon, men implementerar inte saker som uppenbart kommer bli fel.
Jag kan förstå butiksinnehavare som vill använda ett system som struntar i bokföringsfelet och ”bara fungerar”, och då önskar jag er lycka till med talex eller vad ni nu väljer, för textalk kommer inte att gå runt problemet med bokföringsfel som följd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.