Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Textalk lyssnar inte
- Detta ämne har 15 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av fiddur.
-
FörfattareInlägg
-
18 januari, 2013 kl. 13:32 #158478JoelDeltagare
@mikael.palsson 59139 wrote:
Textalk kommer aldrig vara en leverantör som punktutvecklar funktionalitet som passar ett fåtal användare inom ramarna för vår generella plattform, Textalk Webshop. Det skulle vara förödande för våra generella utveckling av systemet och de kunder som därmed blir berörda. För några år sedan gick det med lite god vilja, blod, svett och tårar. Inte idag.
Nu är jag inte alls insatt i hur erat system är uppbyggt och fungerar. Men borde man inte kunna koppla på kundspecifika moduler (som inte påverkar resten av systemet) och sedan betala konsulttimmer för att få dessa utvecklade?
@mikael.palsson 59139 wrote:
Vi försöker alltid att lyssna, notera och lägga in förslag i vårt ärendesystem. Med snart 3000 aktiva kunder kan det var dag inkomma ett tiotal förfrågningar på nya funktioner och integrationer med externa system. Vilka av dessa är viktigast? Det är en fråga som kan hålla vem som helst vaken om natten och som kräver planering, budgetering och en stor portion magkänsla. Det är aldrig kul att tacka nej till en kund eller ge ett svar som upplevs som negativt.
Ett lite mer rättvist system kanske vore att registrera samtliga förfrågningar i ett ärende system, räkna ihop de som är likadan och sedan utveckla det kunderna efterfrågat mest, säg under en 3-månadersperiod?
18 januari, 2013 kl. 14:31 #158480phoneyardDeltagareTycker det vore en rätt så bra funktion ändå och kan knappast vara speciellt svår att skapa jämfört med t.ex nya mallfunktionen dom precis skapat.
18 januari, 2013 kl. 14:57 #158484mikael.palssonDeltagare@Joel 59142 wrote:
Nu är jag inte alls insatt i hur erat system är uppbyggt och fungerar. Men borde man inte kunna koppla på kundspecifika moduler (som inte påverkar resten av systemet) och sedan betala konsulttimmer för att få dessa utvecklade?
– Det är precis det vi vill komma ifrån som jag nämnde i mitt svar. Det tar alldeles för mycket resurser att punktutveckla och påverkar då våra andra kunder som sitter i samma system. Att nyrekrytera är ju ett alternativ men duktiga programmerare växer dessvärre inte på träd.
Ett lite mer rättvist system kanske vore att registrera samtliga förfrågningar i ett ärende system, räkna ihop de som är likadan och sedan utveckla det kunderna efterfrågat mest, säg under en 3-månadersperiod?
– Det är precis så vi gör. Just nu har vi över 1000 unika förfrågningar på integrationer, funktioner och önskemål vilket både är kul och en utmaning som du kanske förstår
18 januari, 2013 kl. 15:10 #158486DanDeltagareJag gillar hur Dell löste detta:
Och Jetshop har likadant. Tror man kan rösta på förslag och så. Då blir det crowdsourcat och man känner sig delaktigare. Hade jag startat plattform hade jag kört så. Sen måste man såklart räkna med risken att 1000 användare röstar på funktion X som kostar Y Miljarder att utveckla. Då sitter man lite i skiten
18 januari, 2013 kl. 15:32 #158489Jimmy OstromDeltagareJa Jetshop är faktiskt riktigt bra där, har sett deras lösning där alla röstar om olika funktioner och det är bra tycker jag om man nu valt en ”fast” plattform…
@Dan 59151 wrote:
Jag gillar hur Dell löste detta:
Och Jetshop har likadant. Tror man kan rösta på förslag och så. Då blir det crowdsourcat och man känner sig delaktigare. Hade jag startat plattform hade jag kört så. Sen måste man såklart räkna med risken att 1000 användare röstar på funktion X som kostar Y Miljarder att utveckla. Då sitter man lite i skiten
21 januari, 2013 kl. 07:23 #158547fiddurDeltagare@phoneyard 59145 wrote:
Tycker det vore en rätt så bra funktion ändå och kan knappast vara speciellt svår att skapa jämfört med t.ex nya mallfunktionen dom precis skapat.
Hur mycket en utveckling kräver är väldigt svårt att se utan att ha koll på koden. Även vi utvecklare på Textalk har svårigheter att på förhand veta hur mycket arbete en sak innebär.
Som exempel kan jag nämna att förändringen i mallhanteringen som publicerades nyligen var en enklare uppdatering, på grund av hur mallarna redan hanterades i databasen (med automatisk kopiering för temporära mallar inför förhandsgransning som redan fanns i systemet). Därför blev just den ändringen främst en administrationsgränssnittsfråga.
/F
OBS: Jag kommer inte sitta här och förklara alla utvecklingsönskemål som kommer upp i den här tråden; då skulle jag inte ha tid att jobba på de utvecklingar som ändå ligger i planeringen!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.