Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Textalk lyssnar inte
- Detta ämne har 15 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av fiddur.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2013 kl. 16:16 #99475TotteDeltagare
Vi bedriver en E-butik via Textalk sen 1 år tillbaka men börjar tröttna.
Vi har flera gånger frågat om funktioner som skulle vara bra för flera e-handlare.T,ex: Om en företagskund registrerar sig så vill vi bara visa vissa Betal- Fraktalternativ för dom. Vi vill ha olika alternativ för företag/privatkund. Detta går inte i dagsläget utan att vi ska behöva flytta dom till en egen kundgrupp. Men kunden lägger ju sin order när dom registrerar sig! Det finns ingen mening att flytta dom efter ordern är lagd!
Vi får alltid svaret när vi frågar om nya funktioner: ”Det är inte inplanerat”
Vi har inte fått igenom något som vi frågat efter.
Däremot så har dom under denna tid t,ex: gjort designen på knappar snyggare, på vår sida av butiken! Jag bryr mig inte om designen på knapparna som JAG ser, utan funktionen.Är det fler som upplevt dessa problem?
16 januari, 2013 kl. 17:28 #158411BohicaDeltagareTextalk är ju ett lågprisalternativ, å man ska nog inte vänta sig för mycket. Kör själv med Textalk men inte så mycket längre..
//Christer
16 januari, 2013 kl. 19:22 #158415bleedzDeltagareNä texttalk är nog inget man ska rekommendera
16 januari, 2013 kl. 19:58 #158416Richie72DeltagareJag tycker Textalk är grymt bra. Lätt att administrera, bra SEO-anpassat, väldigt driftsäkert och färdigt för de flesta och vanligaste betalsätten.
För en låg månadskostnad får man tillgång till en riktigt bra shoplösning där du kan fixa en butik som slår de flesta mindre och medelstora butiker på marknaden.Men nackdelen med Textalk och alla andra hyrbutiker är att det är svårt att gå utanför ramarna. Textalk har mer än 2.000 kunder som påverkas av varenda liten förändring de gör.
Därför får man hålla sig till den struktur som finns och vänta på deras utveckling. Det är därför det är billigt.
Sen har du fel när du skriver att Textalk inte lyssnar. De lyssnar på dig men du får inte det svar du vill ha. Om Textalk inte hade funktioner som många ehandlare behöver skulle de inte ha 2.000 kunder. Om alla 2.000 kunder efterfrågade de funktioner du efterfrågade skulle svaret bli annorlunda.
Textalk är fantastiskt bra men passar inte alla. Att klaga på att man inte kan göra alla ändringar man vill hos Textalk är som att klaga på McDonalds för att de inte serverar entrecote. Då får man fråga sig om man kanske ska gå någon annanstans.
Frågan du bör ställa dig är om du har vuxit ur Textalks lösning. När du listar de behov du har idag i en kravspec så kan du titta på alternativa lösningar och räkna på det.
Jag, och antar jag flera andra, är intresserade av att veta vad du kommer fram till. När jag tittat på mina behov och kostnaden för andra alternativ finns det inget som slår Textalk. Därför är det såklart intressant att se hur andra tänker och räknar.
16 januari, 2013 kl. 20:29 #158419jpetterssonDeltagareHar man inte möjlighet att köpa loss egna funktioner/lösningar till sin textalk butik? Eller är alla lika (beroende på paket antar jag)?
Detta är något jag tycker är grymt viktigt, att man inte är fast i någon mall utan har möjligheten att påverka utformningen av sin shop, ”trots” att man har en hyrlösning. Klart att butiksleverantören tar en kostnad om man vill göra något utanför standard moduler men jag har aldrig upplevt att det är tok-dyrt eller tar särskilt lång tid för oss (vi har talex.se)
Med vänlig hälsning,
Jesper17 januari, 2013 kl. 08:36 #158424TotteDeltagare@Richie72 59071 wrote:
Jag tycker Textalk är grymt bra. Lätt att administrera, bra SEO-anpassat, väldigt driftsäkert och färdigt för de flesta och vanligaste betalsätten.
För en låg månadskostnad får man tillgång till en riktigt bra shoplösning där du kan fixa en butik som slår de flesta mindre och medelstora butiker på marknaden.Men nackdelen med Textalk och alla andra hyrbutiker är att det är svårt att gå utanför ramarna. Textalk har mer än 2.000 kunder som påverkas av varenda liten förändring de gör.
Därför får man hålla sig till den struktur som finns och vänta på deras utveckling. Det är därför det är billigt.
Sen har du fel när du skriver att Textalk inte lyssnar. De lyssnar på dig men du får inte det svar du vill ha. Om Textalk inte hade funktioner som många ehandlare behöver skulle de inte ha 2.000 kunder. Om alla 2.000 kunder efterfrågade de funktioner du efterfrågade skulle svaret bli annorlunda.
Textalk är fantastiskt bra men passar inte alla. Att klaga på att man inte kan göra alla ändringar man vill hos Textalk är som att klaga på McDonalds för att de inte serverar entrecote. Då får man fråga sig om man kanske ska gå någon annanstans.
Frågan du bör ställa dig är om du har vuxit ur Textalks lösning. När du listar de behov du har idag i en kravspec så kan du titta på alternativa lösningar och räkna på det.
Jag, och antar jag flera andra, är intresserade av att veta vad du kommer fram till. När jag tittat på mina behov och kostnaden för andra alternativ finns det inget som slår Textalk. Därför är det såklart intressant att se hur andra tänker och räknar.
Jag anser ju inte att det är som: ”Att klaga på att man inte kan göra alla ändringar man vill hos Textalk är som att klaga på McDonalds för att de inte serverar entrecote”
En ny kund som registrera sig kan välja att dom är företagskund, kan man inte då göra en koppling som låter oss välja vissa alternativ för dom? Om vi flyttar den kunden till en ”Kundgrupp” som vi kallar för företag DÅ kan vi styra alternativen. Men problemet med det är att så snabba är vi inte på att flytta dom. Oftast registrerar sig en ny kund och bara minuter senare så kommer ordern.Det är inte så att jag anser att dom är skyldiga att göra vad vi säger men det hade varit trevligt om man fick t,ex svaret: ”Vi ska titta på om vi kan lösa det” Istället för som idag: ”Det finns inget inplanerat”
Okej att dom har 2000 kunder idag, men om dom skulle kunna vara lite mer tillmötesgående så kanske dom bara inom ett par år kunde ha 4000 kunder.
17 januari, 2013 kl. 09:09 #158423DanDeltagareDet är ganska svårt att förstå komplexiteten att utveckla en plattform för 2000 kunder.
Ändringar och speciallösningar kostar enorm tid och pengar och måste kunna räknas hem genom att tillräckligt många kunder vill ha förändringen.
Ta sen in i beräkningen att årsavgiften för textalk typ inte täcker en utvecklingstimme för en programmerare så är problemet tydligare.
Vill man ha en lösning precis enligt egen smak ska man köra egen plattform eller en plattform som säljer speciallösningar. Då är prislappen på en helt annan nivå.
Jag tycker jämförelsen är rätt bra faktiskt.
Dock borde textalk svara lite mer glatt och säga att de lägger in det på deras utvärderingslista eller något även om de inte tänker fixa det
17 januari, 2013 kl. 09:43 #158426ParvelitoDeltagareJag håller, som före detta Textalk-kund, med Dan. Det är en bra plattform att börja med, man får väldigt mycket för pengarna. Däremot är den begränsad om man vill göra mer än den räcker till för. Då får man börja titta på andra lösningar.
Vad gäller deras kundbemötande så är jag glad över att de i alla fall är ärliga och säger att ens önskemål inte kommer att genomföras. Då vet man och kan gå vidare med annat sedan, istället för att hoppas på något som i alla fall inte händer annat än i Triss-reklamen.
17 januari, 2013 kl. 10:04 #158427Katrin LundgrenDeltagare@Dan 59081 wrote:
Det är ganska svårt att förstå komplexiteten att utveckla en plattform för 2000 kunder.
Ändringar och speciallösningar kostar enorm tid och pengar och måste kunna räknas hem genom att tillräckligt många kunder vill ha förändringen.
Ta sen in i beräkningen att årsavgiften för textalk typ inte täcker en utvecklingstimme för en programmerare så är problemet tydligare.
Vill man ha en lösning precis enligt egen smak ska man köra egen plattform eller en plattform som säljer speciallösningar. Då är prislappen på en helt annan nivå.
Jag tycker jämförelsen är rätt bra faktiskt.
Dock borde textalk svara lite mer glatt och säga att de lägger in det på deras utvärderingslista eller något även om de inte tänker fixa det
Jag tycker att ditt inlägg säger allt Dan. Det är inte så lätt att utveckla som många ehandlare tror, det tar tid och är rätt komplext med många kunder om allt ska passa alla. Det är en av de svåraste sakerna med standardplattformar, balansen mellan att utveckla vad kunderna vill ha, och att faktiskt göra det på ett lönsamt sätt. Det är inte BARA att lägga till, utan många gånger är det mycket jobb innan det lilla BARAt är klart. Många gånger upptäcker man nog också att det där kunden ville ha, inte var så viktigt för kunden när det kom till kritan att den kunde tänka sig att betala mer för det hela utan vill ha det till samma peng som förr, vilket ibland gör det svårt att göra vissa saker, speciellt ju flera kunder man har.
Jag tror man som handlare när man hamnar i den situationen ska fråga sig om man växt ur sin plattform, och undersöka vad det egentligen kostar med den funktionalitet man vill ha. Ibland har man inte råd med den och får då bita i det sura äpplet och inse det. Ibland har man råd och då gör man ngt åt saken
18 januari, 2013 kl. 13:25 #158475mikael.palssonDeltagareHej kära e-handlare!
Som representant för Textalk känner jag mig manad att komma med en kommentar från vår sida eftersom att många intressanta och kloka svar har berört oss i denna tråd.
Idag e-handlar nästan 3000 företagare och entreprenörer i vår plattform. Vi växer mellan 20-25% årligen och försöker vara så generella som det bara går när det kommer till att utveckla en plattform som är enkel att administrera och effektiv när det kommer till SEO och försäljningsstimulerande funktionalitet.
Textalk kommer aldrig vara en leverantör som punktutvecklar funktionalitet som passar ett fåtal användare inom ramarna för vår generella plattform, Textalk Webshop. Det skulle vara förödande för våra generella utveckling av systemet och de kunder som därmed blir berörda. För några år sedan gick det med lite god vilja, blod, svett och tårar. Inte idag.
Vi försöker alltid att lyssna, notera och lägga in förslag i vårt ärendesystem. Med snart 3000 aktiva kunder kan det var dag inkomma ett tiotal förfrågningar på nya funktioner och integrationer med externa system. Vilka av dessa är viktigast? Det är en fråga som kan hålla vem som helst vaken om natten och som kräver planering, budgetering och en stor portion magkänsla. Det är aldrig kul att tacka nej till en kund eller ge ett svar som upplevs som negativt.
Alla e-handlare med ambitionen att växa kommer alltid att se sig om efter lösningar som möjliggör deras utveckling. Det är vi mycket medvetna och öppna med. Är det så att en skräddarsydd lösning i en öppen plattform är det bästa alternativet så är det bara att köra. Inga konstigheter med det.
Viktigt att belysa i detta ämne är att Textalk i grund och botten är ett konsultbolag. Detta är något som vi till viss del varit väldigt ödmjuka att påpeka och marknadsföra. En stor del av våra totala intäkter kommer från projekt som är helt kundunika och som vi tycker visar att vi är ett alternativ även för större och mer komplexa e-handelssatsningar. Molway.com och eclassical.com är två lysande exempel på det.
Hoppas denna lilla inflikning från mig rätade ut några frågetecken hos berörda.
Under året kommer det en hel del roliga och viktiga uppdateringar i vårt system som både vi och våra kunder sett fram emot. Tills dess, trevlig helg till er alla!
Mikael, e-handelsrådgivare och säljare på Textalk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.