Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Textalk extremt långsamt
- Detta ämne har 40 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Gillettedirekt.
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2010 kl. 15:49 #116738Textalk WebshopDeltagare
I går utökade vi vår nya serverlösning med ytterligare en webbserver och en felkonfigurering samt ett programmatiskt fel som vi inte lyckats förutspå gjorde i kombination att systemet gick på knäna under ca en timmes tid i går kväll.
Självklart ”ska det inte kunna hända” – vi är helt på det klara med vad felet var och vi har byggt bort så att det eller besläktade fel inte kan inträffa igen. Jag ser detta som ett följdfel efter de till antal ganska många större åtgärder som vi gjort på en kort tid. Normalt har vi ett mer utförligt och (rent tidsmässigt) längre testförfarande. Den senaste tiden har vi valt att delvis frångå våra testrutiner för att inte sitta med ”pappersarbete” när systemet haltar.
Vi anser att vi har god kontroll över systemet nu. Vi kommer finnas på plats ikväll, alla larmklockor står på helspänn, vår support är öppen ikväll för alla våra kunder, som en försiktighetsåtgärd. Vi räknar med att systemet ska gå snabbt ikväll – nu återstår det att se hur klarsynta vi är. Men det handlar ju inte våra löften och bedömningar nu, det råder ingen tvekan om att vi har bevisbördan huruvida vårt system håller måttet för framtiden.
19 juni, 2011 kl. 20:32 #123905Richie72DeltagareÄr det någon som upplever att Textalk butiker går segt? Hos mig går är det segt som sirap. Jag räknade till 24 sekunder för att gå från en kategorisida till en produktsida. Sen klickade jag på en kategorisida och slutade räkna vid 40 sek. Skrev in parvelito.se och räknade till 10, öppnade en ny flik i Chrome och skrev in dn.se. Nu har DN laddat klart och Parvelitos butik snurrar vidare.
Någon som upplever samma?
19 juni, 2011 kl. 20:38 #123907ParvelitoDeltagareJag fick just larm från Pingdom.com att parvelito.se låg nere, för att några minuter senare vara uppe igen…
Så ja, det är segt.
19 juni, 2011 kl. 20:54 #123909Richie72DeltagareÄr det bara textalk som är så här eller gäller det alla? Det värsta är inte bara att man tappar kunder på kvällen utan att Googles ranking betygssätt på bland annat snabbhet.
20 juni, 2011 kl. 06:35 #123918ParvelitoDeltagareEtt tiominuters driftstopp kan jag leva med, om det inte händer allt för ofta. Och det gör det inte enligt mailen från Pingdom som kommer om det ligger nere. (Tio minuter handlar väl om att man bootar om en server eller liknande).
Mäter jag hastigheten som sidan laddas på via Pingdom nu på morgonen så säger den 1,2 sekunder, och det är rätt OK siffror det med. (http://www.roligaprylar.se har t.ex. 3,7 sekunder)
När InternetWorld mätt webhotellens drifttid var det bara någon enstaka som klarade deras mål på 99,9% tillgänglighet. Det betyder 43 minuters nedtid per månad. Där har du ett bra värde på vad som är rimliga förväntningar.
20 juni, 2011 kl. 08:56 #123929Richie72DeltagareTack Parvelito för bra svar.
Visst kan man leva med 10-minuters driftsstopp, ännu bättre är om man vet om i förväg att det kommer bli ett 10-minuters driftsstopp.28 juni, 2011 kl. 19:21 #124168MeraSmyckenDeltagareJag använder Textalk och jag upplever att det flyter bra efter deras stora server uppgradering förra året. Sen kan man säkert uppleva att deras ”cachning” av webshopen som lite seg, eftersom det dröjer 0-30 minuter innan en förändring syns utåt.
24 juli, 2011 kl. 12:51 #124792icebergDeltagare@MeraSmycken 21160 wrote:
Jag använder Textalk och jag upplever att det flyter bra efter deras stora server uppgradering förra året. Sen kan man säkert uppleva att deras ”cachning” av webshopen som lite seg, eftersom det dröjer 0-30 minuter innan en förändring syns utåt.
Textalk har lyckats reta upp mig så ordentligt att så jag funderar alvarligt byte av leverantör.
I bland väldigt segt, uppdateringar av produktändringar tar lång tid så man kan inte se om de genomförts rätt. Jobbigt när jag skall lägga upp 10 till 20 nya produkter, då kan detta kosta mig flera extra arbetstimmar.
Admin gränssnitt är rätt trevligt att jobba i.
Men det saknas väldigt många enkla finesser, när t.ex. någon är inne på en produkt att få tips om vad andra kunder köpt till.
Detta fungerar per automatik hos många andra, men i Textalk måste man koppla ihop detta själv, vilket kan innebära 1000 tals manuella moment även om man bara har 3-400 artiklar.
Tyvärr är det rätt uppenbart att Textalk inte har de duktigaste teknikerna och verkar ha noll erfarenheten själva av att driva en webbutik, vilket gör att de inte klarar av att utveckla enkla finesser och inte förstår vad som är bra för att kunden ska köpa.
Betalsystem har kraschad flera gångar och de kan ta dagar innan de lagar det. Har fått återbetala kunder när kunden betalat flera gångar om, utskällningar att jag är oseriös skurk, fått förbannade kunder och kunder som hoppar av köp.
Ibland får jag inte ens någon order i systemet även om kunden betalat.
Numera under dessa semestertider kommer inte ens varningar om något inte fungerar.
De utvecklar systemet med grejer som jag inte kan se nyttan med, medan de struntar i enkla förbättringar.
Supporten svarar snabbt, men för ofta känns det som bortförklaringar, som grundar sig kanske på att man inte vet, kan eller orkar ta tag i problemet.
Och absolut inte lyhörda gentemot kunden och det finns supportpersonal som uppträder överlägset för att dölja sin inkompetens.
24 juli, 2011 kl. 16:11 #124796Richie72DeltagareJag har haft Textalk i några år och jag har faktiskt inte upplevt att det varit så stora problem med betalningar som du nämner. Det är med PayPal som det hänt att en betalning blivit gjort två gånger men då är det bara att återbetala vilket jag tycker är ett minimalt problem.
När det gäller uppdateringarna så har de gått ut med information om att det är en cachning så det tar 30 minuter men du kan direkt titta på resultatet med knappen förhandsgranskning.
Jag har varit rätt så kritisk till Textalk i omgångar men jag tycker ändå de fungerar bra utifrån följande aspekter
1. Billigt
2. Snabbt (viktigt för att lyckas i Google)
3. Bra SEO
4. Enkelt att koppla ihop med betalfunktionerSen håller jag med om att de har en del förbättringar att göra på utvecklingsfronten men det verkar som de är på gång med det.
Vad har du för betalväxel eftersom du har såna stora problem med betalningar.
24 juli, 2011 kl. 16:24 #124797ElinaDeltagareJag har använt mig av Textalk sedan mars i år och jag har inte märkt av några större problem. Visst har shoppen legat nere nån gång och jag har även fått mejl att de legat nere (oftast nattetid).
Det jag dock retar mig mest på är att när kunden går till kassan, så är man inte längre kvar på min sida utan en sida som tillhör textalk.. En del kunder har frågat mig om det, för att se så att allt verkligen är rätt..
Har aldrig haft problem med betalningarna heller..Ni som varit kunder längre, märker ni nån skillnad nu eller är det bara att jag inte var kund när det krånglade som mest som gör att jag ändå är nöjd med min butik?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.