Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Textalk extremt långsamt
- Detta ämne har 40 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Gillettedirekt.
-
FörfattareInlägg
-
22 november, 2010 kl. 23:55 #116494matthiasDeltagare
Måste bara kolla med Richie…
Du kan väl inte lägga in ex en telefonorder i Textalk eller har du någon lösning på hur du ska kunna få in den ordern i systemet?
23 november, 2010 kl. 08:48 #116499Richie72DeltagareIbland ringer kunder och har frågor. Då brukar de fråga om de kan beställa via telefon när de ändå ringt. Då går jag in på hemsidan och lägger in den som en vanlig beställning, alltså som en vanlig kund. Anledningen är att jag vill ha all information samlad.
Jag gör det inte i något admin utan på Stödstrumpor för alla tillfällen.
23 november, 2010 kl. 09:55 #116500PerSDeltagareHur upplever ni systemet idag? Är i begrepp att anlita Textalk som leverantör och tycker bl.a att deras support är väldigt bra samtidigt som admin funktion är lättarbetad…men man blir lite tveksam om speeden är något som är ett ständigt problem.
23 november, 2010 kl. 11:17 #116506ParvelitoDeltagareLite halvsegt, ingen katastrof, men det märks att det bromsar en del.
Jag tror ju att det kommer till rätta med det här så småningom, men vägen dit verkar vara lång.
23 november, 2010 kl. 12:24 #116509Richie72DeltagareJag har alltid förespråkat Textalk trots att de är samma känsla för sina kunder som Idi Amin hade för sina undersåtar. Men nu tycker jag att man kanske ska avvakta lite. Vet inte om det finns någon har samma låga pris men det spelar ingen roll om du inte säljer något.
Fram till för några dagar sedan var jag nummer två på stödstrumpor men har fallit ner, någon nämnde att det kan bero på att sajten har blivit långsammare. Det innebär väldigt mycket tappad försäljning för mig.
Jag har vid några tillfällen tyckt att det gått väldigt segt och har också haft kunder som gett upp i kassan. Några har ringt in och andra har bara gett upp.
Jag tycker det är extremt svagt av ett bolag som under 2008-2009 tjänade 6,7 mkr att de inte kan lösa detta.
Att man som kund skulle få information om vad som händer eller ens kompensation på något sätt känns också väldigt avlägset.
Jag tycker du ska avvakta lite och se vad som händer.
27 november, 2010 kl. 12:23 #116651Richie72DeltagareNu verkar Textalk fungera bra igen.
28 november, 2010 kl. 11:19 #116658Textalk WebshopDeltagareHej!
Låt mig som ansvarig för Textalk Webshop i korthet kommentera vad som hänt gällande prestandan i vårt system, våra åtgärder och några andra synpunkter som kommit fram i detta forum.Men jag vill börja med att förtydliga att jag självklart förstår frustrationen kring att systemet stundtals gått långsamt. Vi har verkligen inte tagit lätt på detta, vi har i princip jobbat dygnet runt med ett mycket stort antal åtgärder som alla har bidragit till att lösa prestandaproblemen.
Startskottet för de stora problemen var en serverkrasch, men det är flera olika saker (mestadels följdproblem av teknisk natur) som har lett till att prestandan gick upp och ner för flera av våra butiker ett tag efter kraschen. Det har löpande blivit bättre och bättre och idag är alla våra butiker mycket snabbare än vad de någonsin varit.
Som vi informerat kunderna om, så har vi under arbetets gång valt att skruva upp hastigheten i butikerna, mot att vi skruvat ner den i administrationsgränssnittet. Det innebär att när man man är inloggad butiksägare och förhandsgranskar sin sajt så går det långsammare än när en kund gör samma sak. Jag uppfattar det som att våra kunder tycker det är en förnuftig prioritering. Detta är som sagt en tillfällig lösning.
Vi har informerat löpande under arbetets gång, både via mailutskick, via hemsidan och via vår support. Det är möjligt att vissa tycker att vi skulle informerat oftare och mer detaljerat. Vårt högsta fokus har varit på att lösa de tekniska problemen. Vi kommer nu sätta oss ner och se över hur vi kan upprätta ett system för ännu tydligare och oftare uppdaterad driftinformation för våra kunder.
Det har väl varit tydligt att vi inte har varit tillräckligt förberedda på en sådan situation som uppkom efter avbrottet. Vi har haft flera säkerhetsnät uthängda, men näten har uppenbarligen inte varit tillräckligt många och inte tillräckligt hållbara för att undvika problem. Är det något som vi har satsat på den senaste tiden – och kommer satsa på framöver – så är det fler nät, större marginaler och reservplaner för att snabbt komma till rätta med problem även om dom uppstår.
Jag är inte nöjd förrän vi har det snabbaste systemet på marknaden. Och tro mig när jag säger att den målsättningen kommer vara den absolut viktigaste för den kommande året. Därför är det skönt att redan nu se att våra ansträngningar har resulterat i ett snabbt system inför julhandeln. Nu är det upp till oss att vara proaktiva och hindra framtida problem.
Välkommen att kontakta mig på oskar@textalk.se eller på telefon 031-872920 för ytterligare frågor.
Hälsningar
Oskar Carlsrud Felander
Produktchef Textalk Webshop28 november, 2010 kl. 14:07 #116660NonkanDeltagareJag tycker att det absolut viktigaste (förutom att lösa driftstörningen då) är att informera ordentligt och snabbt. Det är ganska stor skillnad på Textalks blogg (E-handel.info – Nyheter från Textalk Webshop) jämfört med t.ex. Loopias driftblogg (Driftinformation från Loopia) Nu finns det även en liten notis inne i själva admingränsnittet, men det är inte så mycket som står där.
Visst kan det vara lite pinsamt att skylta med att man har problem, men att försöka tiga ihjäl det hjälper ju inte direkt till när det gäller att göra frustrerade kunder mindre benägna att prata om problemen i diverse forum.
28 november, 2010 kl. 17:33 #1166641CRUDeltagareDet känns som om det fungerar bra nu, det går mycket fort när jag tittar i min webshop idag.
28 november, 2010 kl. 21:23 #116665ParvelitoDeltagareOscar: Jag är glad att problemen är lösta nu. Ni har säkert fått indikationer från rätt många kunder att det år 2010 finns förståelse för problem om en server eller annan kritisk komponent rasar, så länge det inte händer för ofta. I alla fall jag förväntar mig dock att det är löst inom ett dygn eller så, inte att det tar veckor innan det är uppe och är fit-for-fight igen. Det spelar nästan ingen roll vilken information man går ut med när problemet inte är löst, man blir inte bättre till mods av att läsa om ”intrimning” under kommande dagar, utan suckar djupt och stänger av Adwords tills det är löst. Det finns ingen anledning att betala en massa pengar för att dra kunder till en ickefungerande webshop.
Så, för min del behöver ni inte satsa på mer information, utan på redundans och beredskap så att informationen blir överflödig. I övrigt har ni skött er bra under den tid jag har varit kund och levererat bra till ett lågt pris.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.