Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94524
    Mony
    Deltagare

    Hur räknar ni ut kostnaden för telefonen?

    Skriver man upp ”telefonjournal” på liknande sätt som man gör en körjournal?
    Typ
    3 maj Utlandsamtal Nederländerna 20 min * 10.95 kr
    6 maj Förpackningsgrossist 30 min * 4.38 kr

    Eller hur gör man?

    #110597
    GregerA
    Deltagare

    Om du använder din privata telefon så kan du göra så.

    De flesta har nog en telefon på företaget.

    #110598
    Parvelito
    Deltagare

    Det är inte helt dumt att ha en kontantkortstelefon på företaget, då slipper du journaler och låter du bli att regga den så slipper du en massa idioter till säljare som ringer och tar upp din tid också. Det är avdragsgillt, det är rimliga samtalsavgfiter om man tankar på lite pengar varje månad etc.

    Ett annat sätt som många småföretagare använder som ringer utomlands är Skype. Förvisso får man sitta vid datorn och prata med dem, men det är billigt.

    #110607
    Mony
    Deltagare

    Smart ide med Skype! Ska höra om tyggrossisten har det ;)

    #110608
    Mony
    Deltagare

    @GregerA 5916 wrote:

    Om du använder din privata telefon så kan du göra så.

    De flesta har nog en telefon på företaget.

    Om jag använder min privata och kör så som jag skrev, gör man en sum-kontering varje månad eller en per år, eller varje gång man ringer i bokföringen?

    Hur gör man med fasta kostnaden? Någon praxis där?

    #110609
    GregerA
    Deltagare

    Du kan väl lämpligen bokföra det en gång i månaden. Inte oftare i alla fall. Den fasta avgiften kan du inte ta som kostnad på firman om det är en privat telefon. Det är bara de merkostnader du har som du kan låta firman betala.

    Angående kontantkort, som Parvelito föreslog, så missar man normalt möjligheten att dra av momsen där. Kontantkorten är nämligen momsfria när man fyller på dem, det är först när man utnyttjar dem som det uppstår någon moms. D.v.s har du fyllt på 100:- så kan du ringa för 80:- + 20:- moms. Det finns antagligen även momsfria samtal eller tjänster. Men jag undrar vad som händer om man ringer till sin operatör och ber om en momsspecifikation på sitt nummer. 😮
    (Visst … antagligen småpengar)

    Annars är IP-telefoni ett bra alternativ – om man inte vill använda mobil. Hos t.ex Cellip kostar det 39:-/mån, och en telefon kan man köpa för 500-1500:- ca.

    Skype funkar klart också.

    #110614
    Macondax
    Deltagare

    @GregerA 5929 wrote:

    Annars är IP-telefoni ett bra alternativ – om man inte vill använda mobil. Hos t.ex Cellip kostar det 39:-/mån, och en telefon kan man köpa för 500-1500:- ca.

    Precis som GregerA säger, så finns CELLIP. Kör själv med ett fast nummer och deras splitter här på kontoret, och är mer än nöjd! Ytterst sällan det strular, och ljudkvalitén är minst lika bra som över vanlig telefon.

    Nackdelar:
    Telefonen fungerar inte utan ström
    Telefonen fungerar inte utan internet

    Fördelen med att använda splittern (kostar 599:- i inköp om jag inte missminner mig), är att du slipper ha datorn igång för att kunna ta emot telefonsamtal.

    Dock skulle jag rekommendera en kontantkortstelefon i början, tills det börjar rulla in lite beställningar och liknande. Anledningen till att jag valde fast nummer (började med mobiltelefon), var att få ett seriösare intryck ut mot kund. Telefonnumret är kopplat direkt till min mobiltelefon, men möjligheten finns att ringa ut på det fasta numret här på kontoret.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.