Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Telefonförsäljarrysningar…
- Detta ämne har 37 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2012 kl. 16:24 #152824Richie72Deltagare
För några år sedan hade jag en kollega från USA. Hon bodde i Sverige men hennes föräldrar i USA. Hon berättade att de aldrig svarade i telefon förrän efter 5-6 signaler, det var nämligen då som ”robotarna” la på. Alltså de robotar som automatiskt ringer upp och när någon svarar så kopplas man till en person.
De fick 5-6 sådana samtal per kväll.
Jag tycker i och för sig att telefonförsäljare inte bara behöver vara dåligt men om någon vill att jag uppdaterar mina uppgifter så vet jag att det är något skumt.
28 september, 2012 kl. 13:47 #152900AbbesnabbDeltagareJag brukar svara att det är företagets policy att inte ta några köpbeslut på telefon men att de gärna får skicka mig information. Det brukar gå utanför ringmallen.
28 september, 2012 kl. 14:05 #152904Per NilssonDeltagareJag gör inte det p.g.a. så fort att man accepterar något så kan det komma en faktura. I ditt fall ber du dem på eget bevåg att kontakta dig. I en bluffares öron är det mumma. Glöm inte att samtalen spelas in och redigeras efter bluffarens önskemål.
En seriös säljare VET att man tar en första kontakt via e-post.
Det finns inte på kartan att jag skulle be en ringande säljare att kontakta mig via e-post.
Och även om säljarna var duktiga, trevliga och seriösa, behöver du något som de erbjuder?
@Abbesnabb 52873 wrote:
Jag brukar svara att det är företagets policy att inte ta några köpbeslut på telefon men att de gärna får skicka mig information. Det brukar gå utanför ringmallen.
28 september, 2012 kl. 14:53 #152898PrixDeltagareTror det är Mats på Lastbryggan som på hemsidan hänvisar all försäljning och marknadsföring av tjänst till e-post!! Väldigt smart!
Då behöver man bara fråga var de fått numret (hemsidan) och sedan påpeka att de inte är läskunniga och får göra ett försök igen och sådana fall återkomma per mejl om de vill sälja något!
28 september, 2012 kl. 15:06 #152908Per NilssonDeltagareEller så diskuterar eller argumenterar man inte alls utan lägger helt sonika på luren. Lugnt och skönt.
@Prix 52881 wrote:
Tror det är Mats på Lastbryggan som på hemsidan hänvisar all försäljning och marknadsföring av tjänst till e-post!! Väldigt smart!
Då behöver man bara fråga var de fått numret (hemsidan) och sedan påpeka att de inte är läskunniga och får göra ett försök igen och sådana fall återkomma per mejl om de vill sälja något!
28 september, 2012 kl. 15:31 #152909ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 52883 wrote:
Eller så diskuterar eller argumenterar man inte alls utan lägger helt sonika på luren. Lugnt och skönt.
Idag lyckades jag få en telefonförsäljare att först be om ursäkt och sedan vänligt avsluta samtalet och lägga på. Allt under loppet av något under en minut, och jag tror inte jag behövde uttala mer än 20-25 ord. Fredagsunderhållning när den är som bäst
28 september, 2012 kl. 15:48 #152910FredrikGustDeltagare@Prix 52881 wrote:
Tror det är Mats på Lastbryggan som på hemsidan hänvisar all försäljning och marknadsföring av tjänst till e-post!! Väldigt smart!
Jag brukar be dem återkomma per brev i stället om det nu är så viktigt. Använder aldrig ordet ”Ja” i något sammanhang och börjar alla meningar med ”Nej”.
Dagens kortaste försäljarsamtal idag:
– Jag ringer från _____ och skulle vilja uppdatera några upplysningar om ditt företag. Är det du som är ansvarig för marknadsföringen?
– Nej.
– Kan jag få prata med den som sköter marknadsföringen?
– Nej, du får skicka brev i stället och förklara vad du vill.
– Öh, jasså så brukar vi inte göra.
– Nähä. Hejdå!
– Tack då… eller nåt.28 september, 2012 kl. 20:22 #152927TianDeltagare”Försäljare – Vänligen respektera; Nej Tack!”
har jag haft så länge jag haft telefonnummer utlagt på min sida..Ett par – tio har jag to.m hört skratta lite förläget/överslätande/förvånat då jag påpekat detta faktum efter att de hittat mitt telefonnummer just på hemsidan.
Per, Numera lägger jag faktiskt helt sonika på… och får inte dåligt samvete…
Parvelito, Grattis!! Säljer du manuset?.. ;o)
Men, det har faktiskt hänt mer än en gång att försäljare faktiskt slutar som mina kunder istället, när jag haft den energin, orken och tiden… ;o)
28 september, 2012 kl. 22:04 #152932ParvelitoDeltagare@Tian 52903 wrote:
Parvelito, Grattis!! Säljer du manuset?.. ;o)
Jag bjuder på det. Man svarar, får en snabb presentation i örat om att det är ”Nicke Lillstrumpa på Kurrekurreduttbolaget” som ringer. Där tar man snabbt kommandot genom att dra ned på tempot. Dra in mycket luft i lungorna och sucka sedan djupt, ljudligt och länge. Därefter en lång konstpaus, innan man med viss skärpa i rösten långsamt frågar: ”Och vad vill DU då?”
Ärendet framförs då, och man kan snabbt replikera med att man är precis lika ointresserad nu som vid alla de tidigare gångerna de har ringt i detta ärende.
Där brukar säljaren, om denne inte är helt tappad bakom en vagn, avsluta samtalet. Dagens säljare till och med bad om ursäkt.
29 september, 2012 kl. 05:57 #152933TianDeltagareHaha! Kanske skulle testa den! Tack!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.