Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Telefonförsäljarrysningar…
- Detta ämne har 37 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2012 kl. 11:50 #98887TianDeltagare
Usch.
På två minuter ringde lika många telefonförsäljare nyss.
Andreas från Posten, och Camilla från Barnnet.Båda med lite ”undersökande frågor” och ”skall bara kolla att uppgifterna stämmer” och annat försök till småprat.
Jag älskar inte telefonförsäljare.
Av allt man läst, om inspelade / manipulerade samtal med skyhöga bluffakturor gör de mig snarare rädd.
Väldigt rädd faktiskt!..Jag försöker vara trevlig med kort och avvisande, och varje gång förbannar jag mig själv för att jag egentligen inte bara råkar tappa mottagningen på mobilen typ…
Ibland säger jag som det är, att jag blir livrädd och inte vill säga någonting mer.
Kan man göra så? Hur gör du?Jag ser dock till att lägga in deras telefonnummer (som jag ju fattar att de byter titt som tätt) på ”Svara ej”…
27 september, 2012 kl. 12:09 #152798Flagstore.seDeltagare@Tian 52763 wrote:
Usch.
På två minuter ringde lika många telefonförsäljare nyss.
Andreas från Posten, och Camilla från Barnnet.Båda med lite ”undersökande frågor” och ”skall bara kolla att uppgifterna stämmer” och annat försök till småprat.
Jag älskar inte telefonförsäljare.
Av allt man läst, om inspelade / manipulerade samtal med skyhöga bluffakturor gör de mig snarare rädd.
Väldigt rädd faktiskt!..Jag försöker vara trevlig med kort och avvisande, och varje gång förbannar jag mig själv för att jag egentligen inte bara råkar tappa mottagningen på mobilen typ…
Ibland säger jag som det är, att jag blir livrädd och inte vill säga någonting mer.
Kan man göra så? Hur gör du?Jag ser dock till att lägga in deras telefonnummer (som jag ju fattar att de byter titt som tätt) på ”Svara ej”…
Jag svarar inte alls i telefon om jag inte vet vem det är. Brukar kolla i efterhand på hitta.se eller google om det var något jag ev borde svarat på. I minst 9 fall av 10 är det någon form av säljare!
27 september, 2012 kl. 12:10 #152800HakanMDeltagareTian, jag måste tala lite i egen sak. Jag jobbar med telefonen som mitt främsta arbetsredskap för att etablera kundkontakter. Att det på sina håll är skottpengar på telefonförsäljare är mig väl bekant Dock vet jag också att man via telefonkontakt kan etablera en alldeles strålande kund- säljarrelation. För mig som säljare gäller att jag:
* Är klar och tydlig med mitt ärende
* Är absolut ärlig vad gäller prisbild, villkor, eventuella begränsningar och så vidare
* Är så påläst jag kan om den jag ringer
* Inte tar upp en sekund tid i onödan för min kund med en massa tjafs (om nu inte kunden känner för att kallprata lite – det hör man snabbt)
* Aldrig gör upp ett avslut enbart i telefon, utan ser till att ett snyggt och tydligt avtal kommer till i svart på vittAtt jag då och då ringer vid ett olämligt tillfälle, eller råkar vara den sjuttonde säljaren som ringer inom en kvart – det är smällar man få ta. Då gör man en snabb och snygg sorti och återkommer kanske med bättre timing en annan gång.
27 september, 2012 kl. 12:20 #152802fredriktraneDeltagare-Hej, det är S** från Telen*.
-Tack jag är inte intresserad.Samtal avslutat. Jag söker upp det jag behöver – inte tvärtom. Kategoriskt kanske men så är det, oavsett om jag har en upparbetad relation (då kan jag lyssna lite längre)
27 september, 2012 kl. 12:21 #152804TianDeltagareFlagstore, Några av mina kunder väljer att ringa istället för att skicka mail. Så jag behöver svara då jag kommer åt.
(Dock jobbar jag ju mestadels i silververkstaden så det är inte alla gånger jag hinner / kan lyfta luren.. Detta hoppas man ju kunderna har förståelse för.. ;o)Jättebra Håkan, att du talar ur egen synvinkel!
Jag fattar ju såklart att många ”på andra sidan luren” liksom jag faktiskt älskar sina jobb och är stolta över det också!
Därför kan – eller vill jag ju inte vara varken otrevlig/för kort eller bara lägga på luren.Din lista ser tämligen enkel ut. Tyvärr failerar många som ringer mig med både dessa enkla saker, och även många andra saker. (Många vet knappt vilket företag de ringer och har inte alls kollat upp vad vi/jag/företaget gör och säljer. Mycket, mycket klumpigt. Om jag nu skall lämna feedforward..;o)
Det kanske är där de duktiga telefonarbetarna skiljs från de sämre?
Sedan finns ju tyvärr riktigt fula bedragare som svärtat ert yrke rejält.
Trist.Men jag känner i alla fall en krypande rädsla och ovilja när det rings och försöks sälja saker.
Mina bästa relationer har jag med säljare som först kontaktat mig via mail.
Dessa människor har jag är rätt kul relation med, och samspråkar gärna både en och flera minuter med innan jag köper vad de erbjuder – till ett pris som passar mig såklart…27 september, 2012 kl. 12:23 #152806TianDeltagarefredriktrane.
Jag håller med dig!! Jag söker själv upp vad jag behöver!
Ingen reklam-Tack skylten på Postlådan har besparat mig mången ”Åhh, vad sugen jag blev på en sån och en sån” osv// Vidare ringde hemtelefonen alldeles nyss; ”- Anders från Postkodlotteriet!!”
Då orkade jag inte, utan bara lät luren hamna i uppochnedvänt läge…27 september, 2012 kl. 13:51 #152812Knivbutik.seDeltagareHar man själv blivit utsatt för bedrägeri av telefonförsäljare liksom jag har blivit så blir man milt sagt en smula skeptisk till hela den branschen.
Testa att googla på de som ringer till er så kommer ni snabbt att märka att en väldigt hög andel av dessa inte har rent mjöl i påsen.
Har själv skaffat en app till min smarta telefon som heter ”Call filter”. Där lägger jag löpande in alla säljare som då genast blir automatiskt motade i grinden, man kan dessutom välja att lägga in en spärr mot alla nummer som t.e.x börjar på 085010 o.s.v.27 september, 2012 kl. 14:05 #152815Per NilssonDeltagareJag pratar inte med säljare per telefon nu för tiden.
Gör inte det ni heller. LÄGG PÅ DIREKT!
Det är inte er skyldighet att säga ”nej tack” eller liknande. Snacka inte ens med dem.
Alla ”vi ska uppdatera dina uppgifter” ska ni aldrig aldrig aldrig svara på eftersom detta just är modus för telefonbluffare.
Snacka ALDRIG – Lägg på DIREKT – Argumentera INTE – Svara INTE på deras frågor – Skit i att vara trevliga.
27 september, 2012 kl. 15:07 #152819JohanRDeltagareSvarar och säger Nej ska inte ha något, ”nej ska inte binda mig till något, nej du behöver inte återkomma senare” följt av ett ”men meh.. ” *klick*
27 september, 2012 kl. 16:24 #152823GgaivDeltagareTruecaller på smarttelefonen är toppen, där finns ett gemensamt svara ej register.
Sent from my GT-I9000
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.