Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Tappar kunder i kassan pga detta (se bild)
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 7 månader sedan av jpalsson.
-
FörfattareInlägg
-
30 april, 2018 kl. 07:28 #104651boletsDeltagare
Hejsan forumvänner. Vi har idag i kassan tre olika valalternativ för betalning(se bildens övre del). Bockar man i och väljer ”betala mot faktura” så är e-post förvalt. Skriver man inte i någon adress får man felmeddelande i kassan. Vi ser att osålda varukorgar ökat efter vi inför e-postfaktura med detta val från tidigare bara ha pappersfaktura. Vad är er input på detta dilemma?
Vill ni se det live så kika på http://www.skyltab.se och lägg nått i varukorgen och gå till kassan.[IMG][/img][IMG]http://forumbilder.se/H6K41/kassan-radioknapp-faktura.jpg?width=150[/IMG]
30 april, 2018 kl. 07:47 #185192nmnDeltagareVarför inte fylla i med kundens vanliga epost i fältet för faktura, om de vill ha den någon annan stans så får de ändra och det sparas då till nästa gång.
Säljer du primärt till privatpersoner eller företag? För privatkunder vill nog ingen ha den till annan adress, för företagskunder så vill nog i princip alla ha den till en speciell adress.
30 april, 2018 kl. 08:12 #185193boletsDeltagareMestadels företag, kommuner osv.
30 april, 2018 kl. 09:25 #185194Stefan72DeltagareJag kan ledigt föreställa mig att större företag och organisationer inte vill ha faktura på mail. Det ska ju oftast ankomstregistreras och då ska nån göra det och ta ansvaret även på sånt också. Idag har de ju oftast folk som sitter och gör sånt med fysisk post.
1 maj, 2018 kl. 10:27 #185196JonkejoberDeltagare@Stefan72 92026 wrote:
Jag kan ledigt föreställa mig att större företag och organisationer inte vill ha faktura på mail. Det ska ju oftast ankomstregistreras och då ska nån göra det och ta ansvaret även på sånt också. Idag har de ju oftast folk som sitter och gör sånt med fysisk post.
Ehh, de flesta större företag kör med e-faktura eller scanningscentral vill jag hävda så de bryr sig egentligen inte hur de kommer men de föredrar e-faktura pga mindre felprocent och mindre kostnader.
1 maj, 2018 kl. 12:15 #185197Stefan72DeltagareJo men det kanske finns mindre sådana företag som inte har det ? Jag ser ju själv framför mig nån som ska beställa och vill ha det ganska normalt och sen får man frågan om vilken epostadress fakturan ska till och så jaha, eh vilken ska jag ta rolle eller mig själv eller kanske den missas och så avbryter man.
Har man ingen central officiell faktureringsadress så är det ju faktiskt en mindre bra lösning att skicka den på epost.15 maj, 2018 kl. 12:47 #185271jpalssonDeltagareDu kan ju först och främst ha pappersfaktura förvald så att allt går smidigt även om de glömmer att skriva in en epostadress.
Ett annat tips är att du kollar på en fakturaväxel, ex.
https://www.inexchange.se/kundfaktura/Då håller växeln själv reda på vilket mottagningssätt en kund kan ta emot vilket funkar rätt så bra om man jobbar mot företag eftersom många använder dem för leverantörsfakturor också.
Ex. förra månaden körde vi ut 102 fakturor genom den där växeln i ett bolag, de föll ut i 33 efaktura (antar att det datafiler som går direkt till kundens levreskontra), 67 mailfakturor i PDF-form och 2 pappersfakturor. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.