Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Tankar om Postens kundtjänst
- Detta ämne har 11 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av busbjornen.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2011 kl. 15:21 #124142GregerADeltagare
@Charlotta 21120 wrote:
…
Med vänlig hälsning,
Charlotta Forsman
Chef Posten Kundtjänst PrivatRäknas inte e-handlare som företagskunder?
30 juni, 2011 kl. 21:07 #124237busbjornenDeltagareEftersom de flesta här verkar sky posten som pesten, eller tvärtom , så tänkte jag framföra mina åsikter.
Vi använder endast posten för våra leveranser. Merparten som postpaket,
och har nu nyligen börjat med varubrev.Tidigare hade vi prisavtal via ett annat bolag, men då detta företag inte längre finns och kontaktpersonerna på posten är nya för oss så kan jag inte säga att detta påverkar min relation med posten.
Vi har lyckats förhandla oss till riktigt trevliga priser på postpaket, framförallt på stora paket med volymvikt upp mot 100 kg. Våra paket snittar på runt 20 kg volymvikt. Våra priser är visserligen högre än DHL:s grupprabatter kan erbjuda, men det gäller bara på små paket. För större paket kan DHL inte ens konkurrera, då de har en relativt låg maxgräns vad gäller storlek på servicepoint.
För er som undrar så finns vi i Katrineholm och våra kontaktpersoner sitter i Örebro (den tidigare och den nya).
Vi har en bra relation, då han ofta ringer och tar en sväng förbi. När jag planerar en sänkning av våra fraktpriser mot kund och ber om lägre fraktpriser på småpaket så tar det någon vecka innan han ger förslag med en sänkning med 5 kr på 3kg:s paketen.Har även haft anledning att reklamera 5-6 försändelser under förra året (dock extremt låg % som försvinner) och då får man alltid ett ärendenummer, kundtjänsten kontrollerar leveranslistor till utlämningstställen osv, och de få gånger som det har blivit fel så är det oftast ombudet som har glömt att registrera paketet, eller helt enkelt tappat bort det. Svar på våra ärenden brukar komma på 1-3 dagar.
Så jag tycker posten är riktigt bra och har svårt för att byta till DHL som jag personligen har stora problem med, speciellt när vi själva får leveranser därifrån.
Men sedan har jag även fått klart för mig att många av postens företagscenter har mindre kompetent personal, och det verkar vara lotteri vilken ort det handlar om. Vi själva har jättebra personal på vårt företagscenter i Katrineholm. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.