Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Tänka på
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 11 månader sedan av emki11.
-
FörfattareInlägg
-
8 december, 2015 kl. 19:21 #103136emki11Deltagare
Vad ska man tänka på om man ska köpa ett webbshop?
Jag funderar sKöpa en webbshop, vad ska jag tänka på? Vad ska jag skriva på för papper?De som ingår är ju allt en företag ska ha, domarn namn .se .com,bolagsnamn, jetshop konto och ett litet lager, ingen företags kontonummer utan de får jag fixa själv.
Vad för papper ska jag skriva på så allt det jag ska ha ska bli att jag äger?
Vad för papper kommer jag få göra efter att jag har köpt webbshoppen?Skulle var tacksam om jag fick svar på alla frågor
8 december, 2015 kl. 20:51 #180060DanDeltagareHar du ett företag idag? Vilken bolagsform?
Köper du ett aktiebolag eller köper du ”inkråm” alltså bara innehållet i företaget?
Du ska oavsett skriva ett köpeavtal. Om det är ett inkråm ska du reservera dig för momsen eftersom inkråmsköp är momsfria. Men man behöver reglera vems ansvar momsen är om Skatteverket ej håller med.
Skulle helt klart rekommendera hjälp av en redovisningskonsult i detta fall. Beror lite på köpesumman dock.
Papper efter att du köpt butiken beror på vad du har för företag. Samma som du gör idag typ om du har ett. Om du inte har ett behöver du skaffa ett först. Då är papperna skattedeklaration, deklaration, årsredovisning om AB, ansöka om f-skatt och moms och lite annat. Men det är egentligen en annan tråd.
Läs gärna på http://www.verksamt.se, där beskriver de många av dessa aspekterna.
8 december, 2015 kl. 23:05 #180061antonDeltagare@emki11 85102 wrote:
Vad ska man tänka på om man ska köpa ett webbshop?
Jag funderar sKöpa en webbshop, vad ska jag tänka på? Vad ska jag skriva på för papper?De som ingår är ju allt en företag ska ha, domarn namn .se .com,bolagsnamn, jetshop konto och ett litet lager, ingen företags kontonummer utan de får jag fixa själv.
Vad för papper ska jag skriva på så allt det jag ska ha ska bli att jag äger?
Vad för papper kommer jag få göra efter att jag har köpt webbshoppen?Skulle var tacksam om jag fick svar på alla frågor
Se också till att du äger kundlistan på tidigare kunder inkl epostuppgifter m.m. så inte den gamla ägaren kan ”spamma” kunderna i sin nästa verksamhet, – och så att du får kickstart på din. Är ju en stor del av värdet ofta, kundmassan.
Allt företagstekniskt, ta det med en redovisningskonsult.
Allt e-handelsspecifikt, se till att få så mycket praktiskt som möjligt så du verkligen tar över.Och som Dan säger, köpeavtal är viktigt.
11 december, 2015 kl. 23:50 #180091emki11Deltagare@Dan 85103 wrote:
Har du ett företag idag? Vilken bolagsform?
Köper du ett aktiebolag eller köper du ”inkråm” alltså bara innehållet i företaget?
Du ska oavsett skriva ett köpeavtal. Om det är ett inkråm ska du reservera dig för momsen eftersom inkråmsköp är momsfria. Men man behöver reglera vems ansvar momsen är om Skatteverket ej håller med.
Skulle helt klart rekommendera hjälp av en redovisningskonsult i detta fall. Beror lite på köpesumman dock.
Papper efter att du köpt butiken beror på vad du har för företag. Samma som du gör idag typ om du har ett. Om du inte har ett behöver du skaffa ett först. Då är papperna skattedeklaration, deklaration, årsredovisning om AB, ansöka om f-skatt och moms och lite annat. Men det är egentligen en annan tråd.
Läs gärna på http://www.verksamt.se, där beskriver de många av dessa aspekterna.
Jag har inget företag nu. Jag köper hela bolaget
12 december, 2015 kl. 08:42 #180092DanDeltagareDu kan endast köpa bolagets aktier om det är ett aktiebolag. Annars är det generellt sett ett inkråm.
Köper man ett aktiebolag finns det väldigt mycket att tänka på.
Du övertar alla avtal. Dåliga och bra
Du övertar alla skulder
Du övertar ansvar för allt bolaget gjort historiskt och eventuella tvister och stämningar
Du övertar ansvar mot skatteverket och bolagsverket att avgifter, skatt och formalia lämnats och betalats i tid
Du ska söka dig till en redovisningskonsult direkt om detta ska bli bra. Be nån företagare i din närhet rekommendera någon. Du kan också få råd på Almi eller nyföretagarcentrum.
Att köpa ett företag är inte något man löser på egen hand bra om man ej drivit företag själv innan
15 december, 2015 kl. 10:39 #180134emki11DeltagareDet är enskild firma, så det finns ingent aktier, jag måste ha AB.
Så det är väl som inkråmet jag köper isåfall? Vad gäller där?Tack för dina svar Dan.
15 december, 2015 kl. 12:04 #180136DanDeltagareDå blandar du ihop saker som gäller aktiebolag och enskild firma. Jag vill inte vara elak eller så men du måste verkligen ta extern hjälp här om du inte vill bli lurad eller göra fel. Du måste dessutom starta ett företag vilket ger dig lite mer arbete.
1. Gå till en redovisningskonsult. Det kommer kosta betydligt mer att göra fel än de 400-600kr/h som en redovisningskonsult tar. Dessutom brukar första mötet inte kosta något alls.
2. Gör en sökning på ”inkråm” här i forumet så finns det massor av råd och tips kring just det.
15 december, 2015 kl. 23:18 #180146emki11DeltagareJa. Tack för svar, ska försöka ta kontakt med en redovisningskonsult.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.