Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Täcka småutgifter?
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av jpettersson.
-
FörfattareInlägg
-
13 juli, 2010 kl. 18:56 #94737FreddeDeltagare
Det är väl meningen att ens eventuella vinst ska täcka alla småutgifter som fakturakostnader, inköp av förpackningsmeterial, fraktkostnader etc. Men då undrar jag på vilka sätt man kan tänkas att ”ta igen” dessa utgifter från kunden?
Räknar man ut vad det kostar att skicka varan till kund med wellkartongen, packtejpen, frakten osv och sedan lägger man på allt det på försäljningspriset till kund? Eller får man ”bjuda” på lite kostnader och ta lite av marginalen man tjänar på själva varan för att täcka upp?
Ta frakten som ett exempel, många erbjuder en standardfrakt på tex 69 kr inkl. oavsett vikt på paketet. Hur täcker man upp det här? Kikade på Postens prislistor och där kostar ett paket upp till 3 kg ca 127 kr inkl. att skicka. Då förlorar man ju 58 kr för varje paket man skickar. Det tar man tillbaka av varans marginal då?
Eller hur gör ni?
13 juli, 2010 kl. 19:09 #112641NicklasDeltagareSkaffa ett fraktavtal genom Pluskontot eller liknande så skickar du billigare med DHL.
Bjuder du på frakten så ger du bort pengar av din egen vinst. Fokucera på att ha bra marginaler och tjäna pengar på det du säljer det kanske är avgörande att just din butik överlever.13 juli, 2010 kl. 20:01 #112642danielanderssonDeltagare@Fredde 8186 wrote:
Ta frakten som ett exempel, många erbjuder en standardfrakt på tex 69 kr inkl. oavsett vikt på paketet. Hur täcker man upp det här? Kikade på Postens prislistor och där kostar ett paket upp till 3 kg ca 127 kr inkl. att skicka. Då förlorar man ju 58 kr för varje paket man skickar. Det tar man tillbaka av varans marginal då?
Det är Postens utångspriset. Förhandla fram ett eget pris, eller använd (som tidigare inlägg påpekade) någon annan leverantör (DHL eller Schenker t ex).
Sen kanske inte sakerna behöver skickas som paket? Vi skickar det mesta som brev och skrymmande brev.
Om man sätter en standardfrakt på t ex 69 kr så är väl tanken att det ska bli snittpriset. Vissa försändelser kostar mindre, vissa mer.
Sen kanske det är så att snittet är på 79 kr, men 69 kr kanske verkar vara ”smärtgränsen” för din bransch och då får man acceptera att man på varje order förlorar 10 kr som går till frakt/emballage.13 juli, 2010 kl. 20:33 #112643FreddeDeltagareJag har kontaktat Posten så får vi se vad de säger. Gällande bra priser på DHL och Schenker, finns det något mer än pluskontot som är jämförbart där man kan få bra fraktpriser?
13 juli, 2010 kl. 20:37 #112644danielanderssonDeltagareMan kan kontakta dem direkt, om man har lite volym
13 juli, 2010 kl. 21:14 #112645FreddeDeltagare@lunarmys 8191 wrote:
Man kan kontakta dem direkt, om man har lite volym
Jo, men det har man ju inte nu i början tyvärr… Då är det väl vanliga dödliga priset som gäller?
13 juli, 2010 kl. 21:23 #112646ParvelitoDeltagare@Fredde 8186 wrote:
Det är väl meningen att ens eventuella vinst ska täcka alla småutgifter som fakturakostnader, inköp av förpackningsmeterial, fraktkostnader etc. Men då undrar jag på vilka sätt man kan tänkas att ”ta igen” dessa utgifter från kunden?
Räknar man ut vad det kostar att skicka varan till kund med wellkartongen, packtejpen, frakten osv och sedan lägger man på allt det på försäljningspriset till kund? Eller får man ”bjuda” på lite kostnader och ta lite av marginalen man tjänar på själva varan för att täcka upp?
Ta frakten som ett exempel, många erbjuder en standardfrakt på tex 69 kr inkl. oavsett vikt på paketet. Hur täcker man upp det här? Kikade på Postens prislistor och där kostar ett paket upp till 3 kg ca 127 kr inkl. att skicka. Då förlorar man ju 58 kr för varje paket man skickar. Det tar man tillbaka av varans marginal då?
Eller hur gör ni?
Marginalen är ju tänkt att räcka till allt det som du tar upp, och en rimlig lön.
Jag undrar om vi inte diskuterat det förut, men det är tufft att försöka jobba med fasta marginaler. Man måste kolla om marknaden är beredd att betala vad man behöver ha. Är den inte det får man hitta sätt att göra det lönsamt genom att antingen bli effektivare eller hitta andra produkter.
Bland det absolut viktigaste som finns som E-handlare är att vara effektiv. En sparad femma per order och 10.000 ordrar/år är mer 50.000kr i vinst som man kan ta ut som lön. En sparad minut för att hantera en order är 166 timmar på ett år (det är fyra veckors semester).
De viktigaste sakerna att bli effektiv på är:
– Marknadsföring så att man inte betalar mer per handlande kund än vad man faktiskt har i TB på en order.
– Frakter, ordna med ett fraktavtal som är relevant för dina produkter.
– Emballage kan kosta väldigt olika, få frakterna att skena iväg om det är i fel dimension eller för tungt och därtill binder det en massa kapital och lagerutrymme.
– Organisationen. Inte bara hur det ligger i hyllorna när man packar utan hela vägen från beställning av varor, varumottagning, orderhantering, betalningshantering, plock och pack samt kundservice.14 juli, 2010 kl. 09:46 #112650friedrichDeltagarekloka ord från parvelito.
På internet råder ofta prispress, det ställer höga krav på att man som handlare är effektiv i och med att man pga av prispressen får räkna med lägre marginaler.14 juli, 2010 kl. 21:51 #112675FreddeDeltagareJag får tacka så mycket för tipsen!
Men finns det något annat ställe än Pluskontot där man kan få bra fraktpriser eller är det via Pluskontot som är det bästa alternativet i början då man inte har stor volym och inte kan förhandla direkt med Posten, DHL eller Schenker?
15 juli, 2010 kl. 07:13 #112676ParvelitoDeltagareDu kan kolla Lessmore också, det ger en del rabatter på emballage och annat nyttigt på köpet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.