Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Ta in större paket med flygfrakt, helt uteslutet?
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av skickapaket.net.
-
FörfattareInlägg
-
1 juli, 2012 kl. 17:49 #98357bananeDeltagare
Jag skulle behöva ta hem ett paket på cirka 0,4m3 som väger cirka 70 kg från kina men har lite bråttom så vill helst inte vänta på sjöfrakt.
Finns det någon som tagit hem något liknande eller har lite koll på bra alternativ till sjöfrakt?
Har avtal med pluskontot men är rätt ny på det här så har inte använt det för något annat än mindre import och har inte prislistor för alla tjänster där.1 juli, 2012 kl. 17:53 #148030MacondaxDeltagareJag har plockat hem pallar med flygfrakt (TNT och UPS), utan några problem (visserligen från Turkiet/Europa men). Vikt uppåt 200 kg och 1m3 i volym.
Pris vågar jag inte svara på, på rak arm.
1 juli, 2012 kl. 18:01 #148032bananeDeltagareTack Macondax, jag tror dock jag var lite otydlig kanske
Att det går är jag ju med på men det är mer om det är ekonomiskt försvarbart eller om det går på helt oresonligt mycket i frakt så att säga. Så tänkte om någon har någon prislista liggande och kanske har något förslag som kan tänkas låta rimligt1 juli, 2012 kl. 18:08 #148034MacondaxDeltagare@banane 47485 wrote:
Tack Macondax, jag tror dock jag var lite otydlig kanske
Att det går är jag ju med på men det är mer om det är ekonomiskt försvarbart eller om det går på helt oresonligt mycket i frakt så att säga. Så tänkte om någon har någon prislista liggande och kanske har något förslag som kan tänkas låta rimligtAha, då är jag med.
Nu vågar jag inte prata utifrån ditt kolli och exakta siffror, men prisskillnaden för min del i det kolli som plockades hem (vikt 164 kg och 1m3 i volym) var drygt 4000 SEK (6500 SEK för flygfrakt mot 2500 SEK båt/bilfrakt). Ger iallafall en fingervisning om skillnaderna (avsändarort: Istanbul, Turkiet; mottagarort: Vänersborg, Sverige).
1 juli, 2012 kl. 18:25 #148037GregerADeltagareKontakta en speditör och få pris på vanlig flygfrakt. Det tar 3-5 dagar att få hem det, och vid 70kg så bör det vara minst 30% billigare än DHL via Pluskontot.
Vi använder Kuehne+Nagel, men även Schenker, DHL, Geodis Wilson och en del andra fixar det. På flygfrakt räknar de lite annorlunda än på expresspaket, så man måste inte ha 75% rabatt innan priset blir skäligt.1 juli, 2012 kl. 19:43 #148041bananeDeltagaretack både macondax och greger!
låter ju kanon att köra på flygfrakt då om det inte är fullt lika dyrt som express!2 juli, 2012 kl. 20:28 #148110jonathanbDeltagareNu kanske det var en engångsleverans det handlade om men för återkommande import från Kina så är mitt tips att _alltid_ låta kineser förhandla med kineser om frakten. Ta in offerter från några kinesiska shipping agents, kryllar av dem på Alibaba t.ex. eller be din leverantör förmedla kontakten.
3 juli, 2012 kl. 13:28 #148156bananeDeltagareTack jag skall testa det också!
8 augusti, 2012 kl. 09:54 #150024bananeDeltagareVäcker lite liv i denna tråden igen…
Har snart (äntligen!) en leverans färdig från fabrik borta i Kina och de har gett mig ett pris på flygfrakt med TNT för ”airport till airport”. ”door to door” var för dyrt enligt dom så dom hade tagit fram detta priset vilket låter bra ur mitt perspektiv.Dock sa min kinesiska leverantör att det kan tillkomma kostnader när paketet väl kommer till Sverige men det kunde han inte svara på exakt vad det innebar utan bad mig kolla med TNT här lokalt. TNT säger sig inte lägga till några kostnader när jag pratar med dom, dom kan iaf inte svara på frågan för dom kör aldrig något annat än ”door-to-door” säger dom…
Är det någon som importerat med TNT och fått ”airport-to-airport” som prisuppgift och sedan vet vilka ev. kostnader som tillkommer?
Tull och moms förstår jag ju såklart men ev. hanteringskostnader?
När jag tog in med båt tillkom det ju en hel del olika lastningskostnader osv och när jag nu väger mellan sjö och flyg vill man ju inte bli sittande med skägget i brevlådan och en fet faktura sen när paketet väl ankommit.
Det rör sig om ca 135kg om det har någon betydelse21 januari, 2013 kl. 13:06 #158564Dio DeaDeltagareHej,
Kom in här när jag letade info gällande import.
Är i startskedet med att få hem varuprover för att kolla om varorna håller den tilltänkta kvalitén.Har precis fått bekräftat att mina varuprover från Kina är klara att skickas.
Deras pris via FedEx Economy är för 4 kartonger, 0,4 cmb = 80 kg faktiskt vikt = 975 USD.
Känns ganska saftigt eller?Min kontakt på FedEx i Sverige ska återkomma med vilket pris jag får med mitt kundnr.
Tanken är att ta hem container/del i ett senare skede om allt går vägen då det är keramikprodukter på ca. 2 kg/st så det kommer isf bli en hel del i vikt, men i dagsläget som sagt bara lite varuprover.
Dock vill man ju inte betala dyrt bara för att man får gratisprover.Kan det vara värt då att kolla flygfrakt via tex. Geodis Wilson mfl.?
Jag blir ärligt talat helt snurrig i denna djungel.
Var i kontakt med DHL som gav mig ett pris på 240.-/kg och nu inväntar jag som sagt priset från FedEx.
Ingen brådska att få hem varorna, hade gärna väntat några veckor bara jag fått lägre fraktkostnad.
Ngn som hämtar upp sitt gods själv på flygplatsen? Bor bara typ 20 min från flygplatsen och så länge jag får lagom stora kartonger tänkte jag att man kanske själv kunde hämta ut ist för att betala för att få det till dörren?
Eller det handlar bara om spottstyver ändå kanske? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.