Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Ta bort 3D secure?
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Patrik Muller.
-
FörfattareInlägg
-
11 oktober, 2011 kl. 09:48 #96619nobynatorDeltagare
Haj,
Frågan finns säkert integrerad i någon tråd men hittade inte när jag körde sökfunktionen så jag testar med en ny tråd.
Jag undrar ifall någon har lyckats få bort 3D secure från sin inlösare, dvs auriga,payson,samport etc. Jag skulle gärna vilja göra det och ta garanti smällen helt själv men vill kolla innan ifall någon lyckats med det?
11 oktober, 2011 kl. 10:16 #128428peteDeltagaredetta diskuterades på WN i en tråd rätt nyligen. Tydligen skulle det gå i vissa fall, men att det ej är så lätt. Det snacket får man nog ta direkt med företagen i fråga
11 oktober, 2011 kl. 11:10 #128431JoelDeltagareDet går men det är svårt och banken/inlösaren kräver då att du har någon annan form av bedrägerikontroll dokumenterad.
I vårt fall stängde vi av 3D Secure hos Payer (som är vår betalväxel) och fick då betala för att använda deras anti-bedrägerifunktion, vilken i många fall kan neka betalningar som annars hade gått igenom via 3D Secure.
Med det sagt är jag inte så övertygad (längre) att man tjänar på att ta bort det…
11 oktober, 2011 kl. 11:53 #128436ParvelitoDeltagareJag kollade lite i min butik, och bloggade om det här.
Från bankens sida kan man också tänka sig att de är rätt så less på att hantera alla reklamationer från när och fjärran. En försiktig beräkning säger att de kanske kostar lika mycket som bedrägerierna i sig är värda och därav bankernas krav på att höja säkerheten.
11 oktober, 2011 kl. 13:44 #128439nobynatorDeltagare@Joel 25870 wrote:
Det går men det är svårt och banken/inlösaren kräver då att du har någon annan form av bedrägerikontroll dokumenterad.
I vårt fall stängde vi av 3D Secure hos Payer (som är vår betalväxel) och fick då betala för att använda deras anti-bedrägerifunktion, vilken i många fall kan neka betalningar som annars hade gått igenom via 3D Secure.
Med det sagt är jag inte så övertygad (längre) att man tjänar på att ta bort det…
Vad innebär denna ”anti-bedrägerifunktionen” man måste köpa utav Payer samt kostnad?
11 oktober, 2011 kl. 18:48 #128448JoelDeltagareJag vet inte exakt vad den gör men jag tror att den kontrollerar ett antal parametrar när kunden försöker att göra kortköpet för att se om det skulle kunna vara ett bedrägeriköp.
Exempel på sådana parametrar kan vara vart kortet är utfärdat, vilken tid på dygnet som köpet görs osv.
Security-check heter det hos Payer, jag minns inte exakt vad det kostade men jag har för mig att det landade på 50 öre per transaktion ungefär (vilket blir en del pengar på en månad om man har lite volym).
Men som sagt, du måste få ett OK från banken för att ta bort 3d Secure och huruvida du får det eller ej beror antagligen på din historik på tidigare transaktioner, vad du säljer, hur många som använder utländska kort på din shop osv.
10 maj, 2013 kl. 21:38 #163957Johan WDeltagareNån som lyckats stänga av 3D secure?
I så fall hos vilken inlösare?
Inte payson, payer osv.
11 maj, 2013 kl. 08:04 #163962Patrik MullerDeltagareBankerna har tidigare varit mycket restriktiva med att tillåta en e-butik att köra transaktioner utan 3DS vilket beror på att riskexponeringen för banken ökar kraftigt när det skyddet saknas. Dessutom får bankerna stora böter från Visa/MasterCard om antalet bedrägerier går över vissa nivåer.
Men; i takt med att mobila betalningar har ökat kraftigt har förfrågningarna om att ta bort 3DS ökat kraftigt. Det beror förstås på att 3DS inte fungerar så bra i mobilen då bankernas tjänster inte är mobilanpassade. Det har gjort att bankerna har fått en viss vana på att ge dispens, i huvudsak dock för mobila satsningar.
Mina tips ifall du vill ta upp en sån diskussion med din bank är:
1. Identifiera de risker som finns och redovisa hur du tänker hantera dem
2. Visa förståelse för att att banken tar en risk
3. Lyft fram andra postiva faktorer; svarta siffror, låg andel reklamationer mmDet är under punkt 1 som ett eventuellt antifraudverktyg hos din betalväxel kan spela en roll.
Jag har skrivit lite mer om detta på DIBS-bloggen men detta sammanfattar det viktigaste.
Och läs Bernts blogginlägg!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.