Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Ta betalt för PDF faktura?
- Detta ämne har 23 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av NellyPeter.
-
FörfattareInlägg
-
9 juli, 2012 kl. 06:35 #148484ParvelitoDeltagare
@Joel 47978 wrote:
Kanske inte gratis Berra, men för de allra flesta betydligt billigare och riskfriare än faktura.
För vanligt debetkort (som står för 95% av våra köp) betalar vi 1,40 kr till betalväxeln och 1,60 kr till Babs. Totalt alltså 3 kr, oavsett köpets storlek. Och då får vi pengarna på kontot dagen efter. Betydligt bättre än faktura mao
Om det nu var så att alla betalade med betalkort hade det ju inte varit några problem? Jag håller med om att det är det absolut bästa, men våra vänner kunderna är av motsatt åsikt. Och då är frågan om fler avgifter i kassan är det som ger dig bäst ekonomiskt utbyte på sikt, eller om man skall göra det enkelt för dig. Jag tror att kunderna kommer föredra enkelhet.
9 juli, 2012 kl. 08:54 #148488AndreasDeltagareProblemet med faktura är väl risken och brist på konkurrens.
De tar tid att bygga upp ett register som täcker 90% av landets populationer och där man kan markera den lilla procent som ”inte betalar räkningar”. Kreditupplyssningar kostar också. Med kreditkortsbetalning görs bedömningen redan när man söker kortet.
Finns egentligen bara två stora på denna marknad ännu, Klarna O Svea. Tror båda företagen tjänar otroligt bra på oss ehandlare, fast de båda expanderar kraftigt.
Men nej, jag skulle vägra betala för en PDF fil som jag själv måst skriva ut. Faktureringsavgift förknippas med avgift för att skriva ut fakturan samt att posta den. Kreditkontroll, arbetstid och eventuella kreditförluster förstår inte konsumenten att ett företag också har när de kommer till fakturering.
9 juli, 2012 kl. 10:47 #148494JoelDeltagare@Parvelito 47980 wrote:
Om det nu var så att alla betalade med betalkort hade det ju inte varit några problem? Jag håller med om att det är det absolut bästa, men våra vänner kunderna är av motsatt åsikt. Och då är frågan om fler avgifter i kassan är det som ger dig bäst ekonomiskt utbyte på sikt, eller om man skall göra det enkelt för dig. Jag tror att kunderna kommer föredra enkelhet.
Absolut! Men ponera att vi har 20 000 ordrar per år, varav 10 000 på faktura.
En avgift om 19 kr (15.20 kr ex moms) ger 10 000 * 15.20 = 152 000 kr i förlorade intäkter om vi skulle ta bort fakturaavgiften. Frågan är väl om det skulle generera så pass många fler ordrar att det täcker den förlorade intäkten. Tveksamt?
9 juli, 2012 kl. 11:35 #148495ParvelitoDeltagare@Joel 47990 wrote:
Absolut! Men ponera att vi har 20 000 ordrar per år, varav 10 000 på faktura.
En avgift om 19 kr (15.20 kr ex moms) ger 10 000 * 15.20 = 152 000 kr i förlorade intäkter om vi skulle ta bort fakturaavgiften. Frågan är väl om det skulle generera så pass många fler ordrar att det täcker den förlorade intäkten. Tveksamt?
Om du justerar upp frakten med 10kr på alla beställningar istället, så blir det ett netto på 16.000kr, allt annat lika. (Varför skall t.ex. inte de som betalar med Paypal eller något utländskt kort vara med och betala sina kostnader?)
Nu kan vi ju kanske anta att det istället blir en förskjutning mot fler fakturor om avgiften försvinner på dessa, och vad det innebär för resultatet beror ju på hur man har ordnat med sina fakturor och vilka avtal och överenskommelser man har.
Däremot är jag rätt så säker på att fakturaavgifter kommer bli allt svårare att få kunderna att acceptera inom en rätt snar framtid. Klarna har tydligt aviserat att de inte ser någon framtid för avgifter mot kund (trots att det i mångt och mycket är de som pressat på för att införa dem). Andra webshopar börjar också gå mer mot att behålla frakten, men skippa fakturaavgiften, främst därför att konverteringen ökar då.
Nu har det ju hänt att jag haft fel förr, men jag tycker ändå min kristallkula är rätt så tydlig på den här punkten.
9 juli, 2012 kl. 11:41 #148496DanDeltagareJag har testat gratis faktura mot 19kr faktura. Det påverkar inte konverteringen. Det enda som händer är att fler väljer faktura. Alltså förlorar man bara pengar på det då en fakturaavg ej gör att man tappar faktiska orders. Skulle jag testa 49 vs 59 i frakt på kunderna så tror jag däremot jag sklle tappa orders.
9 juli, 2012 kl. 11:47 #148497JoelDeltagare@Parvelito 47992 wrote:
Om du justerar upp frakten med 10kr på alla beställningar istället, så blir det ett netto på 16.000kr, allt annat lika. (Varför skall t.ex. inte de som betalar med Paypal eller något utländskt kort vara med och betala sina kostnader?)
Nu kan vi ju kanske anta att det istället blir en förskjutning mot fler fakturor om avgiften försvinner på dessa, och vad det innebär för resultatet beror ju på hur man har ordnat med sina fakturor och vilka avtal och överenskommelser man har.
Däremot är jag rätt så säker på att fakturaavgifter kommer bli allt svårare att få kunderna att acceptera inom en rätt snar framtid. Klarna har tydligt aviserat att de inte ser någon framtid för avgifter mot kund (trots att det i mångt och mycket är de som pressat på för att införa dem). Andra webshopar börjar också gå mer mot att behålla frakten, men skippa fakturaavgiften, främst därför att konverteringen ökar då.
Nu har det ju hänt att jag haft fel förr, men jag tycker ändå min kristallkula är rätt så tydlig på den här punkten.
Hade vi höjt frakten med 10 kr och tagit bort fakturaavgiften hade vi faktiskt fått in mer pengar till och med. 20 000 ordrar x 8 kr ex moms = 160 000 kr (dvs 8000 kr mer än att ta ut 15.20 kr i fakturaavgift på 10 000 ordrar).
Däremot är jag inte helt övertygad om att konverteringen skulle öka trotts slopad fakturaavgift, då frakten blir dyrare, men det är väl bara att göra ett A/B test på det. Vad jag vet däremot är att likviditeten skulle minska om vi fick fler fakturaordrar, eftersom vi får vänta på pengarna längre.
För mig känns hela scenariot som när alla för något år sedan spådde en snar framtid där alla e-handlare erbjöd fraktfritt. Som du och alla andra vet så blev det ju inte riktigt så och ser väl inte ut att bli så närmaste tiden heller. Men vi får väl se vem som har rätt …
9 juli, 2012 kl. 12:01 #148498DanDeltagareTada
Ordervärdena påverkades inte om jag minns rätt därför jag inte har de med i bilden.
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=698&stc=1&d=1341835287[/IMG]
9 juli, 2012 kl. 13:15 #148499NicklasDeltagareVi har kört gratis faktura ett tag nu och vi tappar mindre kunder i kassan nu när det inte ligger ett 19kr hinder i vägen. Förhoppningsvis så ger det även en konkurrensfördel när så gott som alla med liknande produkter har faktura avgifter. Jag tänkte köra gratis faktura året ut för att sedan utvärdera om vi ska återgå till faktura avgift eller ej.
9 juli, 2012 kl. 14:00 #148501KockenDeltagare@Parvelito 47992 wrote:
Klarna har tydligt aviserat att de inte ser någon framtid för avgifter mot kund (trots att det i mångt och mycket är de som pressat på för att införa dem).
Klarna försöker göra som kortbolagen, ta ut en avgift, men kunden ska inte få veta att de betalar för den. För Klarna lär ju inte slopa avgiften till webbutikerna.
9 juli, 2012 kl. 16:27 #148510ParvelitoDeltagare@Joel 47994För mig känns hela scenariot som när alla för något år sedan spådde en snar framtid där alla e-handlare erbjöd fraktfritt. Som du och alla andra vet så blev det ju inte riktigt så och ser väl inte ut att bli så närmaste tiden heller. Men vi får väl se vem som har rätt … [/QUOTE wrote:
Det finns ju ändå en hel del stora aktörer som ”drar ned brallorna” rätt rejält och har fraktfritt. Sportamore, Brandos och Heppo är några exempel på inte helt obetydliga aktörer, där man dessutom har fri returfrakt. Cdon ville ju hoppa av det här med fraktfritt sade man i våras, men i sin stora sommarrea har man, föga förvånande, fraktfritt. Systerbutiken Tretti har också fraktfritt, liksom Nordicfeel, Designonline & Kjell & Co. Till det skall läggas många som har fraktfritt vid inköp för minst x kr. Jag är övertygad om att den som konkurrerar med de här aktörerna får kika på om man kan ta ut frakt.
Jag är därför inte säker på att sista ordet är sagt om frakters vara, eller icke vara, för naturligtvis blir kunderna bortskämda när de ideligen inte behöver betala för frakten. Och precis på samma sätt kommer kunderna att rynka på näsan åt fakturaavgiften om många stora ledande aktörer lyfter bort den.
@Kocken 47998 wrote:
Klarna försöker göra som kortbolagen, ta ut en avgift, men kunden ska inte få veta att de betalar för den. För Klarna lär ju inte slopa avgiften till webbutikerna.
Så är det, och jag är lite konfunderad över att man vågar gå ut så hårt. Om handlaren inte längre kan föra över avgiften till kunden så blir det naturligt fokus på kostnaden för vad man betalar för tjänsten, eller om man rent av skall utföra den själv. Jag är inte helt säker på att Klarna går segrande ur den bataljen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.