Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › SveaWebPay
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober, 2009 kl. 12:22 #94078JoelDeltagare
Hej!
Någon som har erfarenhet av SveaWebPay?
Deras faktureringstjänst verkar minst sagt billigare än Kreditor (inga fasta avgifter och lägre % per faktura).
Är det någon som använt dem som helhetsleverantör? Faktura, Direktbetalning och kort?
Hur pass nya är de i ”gemet”?
[edit] Såg precis nyheten om att de nyligen börjat med kort- och direktbetalning. Någon som vet hur det ser ut?
/Joel
1 oktober, 2009 kl. 16:32 #107274NicklasDeltagareVi kör faktura biten och det funkar bra. SveaEkonomi har kört fakturatjänst i många år så de är inte nya på att köpa fakturor, de nya är väl att de flyttat ut på internet.
1 oktober, 2009 kl. 19:30 #107276GregerADeltagareHar just pratat med dem och ser inte att det skulle vara några problem. De är ju ett gammalt företag som skött fakturabiten och inkasso i många år.
Prisbilden är intressant, särskilt nu när de bjuder på årsavgiften första året.
Dock är 2.5% för fakturaköp egentligen ganska dyrt. För samma procentsats kan man låna pengar till sitt hus i ca 18 månader – hos Svea får man pengarna 10 dagar tidigare … … fast visst, risken bör väl värderas till 1-1.5% också.
Hade kostnaden varit hälften hade jag kanske slagit till :rolleyes:1 oktober, 2009 kl. 20:55 #107279MatsDeltagareVi använder Svea för fakturering i Mymoment.se – Vardagslyx och Välmående och det funkar väl bra. Är lite sur på dem ändå.
För ett tag sen beställde en korkad bedragare varor i ett annat namn från My Moment. Varorna skickades till den andra stackarens hemadress, för så funkar ju faktura-beställningar, det är en säkerhetsrutin. Han fattade naturligtvis ingenting när fakturan och varorna kom utan gjorde en polisanmälan och ringde sen SveaWebPay. Svea noterade vad mannen sa och gav mannen uppskov med betalningen, men brydde sig inte om att kontakta oss. Efter ett tag då jag började sakna betalningen ringde jag Svea, och det var tamejtusan som att sitta på den anklagades bänk. Fick absolut ingen hjälp av Svea att reda upp situationen. Det var både olustigt och mycket irriterande.
Så kan det gå.
1 oktober, 2009 kl. 21:12 #107281danielanderssonDeltagare@Mats 2154 wrote:
Efter ett tag då jag började sakna betalningen ringde jag Svea
Men.. gör inte Svea som Kreditor och köper fakturan rakt av?
Så att även om kunden inte betalar, så får man fortfarande betalt av dem.
1 oktober, 2009 kl. 21:18 #107283MatsDeltagareAntingen köper kreditföretaget fakturan eller så sköter de bara faktureringen men man står risken själv, vilket vi har valt. Normalt sett funkar det ju väldigt bra eftersom alla kunder kreditprövas vid köpet och när sen fakturan dyker upp hos kunden från tex Svea så betalar ju 99%. Svea sköter eventuella påminnelser och inkasso också (tror jag, vi har aldrig varit med om det) om det skulle behövas.
2 oktober, 2009 kl. 06:02 #107286NicklasDeltagare@lunarmys 2156 wrote:
Men.. gör inte Svea som Kreditor och köper fakturan rakt av?
Så att även om kunden inte betalar, så får man fortfarande betalt av dem.
Jag får betalt dagen efter och har inte varit med om ännu att de inte har köpt en faktura som gått igenom.
2 oktober, 2009 kl. 18:40 #107301GregerADeltagareSvea köper fakturan med regressrätt ifall det finns en tvist mellan kunden och säljaren. T.ex att han inte har beställt, har reklamerat, etc. Jag kan tänka mig att det kan bli lite struligare administrativt att hantera detta. Det går ju inte bara att säga till kunden att han kan vänta med att betala tills han fått sitt problem löst. Men det finns kanske något sätt att flagga en faktura så att den inte krävs in, i Sveas admin-gränssnitt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.