Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Svea Webpay?
- Detta ämne har 38 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av argit.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2014 kl. 10:04 #175633argitDeltagare
@Moniq 78498 wrote:
Jag har faktiskt haft en dialog med Klarna även som e-handlare (några år sedan). Tydligen har vi haft för liten omsättning för Klarna för att vi kunde överhuvudtaget förhandla villkor eller priser. Det var dock inget problem med Svea, där vi även ha genomgång för både villkor och priser en gång om året, eller oftare om så önskas.
Det är nog många små företagare som få leva ”i min egen värld”
Tydligen är det ”en annan värld” för dem som omsätter över 10.000.000 😎Tycker det är intressant hur du kan ha en uppfattning om något du aldrig har använt. Har du Svea och är nöjd, det är väl bra, men du vet inte hur de andra alternativen fungerar. Därav blir informationen för oss som läser detta helt irrelevant i jämförelse.
Att ha kontakt med företag som konsument (som du har haft med Klarna) vs. som företager skiljer sig väldigt mycket åt. Jag har aldrig handlar med Svea och handlar sällan på ”kredit” eller faktura.
Vi är nöjda med Klarna men har inte använt oss av andra heller. Drevet mot Klarna är egentligen helt ologiskt eftersom alla andra aktörer på deras marknad arbetar på samma sätt. Det enda som skiljer de åt är storleken.
Du kan förhandla om allt, större företag har större möjligheter förhandla. Svea är mindre än Klarna och därför är möjligheten större att förhandla priser. Detta är normalt och du kan se de på andra marknader också. Du måste sälja in din affärsidé för att få bättre priser, varför ska du få bättre priser om de inte ser någon möjlighet att ditt företag ska växa?
30 juli, 2014 kl. 10:42 #175634danielanderssonDeltagare@Moniq 78502 wrote:
Men Ni verkar vara nöjda med Klarna. Det hade varit intressant att veta vad som är så mycket bättre med dem?
Det jag nämnt tidigare
Snabbare support, bättre interface, bättre merchant-support och bättre system/API.
30 juli, 2014 kl. 10:51 #175635MoniqDeltagare@argit 78503 wrote:
Tycker det är intressant hur du kan ha en uppfattning om något du aldrig har använt. Har du Svea och är nöjd, det är väl bra, men du vet inte hur de andra alternativen fungerar. Därav blir informationen för oss som läser detta helt irrelevant i jämförelse.
Jag har aldrig skrivit att jag avråder andra att använda Klarna. Jag har dock svårt att förstå dem som gör det. Fick inget svar varför Klarna skulle vara så mycket bättre än Svea förutom det att de tydligen ha bättre interface och bra merchant support enligt danielandersson
@argit 78503 wrote:
Att ha kontakt med företag som konsument (som du har haft med Klarna) vs. som företager skiljer sig väldigt mycket åt. Jag har aldrig handlar med Svea och handlar sällan på ”kredit” eller faktura.
Varför skulle företagare vara behandlade bättre än företagets kunder. För min del skulle det vara en argument för att inte använda Klarna. Det är just bra service mot våra kunder som vi är mest måna om. Att du själv sällan handlar på faktura innebär väl inte att dina kunder har samma köpmönster, eller? Är det kortbetalningar som den favorit betalningsalternativ hos dig ?
@argit 78503 wrote:
Vi är nöjda med Klarna men har inte använt oss av andra heller.
I så fall ditt inlägg är lika irrelevant som mitt. Det är mitt personligt omdöme om ett företag vi använder oss av. Jag tvingar ingen att läsa det.
@argit 78503 wrote:
Drevet mot Klarna är egentligen helt ologiskt eftersom alla andra aktörer på deras marknad arbetar på samma sätt. Det enda som skiljer de åt är storleken
Du kan förhandla om allt, större företag har större möjligheter förhandla. Svea är mindre än Klarna och därför är möjligheten större att förhandla priser. Detta är normalt och du kan se de på andra marknader också.Konstig att det är endast Klarna som officiellt säger att deras bästa kunder är just dem som inte betalar , det är just dem kunder som gjorde att Klarna har växt så snabbt. Och jag vill inte utsätta mina kunder för extra påminnelseavgifter och inkassoavgifter för då har dem mindre pengar för att handla för kanske just hos oss
@argit 78503 wrote:
Du måste sälja in din affärsidé för att få bättre priser, varför ska du få bättre priser om de inte ser någon möjlighet att ditt företag ska växa?
Klarna är inget bedömningsföretag som kan avgöra om ditt företag kommer att växa eller inte. Eller det är kanske deras ny sälj strategi: använder du Klarna då kommer du växa som det knackar?
30 juli, 2014 kl. 11:45 #175636argitDeltagare@Moniq 78505 wrote:
Jag har aldrig skrivit att jag avråder andra att använda Klarna. Jag har dock svårt att förstå dem som gör det. Fick inget svar varför Klarna skulle vara så mycket bättre än Svea förutom det att de tydligen ha bättre interface och bra merchant support enligt danielandersson
Varför skulle företagare vara behandlade bättre än företagets kunder. För min del skulle det vara en argument för att inte använda Klarna. Det är just bra service mot våra kunder som vi är mest måna om. Att du själv sällan handlar på faktura innebär väl inte att dina kunder har samma köpmönster, eller? Är det kortbetalningar som den favorit betalningsalternativ hos dig ?
I så fall ditt inlägg är lika irrelevant som mitt. Det är mitt personligt omdöme om ett företag vi använder oss av. Jag tvingar ingen att läsa det.
Konstig att det är endast Klarna som officiellt säger att deras bästa kunder är just dem som inte betalar , det är just dem kunder som gjorde att Klarna har växt så snabbt. Och jag vill inte utsätta mina kunder för extra påminnelseavgifter och inkassoavgifter för då har dem mindre pengar för att handla för kanske just hos oss
Klarna är inget bedömningsföretag som kan avgöra om ditt företag kommer att växa eller inte. Eller det är kanske deras ny sälj strategi: använder du Klarna då kommer du växa som det knackar?
Du avråder inte, men du förstår inte varför någon skulle välja dem. Det är samma sak som att avråda.
Exakt, jag har ingen aning om hur Svea Webpay fungerar varken som kund eller som företag. Vi har inga kunder som är missnöjda med Klarna, då använder vi båda de som passar oss. Erbjuder inte Klarna och Svea samma tjänster?
Svea tjänar sina pengar på samma saker, varför tror du att de är annorlunda? Den bästa kunden för både Svea Webpay och Klarna är de som inte betalar i tid, det är deras affärsmodell. Samma sak med andra kreditinstitut, varför ska de mörka det?
Klarna som alla andra företag bedömmer om det är värt att satsa på samarbetet. Dvs få bättre avtal än andra, de skapar fördelar på många plan. Alla företag vill ha bättre priser och för att få det så måste säljaren göra en bedömning om vad hans företag kan få ut av detta.
De skiljer inget mellan Klarnas och Sveas produkter.
30 juli, 2014 kl. 12:45 #175638CroonaDeltagare@Moniq 78505 wrote:
Konstig att det är endast Klarna som officiellt säger att deras bästa kunder är just dem som inte betalar , det är just dem kunder som gjorde att Klarna har växt så snabbt. Och jag vill inte utsätta mina kunder för extra påminnelseavgifter och inkassoavgifter för då har dem mindre pengar för att handla för kanske just hos oss
Vad menar du här? :confused: Så om man väljer Svea som privatperson och inte betalar sin faktura så får man ingen påminnelse eller inkassobrev? Ska börja handla med butiker som har Svea då
30 juli, 2014 kl. 14:59 #175641QarillionDeltagareVi försökte förhandla med klarna med en omsättning på över 10 milj och det gick sådär. Det var tvärstopp och bruttopriser som gällde.
Då sade vi upp avtalet, tyvärr 1 vecka för sent och fick betala en årsavgift extra. 3 månaders uppsägningstid är i längsta laget om du frågar mig, men ett avtal är ett avtal.
Sedan nästa år fick vi faktura på avtalet igen, vilket vi bestred och skickade uppgifter på att det var uppsagt och bekräftat. Sen kom det ett inkasso på samma avtal, fast vi hade fått det bekräftat uppsagt. Det blev en soppa och vid första uppsägningen blev vi så dåligt bemötta av kundtjänst att jag frågade om dom trodde att dom kunde behålla kunder med denna kundvården. Det fick jag ett (Det vet jag inte, men så är det) svar på.
Efter det har jag lovat mig själv att inte ha med klarna att göra via företaget mer i alla fall. Handlar via Klarna privat, men att anlita dem igen ligger nog väldigt långt bort.
Har aldrig märkt någon skillnad på Sveas och Klarnas support i övrigt dock. Båda hjälper till när man behöver det och inom rimliga tider.
Däremot är ju Svea billigare och ger snabbare utbetalningar. Klart + om du frågar mig.
30 juli, 2014 kl. 16:23 #175642MoniqDeltagare@Croona 78508 wrote:
Vad menar du här? :confused: Så om man väljer Svea som privatperson och inte betalar sin faktura så får man ingen påminnelse eller inkassobrev? Ska börja handla med butiker som har Svea då
Du får visst påminnelse och även inkasso om du inte betalar fakturan hos Svea. Skillnaden är dock att först har du 20-30 dagar (beroende på avtal) på dig att betala den faktura du har fått. Sedan tar det ca 10-15 dagar efter förfallodatum tills du får påminnelse och sedan ytterligare 7-10 dagar tills du hamnar hos inkasso. Klarnas kunder ligger då redan hos Kronofogden med extra avgifter på ca 1000 kr på faktura som du kanske aldrig har fått.
Och Tack Qarillion ! Kändes nästan så att jag är det enda som ser det positiva i konkurrens inom factoringföretag. Blev ”nästa uppäten” av de som verkar vara nöjda med Klarna:D
30 juli, 2014 kl. 20:45 #175645CroonaDeltagare@Moniq 78512 wrote:
Du får visst påminnelse och även inkasso om du inte betalar fakturan hos Svea. Skillnaden är dock att först har du 20-30 dagar (beroende på avtal) på dig att betala den faktura du har fått. Sedan tar det ca 10-15 dagar efter förfallodatum tills du får påminnelse och sedan ytterligare 7-10 dagar tills du hamnar hos inkasso. Klarnas kunder ligger då redan hos Kronofogden med extra avgifter på ca 1000 kr på faktura som du kanske aldrig har fått.
Och Tack Qarillion ! Kändes nästan så att jag är det enda som ser det positiva i konkurrens inom factoringföretag. Blev ”nästa uppäten” av de som verkar vara nöjda med Klarna:D
Har inga problem med konkurrens, det leder till bättre priser. Men vi behöver ju inte fara med osanningar för det. Jag tvivlar starkt på att det tar 2v för Svea att skicka ut en påminnelse ( i så fall för det blir mer ränta), men du har ju Svea så antar att du har koll på det.
Personligen är jag av åsikten att faktura är en tjänst man använder på nätet 2v innan lön, när man är osäker på om man vill ha varorna (slippa återbetalning kort) eller vill göra alla betalningar samtidigt. INTE att man ska handla för pengar man inte har.
Kan man för övrigt inte betala en faktura på 14 dagar så ska man inte handla mot faktura. Händer det något oförutsett så kan man skjuta upp förfallodatumet hos Klarna 1v utan kostnad och man kan också välja att dela upp betalningen.Klarna och Svea tjänar pengar på exakt samma sak, är du nöjd med Svea så kör på det men måla inte upp dem till något de inte är:).
31 juli, 2014 kl. 07:01 #175646argitDeltagare@Qarillion 78511 wrote:
Vi försökte förhandla med klarna med en omsättning på över 10 milj och det gick sådär. Det var tvärstopp och bruttopriser som gällde.
Då sade vi upp avtalet, tyvärr 1 vecka för sent och fick betala en årsavgift extra. 3 månaders uppsägningstid är i längsta laget om du frågar mig, men ett avtal är ett avtal.
Sedan nästa år fick vi faktura på avtalet igen, vilket vi bestred och skickade uppgifter på att det var uppsagt och bekräftat. Sen kom det ett inkasso på samma avtal, fast vi hade fått det bekräftat uppsagt. Det blev en soppa och vid första uppsägningen blev vi så dåligt bemötta av kundtjänst att jag frågade om dom trodde att dom kunde behålla kunder med denna kundvården. Det fick jag ett (Det vet jag inte, men så är det) svar på.
Efter det har jag lovat mig själv att inte ha med klarna att göra via företaget mer i alla fall. Handlar via Klarna privat, men att anlita dem igen ligger nog väldigt långt bort.
Har aldrig märkt någon skillnad på Sveas och Klarnas support i övrigt dock. Båda hjälper till när man behöver det och inom rimliga tider.
Däremot är ju Svea billigare och ger snabbare utbetalningar. Klart + om du frågar mig.
Här är det inte Klarna i sig som är problemet utan avtalet som du skrev på och missade att säga upp i rätt tid. Det kan man inte beskylla Klarna för att du har accepterat ett avtal som du senare tycker är dumt, det är tyvärr ditt eget fel.
@Moniq 78512 wrote:
Du får visst påminnelse och även inkasso om du inte betalar fakturan hos Svea. Skillnaden är dock att först har du 20-30 dagar (beroende på avtal) på dig att betala den faktura du har fått. Sedan tar det ca 10-15 dagar efter förfallodatum tills du får påminnelse och sedan ytterligare 7-10 dagar tills du hamnar hos inkasso. Klarnas kunder ligger då redan hos Kronofogden med extra avgifter på ca 1000 kr på faktura som du kanske aldrig har fått.
Och Tack Qarillion ! Kändes nästan så att jag är det enda som ser det positiva i konkurrens inom factoringföretag. Blev ”nästa uppäten” av de som verkar vara nöjda med Klarna:D
Klarnas kunder ligger redan hos Kronofogden utan att ens ha fått fakturan? Fel kan hända och ofta är det kunderna som inte ser deras fakturor kommit in via mail. Sen kan man beskylla vem som har rätt och fel, ingen aning. Men mediadrevet om att Klarna bara skickar fakturor till Kronofogden och aldrig till kund, så blåögd och tro allt som står i tidningen ska man inte vara (många som är det dock, tänk på att tidningarna tjänar pengar på att sälja nyheter).
Svea Webpay och Klarna är exakt samma sak och säljer samma tjänst. Sen hur avtalen ser ut till olika kunder och hur bra man är på att förhandla dessa är upp till varje part. Du kan förhandla om allt, utbetalningstider, avgifter, uppsägningstider, gör det bara innan du skriver på ett avtal. Efter de får du skylla dig själv om du sitter med årslånga avtalstider och långa uppsängningstider.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.