Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Svea Webpay?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #171999
    pyhobby
    Deltagare

    @Moniq 74020 wrote:

    Vi har aldrig haft Klarna i för sig, men de har egentligen ingenting som lockar oss. Tvärtom, personligen som kund undviker jag alla butiker som har något med Klarna att göra och är jag tvungen att handla i en sådant webbutik väljer jag alltid alternativa betalningslösningar. Har råkat ut för Klarnas kundtjänst för många år sedan och det är definitivt ingenting jag vill utsätta våra kunder för.

    När man uttrycker sig så här blir jag mycket misstänksam. Du har aldrig använt Klarnas tjänster men du tycker ”de har egentligen ingenting som lockar oss”.

    Du kanske har skrivit detta inlägget i all välmening, men jag får känslan att det dyker upp av helt andra orsaker.

    När det kommer hallelujainlägg från nya skribenter som skriver i en tråd där det inte skrivits på en vecka får jag en känsla av att det nog finns mer än en persons åsikt bakom inläggen.

    Jag vet att jag kan vara ute på tunn is nu, men så här fantastiska är inte Svea jämfört med Klarna. Jag tänker inte hacka ner på Svea på något vis, jag har inte använt deras tjänster. Har haft någon kontakt med deras kundtjänst genom åren och det har varit ok.

    Som alla vet har Klarna en grym position på marknaden och den har absolut inte blivit sämre efter KCO.

    Som sagt. Jag tror inte att det aktuella inlägget dök upp helt utan ”anledning”.

    #172004
    Prix
    Deltagare

    Svea har ingen Fredrik Lennström, bara det! Nu har jag också lite personligt dåliga erfarenheter från Klarna men de få gångerna man träffat och pratar med eller lyssnat på Fredrik så glömmer man detta snabbt. En vettig person kan väga upp för många misstag, tex. Så mejla jag Sveas kundtjänst i julas och fick svar efter lång tid (tror 10 dagar). Ingen är perfekt..

    #175623
    Moniq
    Deltagare

    @danielandersson 74058 wrote:

    Uppenbarligen har du inte haft något alternativ. Vi har kört båda och Klarna har trevliga kundtjänst, SNABBARE kundtjänst (både för kunder och säljare/merchants) och Sveas adminpanel är något som ingen människa bör utsättas för.

    Det stämmer att från fakturering i egen regi har vi gått över direkt till Svea , så jag har aldrig testat varken Klarna, Gothia eller Bilmate. Men varför skulle jag göra det när både jag om mina kunder är nöjda med det lösning vi har i dags läge. Att den är minst 50% billigare än Klarnas gör inte saken värre. Sedan får jag mina pengar 1 dag efter att kunden har lagt beställning hos oss. Det ger dig bättre likviditet än att vänta på sina pengar i en månad. Jag har verkligen svårt att förstå varför skall man betala så mycket till Klarna för en tjänst som kan blir betydligt bättre hos andra företag som Svea, Bilmate eller Gothia. För mig Klarna har blivit lite som Posten – de tror att de är enda och bästa alternativ. Så är det inte.:)

    #175624
    danielandersson
    Deltagare

    @Moniq 78493 wrote:

    …så jag har aldrig testat varken Klarna, Gothia eller Bilmate.

    Sveas webbinterface är dåligt. Deras merchant-support är slö (flera veckor ibland). Deras API var väldigt dåligt (dom har något nytt nu som jag inte testat).

    Så ja, det märks att du inte testat någon annat alternativ. Ibland måste man göra det för att inse att det finns bättre sätt att göra saker å ting på.

    #175625
    Moniq
    Deltagare

    @pyhobby 74059 wrote:

    När man uttrycker sig så här blir jag mycket misstänksam. Du har aldrig använt Klarnas tjänster men du tycker ”de har egentligen ingenting som lockar oss”.

    Du kanske har skrivit detta inlägget i all välmening, men jag får känslan att det dyker upp av helt andra orsaker.

    När det kommer hallelujainlägg från nya skribenter som skriver i en tråd där det inte skrivits på en vecka får jag en känsla av att det nog finns mer än en persons åsikt bakom inläggen.

    Jag vet att jag kan vara ute på tunn is nu, men så här fantastiska är inte Svea jämfört med Klarna. Jag tänker inte hacka ner på Svea på något vis, jag har inte använt deras tjänster. Har haft någon kontakt med deras kundtjänst genom åren och det har varit ok.

    Som alla vet har Klarna en grym position på marknaden och den har absolut inte blivit sämre efter KCO.

    Som sagt. Jag tror inte att det aktuella inlägget dök upp helt utan ”anledning”.

    Jag tror att jag vet vad du insinuerar, men tyvärr måste jag göra dig besviken. Jag är en ”vanlig e-handlare” :) som driver en webbutik sedan 2007 och har just råkat vara nöjd med Svea och mycket missnöjd med Klarna (dock som privat kund). Oavsett om man vill eller inte, ta man in en del av de personliga erfarenheter i verksamheten. På både gott och ont. Jag är även en av dem som inte gillar monopol som sällan leder till något gott. Inget som hitintills har övertygat mig att Klarna skulle vara bättre på något sett. Vi har t.o.m gjort ett utskick till en del av våra kunder med frågan vilken betalningsalternativ hade passat de bäst och efter utvärdering kan vi konstatera att när det gäller faktura få kunder som bryr sig vilket bolag den kommer ifrån bara man ha lång tid på sig att betala och slipper fakturaavgifter. :)

    #175626
    Moniq
    Deltagare

    @danielandersson 78494 wrote:

    Sveas webbinterface är dåligt. Deras merchant-support är slö (flera veckor ibland). Deras API var väldigt dåligt (dom har något nytt nu som jag inte testat).

    Så ja, det märks att du inte testat någon annat alternativ. Ibland måste man göra det för att inse att det finns bättre sätt att göra saker å ting på.

    Det räcker att jag gör en sammanställning av både Sveas och Klarnas villkor.
    Att jag skulle betala minst dubbelt för att få lite bättre interface (inte säkert att jag tycker att den är bättre) och vänta på mina pengar i en månad existerar inte i min värld . Men det är fritt fram för alla som vill testa :)

    #175627
    danielandersson
    Deltagare

    @Moniq 78496 wrote:

    Det räcker att jag gör en sammanställning av både Sveas och Klarnas villkor.
    Att jag skulle betala minst dubbelt för att få lite bättre interface (inte säkert att jag tycker att den är bättre) och vänta på mina pengar i en månad existerar inte i min värld . Men det är fritt fram för alla som vill testa :)

    Och att anta att alla har de villkoren är också som att leva i en egen värld.

    Villkor går alltid att förhandla, likaså priser.

    #175628
    Moniq
    Deltagare

    @danielandersson 78497 wrote:

    Och att anta att alla har de villkoren är också som att leva i en egen värld.

    Villkor går alltid att förhandla, likaså priser.

    Jag har faktiskt haft en dialog med Klarna även som e-handlare (några år sedan). Tydligen har vi haft för liten omsättning för Klarna för att vi kunde överhuvudtaget förhandla villkor eller priser. Det var dock inget problem med Svea, där vi även ha genomgång för både villkor och priser en gång om året, eller oftare om så önskas.
    Det är nog många små företagare som få leva ”i min egen värld” :)
    Tydligen är det ”en annan värld” för dem som omsätter över 10.000.000 😎

    #175630
    danielandersson
    Deltagare

    @Moniq 78498 wrote:

    Det är nog många små företagare som få leva ”i min egen värld” :)
    Tydligen är det ”en annan värld” för dem som omsätter över 10.000.000 😎

    Självklart är man i ett annat läge när man omsätter en del, men även som mindre går det att förhandla. Eller gick i alla fall tidigare (innan KCO).

    Beroende på hur man värdesätter sin tid, så kan ett bra och snabbt interface vara värt väldigt mycket. Även snabb merchant-support minskar tid man lägger på kundärenden och tid man lägger på att vara irriterade på att man inte får svar.

    Allt beror på vad man värdesätter och vad man upplevt.

    #175632
    Moniq
    Deltagare

    @danielandersson 78500 wrote:

    Självklart är man i ett annat läge när man omsätter en del, men även som mindre går det att förhandla. Eller gick i alla fall tidigare (innan KCO).

    Beroende på hur man värdesätter sin tid, så kan ett bra och snabbt interface vara värt väldigt mycket. Även snabb merchant-support minskar tid man lägger på kundärenden och tid man lägger på att vara irriterade på att man inte får svar.

    Allt beror på vad man värdesätter och vad man upplevt.

    Jag håller med dig att tid är en bristvara som man skall absolut sätta värde på. Jag har dock aldrig upplevt de problem med Svea som du beskriver. Det mesta fixar vi själva via deras administration sidan och de gångerna vi hade behovet att kontakta dem gick det snabbt och smidig. Det är även ytterst sällan vi har några kundärende som är fakturarelaterade. Vi har kanske haft tur :):confused:
    Men Ni verkar vara nöjda med Klarna. Det hade varit intressant att veta vad som är så mycket bättre med dem?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.