Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Styra sökresultaten?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Magnus Brath.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2012 kl. 17:22 #98621OskarKDeltagare
Jag har en del sökresultat där jag hellre skulle vilja att t.ex. varumärkets sida ska komma högre upp än en specifik produkt. För att ge ett exempel: Jag söker på Volvo bil och får du upp produktsidan för volvo v70 högst, när jag istället vill ha hela sortimentssidan först.
Kan jag styra det på något sätt och isåfall hur?
20 augusti, 2012 kl. 08:53 #150630Magnus BrathDeltagareJa, det är möjligt men tyvärr inte helt enkelt och inte helt utan kostnader.
Det finns inget sätt att ställa in detta i Webmaster Tools eller liknande utan du får arbeta med klassisk SEO.
Till att börja med behöver du arbeta med sidan som du vill ska synas och se till att den är den mest relevanta, något som inte alltid är helt lätt med kategorisidor (Google ogillar kategorisidor). Du behöver ha statisk text som inte finns någon annanstans på siten och du behöver unika bilder.
Nästa steg är att arbeta med internlänkar, se till att det är till kategorisidan som alla länkar med den exakta ankartexten pekar, särskilt från produktsidorna. Ett bra sätt att hantera det brukar vara brödsmulor (en snabb lösning). På samma sätt behöver du bygga externa länkar till sidan och det kan vara knivigt, det är inte så vanligt att få länkar naturligt till en list-sida, de pekar nästan alltid till produktsidor.
Ett alternativ som är mer kostsamt
Det finns alltid ett alternativ att helt enkelt föra över kraften i produktsidan till kategorisidan men det innebär att produktsidan inte ens kan synas på dess exakta sökning. Det är att helt enkelt lägga in canonical-tagg och helst att göra så att produktsidan inte alls indexeras. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.