Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Strul med Svea Web Pay!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100991
    Lasseboy
    Deltagare

    Har en kund som köpte en special tillverkad klänning för 5 månader sedan.
    För 1 vecka sedan så fick vi mail från svea att kunden bestrider fakturan.
    Jag började söka på kundens namn och upptäcker att de har hämtat ut sin klänning i slutet på juni.
    Vi har inte hört nått från kunden varken på mail eller telefon.

    Jag förklarar för Svea via mail att vi inte hört ett smack och även att klänningen är special tillverkad och mått anpassad för kunden och hon har inte retur rätt på klänningen, om den är sönder eller nått fel på den så borde hon höra av sig till oss.
    Svea säger att jag får lösa denna tvist och om jag inte gör det så lägger de en regress på fakturan och drar pengar för fakturor som nu kommer in.

    Jag förklarar att jag skickat ett mail men de har inte svarat.

    Då säger svea att innan 4 dec ska jag ha löst detta.

    Vad kan jag göra mer?? Sen är det väl kunden som ska höra av sig om reklamation eller retur, inte ska vi som en webshop ringa upp alla kunder efter 10 dagar och fråga om allt är ok??

    Vad ska man göra,,, kunden har inte skickat klänningen till oss eller hört av sig.
    Så vi får betala till svea och kunden har en fin klänning, är det rätt?

    #170343
    Alldo
    Gäst

    Med vilken anledning bestrider kunden fakturan till Svea? Lämnar inte Svea denna information till dig?

    #170344
    Lasseboy
    Deltagare

    Kunden har hört av sig till kundstjänst på Svea, så handläggaren vet inte mer än att de bestrider fakturan.

    #170345
    nobynator
    Deltagare

    Har samma problem med Svea lite då och då, senast med en retur.

    Enda Svea gör är att fakturera kunderna , resterande problem är ehandlarens. När en kund beställt något och hör av sig till dem då är det vi som ska bevisa att vi skickat produkten dvs ett kollinr (fast kunden beställer och väljer brev), när kunden gör en retur och påstår sig ha skickat så behöver inte den bevisa ett smack, svea går på deras ord och regressar fakturan, hänt flera ggr.

    Så egentligen betalar man % helt i onödan till dem, borde snarare vara kanske 10-20kr per faktura och inget annat.

    Kommer byta ut dem vid årsskiftet för man blir rätt trött på sådana aktörer, detta sker oftast efter att de blivit större på marknaden, de glömmer vem som hjälp dem kommit dit de är nu.

    Sen att kunder hör av sig till svea istället för e-handlaren är också ett helt kapitel som jag inte förstår mig på, troligen de kunder som vet hur Svea funkar och vill inget mindre än att blåsa e-handlaren.

    #170359
    Prix
    Deltagare

    Prata med Svea och om avtalet med dem säger att det är upp till dig att ta hand om dessa problem så får du anmäla om en stämningsansökan.

    Finns en fördel med att bestrida som privatperson om du inte kan betala nämligen. Kan vara därför kunden gjort det.

    #170360
    Dan
    Deltagare

    Fast ingen tar risken på brev eller andra ospårbara försändelser. Det är nog rätt tydligt i avtalet.

    #170388
    Lasseboy
    Deltagare

    VI har skickat allt som rekomenderat till henne, så bevis har vi, sen bestrider hon hela fakturan enligt Svea, trots att det är totalt 4 varor som hon fått, men vi antar att det är klänningen som hon pratat med Svea om.

    #170385
    Jacob B
    Deltagare

    Jag mailade för ett par månader sedan med en person på Sveas credit/fraud-avdelning. Det gällde rent hypotetiskt vad som skulle hända vid bedrägeri.

    Först fick jag svaret att ”SveaWebPay står inte risken vad gäller bedrägeri/tvistiga fordringar däremot står vi alltid kreditrisken för korrekta fakturor”.

    Jag hänvisade då till en pdf jag fick i samband med att vi skrev avtal. I den står det: ”Vi tar riskerna. Svea tar hela kreditrisken om köpare inte betalar sina fordringar. Sker försändelse via spårbart kolli eller på annat leveranssätt som kan garantera att rätt person hämtar ut paketet, tar Svea bedrägeririsken.”

    Han tog då frågan vidare internt och återkom med svaret: ”Nedan text om bedrägeririsk ska tolkas så som att om varor skickas via REK eller annan tilläggstjänst som inte har en förenklad ID kontroll och där det kan garanteras att rätt person hämtar ut försändelsen dvs. legitimationskontrollen är mer korrekt, tar SveaWebPay risken, dock under förutsättning att transportören gjort allt korrekt. Vid eventuellt bedrägeri skall uppgifter om vem som hämtade ut försändelsen översändas till SveaWebPay.”

    Detta borde vara högst relevant i ditt fall! Men var ligger bevisbördan gällande korrekt legitimationskontroll?

    #170386
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Men så är det Svea står för risken om man skickat rätt och dom visat leg till utlämning, ska inte vara några konstigheter!

    @Jacob B 72185 wrote:

    Jag mailade för ett par månader sedan med en person på Sveas credit/fraud-avdelning. Det gällde rent hypotetiskt vad som skulle hända vid bedrägeri.

    Först fick jag svaret att ”SveaWebPay står inte risken vad gäller bedrägeri/tvistiga fordringar däremot står vi alltid kreditrisken för korrekta fakturor”.

    Jag hänvisade då till en pdf jag fick i samband med att vi skrev avtal. I den står det: ”Vi tar riskerna. Svea tar hela kreditrisken om köpare inte betalar sina fordringar. Sker försändelse via spårbart kolli eller på annat leveranssätt som kan garantera att rätt person hämtar ut paketet, tar Svea bedrägeririsken.”

    Han tog då frågan vidare internt och återkom med svaret: ”Nedan text om bedrägeririsk ska tolkas så som att om varor skickas via REK eller annan tilläggstjänst som inte har en förenklad ID kontroll och där det kan garanteras att rätt person hämtar ut försändelsen dvs. legitimationskontrollen är mer korrekt, tar SveaWebPay risken, dock under förutsättning att transportören gjort allt korrekt. Vid eventuellt bedrägeri skall uppgifter om vem som hämtade ut försändelsen översändas till SveaWebPay.”

    Detta borde vara högst relevant i ditt fall! Men var ligger bevisbördan gällande korrekt legitimationskontroll?

    #170401
    jpettersson
    Deltagare

    @Jacob B 72185 wrote:

    Jag …om varor skickas via REK eller annan tilläggstjänst som inte har en förenklad ID kontroll …”

    Vad menas med förenklad ID kontroll? Om man skickar med DHL servicepoint så tar de alltid ID på den som plockar ut, räcker detta? eller behövs det något mer?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.