Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Stora Stora paket
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
14 juli, 2010 kl. 14:24 #94739info@sportstolen.seDeltagare
Är det fler som skickar super skrymmande paket? Med vilka isf?
Vi säljer sportstolar, ett sådant paket är vad vi kan mäta L109xB50XH50 =ca 0,27m3,
Dhl å andra sidan tycker något helt annat och har fått dem till 0,39 m3.
Vi har fått avtal på 151kr för ett sådant. men blivit debiterade 800kr + moms då såklart.
Har försökt reda ut det med dem men det går inget vidare, ingen som är ansvarig, pratat med säljarens chef men han kunde inte ta några beslut mm.
De hävdar att det inte ryms inom servicepoint att det är därför det kostat 800, men vi har även avtal på DHL Paket, där samma skulle kostat 156+dmt, då tycker man ju att den borde gått över till den tjänsten automatisk isåfall, men inga sympatier där heller.
Är det någon som är insatt i DHL och vet om man kan få undantag om det skulle skrymma någon cm extra? för alla kartonger är ju inte 100% raka och då kan det blir en ganska stor skillnad i volym.
Vi är ju ganska nystartade och ett sånt är bakslag gör ju att man nästan blir ledsen för att folk lägger en order.
Har förövrigt sökt posten, schenker bussgods för avtal och priser. ingen som är direkt jätte sugen utan man blir omkopplad från växeln 20 gånger.
Någon som har tips i förhandling med DHL eller de övriga?
Mvh
14 juli, 2010 kl. 15:48 #112656MonsterMDeltagareVi skickar stora tunga paket och använder oss just nu av DHL. Att du fick ett annat pris var nog pga att ditt paket är för stort och måste skickas som stycke gods, eller så kanske du skickade iväg paketet på en pall? Paket räknas det som upp till 35kg. Och räknar man om volymen på ditt paket till kg så blir det ca 77kg. (0,27*285).
För att du ska få ett någorlunda bra avtal med någon av tex Schenker eller DHL på stycke gods så vill det nog till att du ska skicka några paket i veckan.
Ett tips är att gå med i Lessmore, då får du tillgång till ett rätt bra DHL avtal.Det kostar att skicka enstaka styckegods, inte ens IKEA lyckas hålla nere priserna där. De tar 495:- för ”paket” som väger mer än 20kg eller är längre än 150cm.
14 juli, 2010 kl. 16:04 #112657CroonaDeltagareDu kan mycket väl skicka med DHL, men då med tjänsten home delivery eller vad det heter. Det är inte så mycket dyrare.
14 juli, 2010 kl. 16:44 #112658info@sportstolen.seDeltagareSaken är den att vi har avtal igenom grossist.se ,
Service point är upp till 20 kg verklig vikt eller 84 kg om man räknar volym, vårat är 74 kg i volym ungefär och precis 20 kg.Vi har även avtal på paket (inte att jämföra med servicepoint) då det körs ut till motagaren, det skiljer ca 100 kr inkl avisering (mot servicepoint). men då ska paketet kosta 260+moms, men de har lagt vårt paket som någon helt annan tjänst som går lös på 800+moms
Är paketet för stort för servicepoint tog jag för givet att tjänsten skulle bli paket och inte något styckegods som det verkar nu.
Men det roliga är att allting är utlämnat av servicepoint ombud, så om paketet är för stort för att hanteras av servicepoint förstår jag inte varför dem har lämnats ut via servicepoint ombud.
Vi har alltså betalat ca 700 kr mer än vad servicepoint kostar men ändå har det levererats till kund via servicepoint.
Där förstår jag inte hur de tänker.
Jag är både arg och besviken så texten är säkert rörig:D
14 juli, 2010 kl. 16:48 #112659ParvelitoDeltagare@info@sportstolen.se 8203 wrote:
Är det fler som skickar super skrymmande paket? Med vilka isf?
Vi säljer sportstolar, ett sådant paket är vad vi kan mäta L109xB50XH50 =ca 0,27m3,
Dhl å andra sidan tycker något helt annat och har fått dem till 0,39 m3.
Vi har fått avtal på 151kr för ett sådant. men blivit debiterade 800kr + moms då såklart.
Har försökt reda ut det med dem men det går inget vidare, ingen som är ansvarig, pratat med säljarens chef men han kunde inte ta några beslut mm.
De hävdar att det inte ryms inom servicepoint att det är därför det kostat 800, men vi har även avtal på DHL Paket, där samma skulle kostat 156+dmt, då tycker man ju att den borde gått över till den tjänsten automatisk isåfall, men inga sympatier där heller.
Är det någon som är insatt i DHL och vet om man kan få undantag om det skulle skrymma någon cm extra? för alla kartonger är ju inte 100% raka och då kan det blir en ganska stor skillnad i volym.
Vi är ju ganska nystartade och ett sånt är bakslag gör ju att man nästan blir ledsen för att folk lägger en order.
Har förövrigt sökt posten, schenker bussgods för avtal och priser. ingen som är direkt jätte sugen utan man blir omkopplad från växeln 20 gånger.
Alla paket som man skickar med DHL går igenom en laserbåge där det mäts. Allt som sticker ut upptäcks, och är inte sidorna helt raka så brakar det iväg ordentligt med volymen. Det räcker med en tejpbit ibland… Man skall också tänka på att om kartongen inte är så pass stadig att den håller formen så kan den av DHL:s fullt normala hantering bli krokig.
Och när det inte får rum inom normen så brukar det av hävd hos fraktbolagen bli någon enormt dyr tjänst istället. Lite kan jag förstå dem, för det blir en massa manuellt arbete och strul för dem.
Att tulla på storlekarna för Servicepoint är nästan omöjligt, för det är ombuden som säger emot. De har inte plats för stora saker som helst, deras anställda har inte utrustning för att släpa på hur stora paket som helst etc. En del utlämningsställen är ju rätt små kiosker och liknande.
Fråga din säljare om ni inte kan få göra ett studiebesök på närmaste hub där era paket lastas om, så ser du lite mer hur det mäts och behandlas, så kanske ni kan hitta en lösning sedan.
14 juli, 2010 kl. 17:00 #112661info@sportstolen.seDeltagare@Parvelito 8210 wrote:
Alla paket som man skickar med DHL går igenom en laserbåge där det mäts. Allt som sticker ut upptäcks, och är inte sidorna helt raka så brakar det iväg ordentligt med volymen. Det räcker med en tejpbit ibland… Man skall också tänka på att om kartongen inte är så pass stadig att den håller formen så kan den av DHL:s fullt normala hantering bli krokig.
Och när det inte får rum inom normen så brukar det av hävd hos fraktbolagen bli någon enormt dyr tjänst istället. Lite kan jag förstå dem, för det blir en massa manuellt arbete och strul för dem.
Att tulla på storlekarna för Servicepoint är nästan omöjligt, för det är ombuden som säger emot. De har inte plats för stora saker som helst, deras anställda har inte utrustning för att släpa på hur stora paket som helst etc. En del utlämningsställen är ju rätt små kiosker och liknande.
Fråga din säljare om ni inte kan få göra ett studiebesök på närmaste hub där era paket lastas om, så ser du lite mer hur det mäts och behandlas, så kanske ni kan hitta en lösning sedan.
Japp har redan tänkt det där med att se hur det ser ut på terminalen, men att dem tar betalt så mycket extra för paketen, och sen levereras dem ändå med servicepoint?
Det är det som är dumt.
14 juli, 2010 kl. 17:06 #112662TomasDeltagare@Parvelito 8210 wrote:
Fråga din säljare om ni inte kan få göra ett studiebesök på närmaste hub där era paket lastas om, så ser du lite mer hur det mäts och behandlas, så kanske ni kan hitta en lösning sedan.
Precis, tejpa spegelfoile på kanterna som lurar lasern och mäter ditt paket under 50×50 gränsen tex;)
Har själv varor med 46x51x100cm. Det där 51 cm gör det snudd på omöjligt att skicka på ett vettigt sätt. Att sen leverantören i England kan skicka det till mina kunder då så klart via Posten sista biten i Sverige för halva pengen mot vad jag kan i Sverige kompletterar bara bilden av att man inte ska skicka så stora paket. Har betalat en handfull sådana tråkiga frakter som du. Speditören väljer som sagt det dyrast tänkbara alternativet. Det är jättekul när en kund fått en fraktsedel av mig lägger paketet på en pall tex och man får betala 1000kr för en defekt vara….
Hojta till om du hittar några vettiga fraktalternativ!
14 juli, 2010 kl. 17:12 #112663info@sportstolen.seDeltagare@Tomas 8213 wrote:
Precis, tejpa spegelfoile på kanterna som lurar lasern och mäter ditt paket under 50×50 gränsen tex;)
Har själv varor med 46x51x100cm. Det där 51 cm gör det snudd på omöjligt att skicka på ett vettigt sätt. Att sen leverantören i England kan skicka det till mina kunder då så klart via Posten sista biten i Sverige för halva pengen mot vad jag kan i Sverige kompletterar bara bilden av att man inte ska skicka så stora paket. Har betalat en handfull sådana tråkiga frakter som du. Speditören väljer som sagt det dyrast tänkbara alternativet. Det är jättekul när en kund fått en fraktsedel av mig lägger paketet på en pall tex och man får betala 1000kr för en defekt vara….
Hojta till om du hittar några vettiga fraktalternativ!
’Vi kommer inte ge oss i denna diskussion, det är inte rimlig att det ska bli såhär.
Vi kommer att bestrida fakturan och ta det så långt vi kan.
Jag uppdaterar här i tråden vår konversation med DHL
Men som jag sa, Att dem kan leverera med servicepoint ast dem tycker paketet har varit större än det får och tagit ut 700 kr mer är för mig sjukt.
Antingen går det eller inte skicka via servicepoint.
14 juli, 2010 kl. 18:15 #112664NicklasDeltagareJag har följande rad i mitt avtal med DHL för service point.
(Maxmått: 120x50x50 (=84 kg max skrymmevikt))
Jag har kollat runt med Dhl och fått det förklarat att det är stycke som gäller om man ska skicka något som är större än: 150 x 50 x 50.14 juli, 2010 kl. 18:42 #112666info@sportstolen.seDeltagare@Nicklas 8215 wrote:
Jag har följande rad i mitt avtal med DHL för service point.
(Maxmått: 120x50x50 (=84 kg max skrymmevikt))
Jag har kollat runt med Dhl och fått det förklarat att det är stycke som gäller om man ska skicka något som är större än: 150 x 50 x 50.Jag har den raden i mitt avtal också, men det bör inte vara så svårt att få ett ”special avtal” att man får skicka lite större paket för en rimligt högre summa.
700 extra är inte rimligt i mina ögon.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.