Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Statistiska centralbyrån…
- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av Henrik pa Smozle AB.
-
FörfattareInlägg
-
2 januari, 2013 kl. 13:18 #157833ParvelitoDeltagare
@nmn 58414 wrote:
Jag röstar på de som vill göra så lite som möjligt, på det viset är risken att de skall ha sönder något mindre…
Det där är en rätt så bra taktik som jag praktiserat själv. De partier jag röstat på i de senaste valen har varit mycket långt ifrån att komma in i riksdagen.
2 januari, 2013 kl. 18:50 #157848SekeDeltagareIntrastatrapportering är som sagt inget man bara kan strunta i utan påföljd, utan det är bara att bita i det sura äpplet och rapportera införseln. Jag tror det bottnar i Sveriges EU-inträde, vilket innebar att det som tidigare var import från diverse länder i Europa och därför importdeklarerades helt plötsligt bara var fri rörlighet av varor inom EU. SCB som förde statistik gick då miste om en massa smaskig data. Därav påfundet om intrastat.
Vi är också så typiskt svenska att vi faktiskt lydigt följer upp all införsel från EU-länderna och rapporterar så korrekt vi kan. Efter att ha gjort detta en tid fick vi ett meddelande om att tröskeln för att behöva rapportera var höjd och att vi därför slapp göra det. Skönt med minskad byråkrati tyckte vi, men säg den lycka som varar. Efter ett antal månader fick vi ett nytt meddelande om att vi passerat också den nya tröskeln, så det var bara att ta skeden i vacker hand och börja rapportera igen…
10 december, 2013 kl. 11:34 #171018Henrik pa Smozle ABDeltagareRåkade precis ut för samma sak som Joel. Så bumpar upp denna tråd. Tror det är en kalldusch för många företagare. Det ”roliga” är att även vårt brev ar två månader försenat…
Problemet är ju att det i praktiken är omöjligt att rapportera rätt. Går ju inte att få fram vikt och varuslagsindelningen med den precision de önskar.
Hur har ni löst detta praktiskt? Och ungefär hur lång tid/hur mycket kostar det att rapportera detta?
Ska man göra det ens 99% rätt är det bara att konka bolaget med än gång eftersom kostnaderna blir astronomiska.
Skickade ett mail till Intrastat med massa frågor. Återkopplar här hur vi löser detta, säker någon som kommer få hjälp av det.25 februari, 2014 kl. 13:02 #173175Henrik pa Smozle ABDeltagareEn liten återkoppling nu när jag satt mig in i det hela.
Tyvärr inga roliga nyheter. Administrativt tungt och buggiga system.
Till slut passade det oss bäst att bygga en modell i Excel, hämta data från vårt affärssystem och sedan ladda upp det via SCB:s program IDEP.Har tyvärr inget gott att säga om IDEP. Teknik från (bedömt) 80-talet och dessutom buggar det ganska mycket för mig. Ska gå att rapportera automatiserat, men till slut fick jag maila in filer manuellt.
Viktigt att tänka på med Intrastat är att avstämning görs mot rad 20 i skattedeklarationen, så de rapporterade summorna ska ”gå ihop”.
Lite kort info: Tröskelvärdet är 4.5 MSEK i in- eller utförsel med varor inom EU. Passa er om ni närmar er den gränsen.
Statistik säger att varje företag lägger 2-3 timmar i månaden för rapporteringen. Jag upplever dock att den första implementeringen av systemet är det som tar mest tid. När man väl byggt modellerna så verkar 2-3 timmar vara realistiskt.
Lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.