Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Statistik (besökare vs. köp mm.)
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Daggpunkten.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2011 kl. 23:22 #96866Millia.seDeltagare
Tjena alla!
Sitter och kollar i min analytics-statistik och funderar.
Självklart finns det inga enkla svar på mina frågor, det beror ju på bransch mm. men ge mig gärna era svar och åsikter.1. Ungefär hur många procent av era besökare gör ett köp?
2. Hur många av era AdWords-besökare genomför ett köp? (skiljer det sig från de andra?)
3. Vilka delar anser ni att man ska lägga mest energi på för att få upp köp-frekvensen?Tack för åsikterna!
28 november, 2011 kl. 18:45 #131185Millia.seDeltagareÄr det verkligen ingen som känner för att dela med sig av sina siffror?
28 november, 2011 kl. 19:06 #131188MonsterMDeltagare@Millia.se 28918 wrote:
Är det verkligen ingen som känner för att dela med sig av sina siffror?
Finns rätt många trådar om ämnet. Sök på konverteringsgrad så hittar du tex den här sidan
Vi som säljer möbler har väldans få avslut via Adwords, kan ju bero på att man inte direkt impulsköper en tv-bänk. Vilka delar som behövs för att få upp konverteringen är ju rätt stor fråga. Där har du ju bla analytics till din hjälp, men en förtroendeingivande hemsida är enligt mig viktigt. Specifikt för möbler så är det annars miljöbilder som kan hjälpa till en hel del, så du kan ju låta några kompisar vara klockmodeller.
28 november, 2011 kl. 19:08 #131189GregerADeltagareDu kunde ju börjat med dina siffror …
Eftersom vi just nu har bytt plattform, och jag bara kan få fram fullständiga siffror från den nya så blir det ungefärliga siffror.
1) 2%
2) 2%
3) Det finns väl egentligen två fronter att jobba på, den ena är att få in rätt besökare i butiken. Dvs se till att synas på rätt sökord, i rätt bloggar och med rätt annonsering. Den andra är att se till att det man erbjuder svarar upp mot de förväntningar en besökare har, taget i beaktande hur de lockades dit.
Sedan kan man lära sig mycket av de frågor kunder ställer. Frågar de hela tiden efter saker du inte har så gör du nånting fel. De har ju hittat dig – men inte för det du har.Några exempel:
Kör man annonsering á la Tradera ”Guldring fån 1:-” – och när man kommer in på siten och söker på guldring så får man inte en enda träff. Det är bortkastat.Ger man intrycket av att vara störst i världen på iPhone-tillbehör, och det sedan visar sig finnas två kablar och fem skal att välja på så får man också många besvikna besökare.
28 november, 2011 kl. 19:12 #131190fotofyndetDeltagareKonverteringsgraden är det som många skyddar som sin innersta hemlighet. Man kan säga generellt att det varierar mellan 1-3%. Vissa ligger något under 1%, och ett lyckligt fåtal över 3%. Men nånstans där.
Hos oss ligger konverteringsgraden för Adwords lite lägre än snittet.
När du väl fått in kunderna i shopen så är det ju till att ha rätt produkter (att lura in kunderna i en butik där de tror att det finns djurtillbehör men finns klockor är ju ingen hit för konverteringen tex), rätt merförsäljningstrix (”kunder som köpte x, köpte också y”, ”tillbehör och relaterade produkter”, etc), rätt betalsätt så att ingen vänder för att man inte kan betala som man vill, rätt fraktalternativ till rätt pris och en smidig kassa. Är det för krångligt i kassan så vänder folk.
Det var några tankar från mig.
28 november, 2011 kl. 19:13 #131191Ms. ThereseDeltagareRäknar man på unika el. alla besökare?
28 november, 2011 kl. 19:31 #131193Millia.seDeltagareJo, söka på forum kan jag, men kan man inte terminologin får man inte så många träffar ;o)
Tack för tipsen!
@MonsterM 28921 wrote:
Finns rätt många trådar om ämnet. Sök på konverteringsgrad så hittar du tex den här sidan
Vi som säljer möbler har väldans få avslut via Adwords, kan ju bero på att man inte direkt impulsköper en tv-bänk. Vilka delar som behövs för att få upp konverteringen är ju rätt stor fråga. Där har du ju bla analytics till din hjälp, men en förtroendeingivande hemsida är enligt mig viktigt. Specifikt för möbler så är det annars miljöbilder som kan hjälpa till en hel del, så du kan ju låta några kompisar vara klockmodeller.
28 november, 2011 kl. 19:34 #131194ParvelitoDeltagare1: 4,86% (räknat på alla besökare som Google Analytics registrerar).
2: 1,83%
3: Jaga kvalitativ trafik till bra pris. 1000 personer som kommer till din sajt för att de tror att de där skall få se en ”celebrity deathmatch” mellan bröderna Schulman ger förmodligen noll köp, men 100 personer som letar efter en klocka till bra pris att ge bort i julklapp kan ge både 5 och 10 beställningar.En del, mycket hemliga, trafikkällor jag har ger 20% konvertering. Inte så många besökare, men de som kommer vill handla.
28 november, 2011 kl. 19:37 #131195Millia.seDeltagareÄhum…mina siffror är inget man gärna skyltar med (men man kan också säga att jag på ett sätt delade med mig av mina siffror)
Tack för tipsen och synpunkterna, jag måste erkänna att jag trodde att konverteringsgraden (som jag lärt mig att det heter) var mycket högre än så.
Då kan jag kanske sluta ha panik nu ;o)
@GregerA 28922 wrote:
Du kunde ju börjat med dina siffror …
Eftersom vi just nu har bytt plattform, och jag bara kan få fram fullständiga siffror från den nya så blir det ungefärliga siffror.
1) 2%
2) 2%
3) Det finns väl egentligen två fronter att jobba på, den ena är att få in rätt besökare i butiken. Dvs se till att synas på rätt sökord, i rätt bloggar och med rätt annonsering. Den andra är att se till att det man erbjuder svarar upp mot de förväntningar en besökare har, taget i beaktande hur de lockades dit.
Sedan kan man lära sig mycket av de frågor kunder ställer. Frågar de hela tiden efter saker du inte har så gör du nånting fel. De har ju hittat dig – men inte för det du har.Några exempel:
Kör man annonsering á la Tradera ”Guldring fån 1:-” – och när man kommer in på siten och söker på guldring så får man inte en enda träff. Det är bortkastat.Ger man intrycket av att vara störst i världen på iPhone-tillbehör, och det sedan visar sig finnas två kablar och fem skal att välja på så får man också många besvikna besökare.
28 november, 2011 kl. 19:39 #131196Millia.seDeltagareMed risk för att bli tjatig, tack för tipsen!
Jag förstår nog inte varför konverteringsgraden är så hemlig dock…
@fotofyndet 28923 wrote:
Konverteringsgraden är det som många skyddar som sin innersta hemlighet. Man kan säga generellt att det varierar mellan 1-3%. Vissa ligger något under 1%, och ett lyckligt fåtal över 3%. Men nånstans där.
Hos oss ligger konverteringsgraden för Adwords lite lägre än snittet.
När du väl fått in kunderna i shopen så är det ju till att ha rätt produkter (att lura in kunderna i en butik där de tror att det finns djurtillbehör men finns klockor är ju ingen hit för konverteringen tex), rätt merförsäljningstrix (”kunder som köpte x, köpte också y”, ”tillbehör och relaterade produkter”, etc), rätt betalsätt så att ingen vänder för att man inte kan betala som man vill, rätt fraktalternativ till rätt pris och en smidig kassa. Är det för krångligt i kassan så vänder folk.
Det var några tankar från mig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.